-

توسعه تعمیرات شناورهادر ایزوایکو

مدیر گروه شناورهای متوسط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با اشاره به جهش ۱۰۰ درصدی تعمیر شناورها که برای این مجتمع صنعتی هدف‌گذاری شده، گفت: تولید ساخت و تعمیر شناورها در یک سال گذشته به میزان ۱۴ هزار و ۸۵۰ تُن بوده که توانستیم بیش از ۱۰۰ درصد اهداف خود در بخش تعمیرات شناورها را محقق کنیم.

توسعه تعمیرات شناورهادر ایزوایکو

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ به‌منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شده است. ایجاد این مجموعه باتوجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به‌منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل و سازه‌های دریایی و همچنین صنایع پایین‌دستی و ایجاد کارخانه‌های مرتبط با حوزه کشتی‌سازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه‌ای، ملی و استفاده از آخرین فناوری‌های مرتبط در راستای افزایش تولید و اشتغال پایدار بوده است. ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش خود را در کشور به اثبات رسانده است؛ تا جایی که امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود و هم‌اکنون با دارا بودن سیستم‌های گوناگون از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی، توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

هدف‌گذاری در بخش تعمیرات شناورها

مدیر گروه شناورهای متوسط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با اشاره به جهش ۱۰۰ درصدی تعمیر شناورها که برای این مجتمع صنعتی هدف‌گذاری شده، گفت: تولید ساخت و تعمیر شناورها در یک سال گذشته به میزان ۱۴ هزار و ۸۵۰ تن بوده که توانستیم بیش از ۱۰۰ درصد اهداف خود در بخش تعمیرات شناورها را محقق کنیم.

به گزارش ایدرو، محسن علیزاده با اعلام این خبر به رسانه‌ها اظهار کرد: باوجود چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و تاخیر در تامین مواد اولیه سال گذشته ۲۹ فروند شناور و در ۶ ماهه امسال نیز ۱۳ فروند شناور در مجتمع ایزوایکو تعمیر و بازسازی شد.

وی بیان کرد: تولید ساخت و تعمیر شناورها در یک سال گذشته به میزان ۱۴ هزار و ۸۵۰ تن و در ۶ ماهه نخست امسال به میزان ۲ هزار و ۸۸۹ تن بوده است که امیدواریم با برطرف کردن موانع برنامه‌های نوسازی شناورها در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ به وضعیت مطلوب برسد و به هدف ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن دست یابیم.

مدیر گروه شناورهای متوسط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با اشاره به افزایش درآمدها و نقدینگی این گروه، اعلام کرد که پرداخت هزینه‌های خدمات و پیمانکاری که در گذشته با تاخیر انجام می‌شد، اکنون به‌طور منظم انجام می‌شود.

علیزاده از واگذاری بیشتر فعالیت‌های گروه شناورهای متوسط مجتمع ایزوایکو به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در راستای بهبود کارآیی و کاهش هزینه‌ها، برخی از بخش‌های فنی مانند کارگاه‌های برش، به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شده است.

وی همچنین از موفقیت گروه در ساخت نخستین آمبولانس دریایی تمام آلومینیومی خبر داد و افزود: این پروژه با موفقیت اجرا شده و ایزوایکو آماده دریافت سفارش‌های جدید در این زمینه است.

مدیر گروه شناورهای متوسط ایزوایکو با تاکید بر برنامه‌های دقیق و مدیریت بهینه، چشم‌انداز روشنی برای سال‌های آینده ترسیم کرد و گفت: با تکیه بر بهبود مدیریت و توسعه همکاری‌ها با بخش خصوصی، در مسیر افزایش تولید و ارتقای صنعت دریایی کشور قدم برمی‌داریم و آماده‌ایم تا در سال ۱۴۰۳ با دستیابی به اهداف ۱۵ هزار و ۵۰۰ تنی، رکوردهای جدیدی را ثبت کنیم.

در گذشته‌های نه‌چندان دور بیشتر تعمیرات شناورها در مجتمع ایزوایکو در کار بدنه و رنگ و سندبلاست بدنه فلزی و فولادی فعالیت داشت، اما امروز در همه بخش‌های کشتی همچون رنگ و سندبلاست بدنه، تعویض ورق، تعویض لوله‌ها، تعمیر شفت و پروانه، خزه‌تراشی، ضخامت سنجی، اورهال سامانه رانش، انجام کارهای دکوراسیون، اورهال‌پمپ‌ها و ژنراتور و موتور اصلی که قلب کشتی بوده را تعمیر کند.

عملیات داکینگ در ایزالکو

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران یا به اختصار ایزوایکو، یک شرکت کشتی‌سازی ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ خورشیدی در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس ایجاد شد و به طراحی، ساخت و تعمیر کشتی‌های گوناگون و انواع سازه‌های دریایی و فراساحلی فعال است.

ایزوایکو با وسعت هزار و۱۰۰ هکتار بزرگ‌ترین زیرساخت دریایی ایران است. از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت.

عملیات داکینگ شناوری انواع گوناگون شناورها و کشتی‌ها از جمله سوپر تانکرها در این مجتمع انجام می‌شود. نیمی از ظرفیت داک این مجتمع به تعمیر شناورهای خارجی اختصاص یافته است. با توجه به ارائه خدمات با کیفیت در مقایسه با داک بحرین، عمان و امارات، تقاضای تعمیر شناورهای خارجی از مبداهایی نظیر مدیترانه وجود دارد. تعویض ورق، رنگ و سند بلاست، اورهال موتور اصلی، ماشین‌آلات عرشه، اکومودیشن، ژنراتورها، الکتروموتورها، پمپ‌ها و لوله‌ها، شیرآلات و استیل‌ورک از عمده تعمیراتی است که در این مجتمع انجام می‌شود.

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) که از سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلواند فوس» پا به عرصه وجود گذاشت، تاکنون توانسته با تعمیر و ساخت هر نوع شناور و طراحی و تعمیر بارج و سکوهای نفتی و گازی و همچنین دارا بودن سیستم‌های گوناگون از آب‌گیری و به آب اندازی توانایی خود را نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا هم به اثبات برساند.

مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو که از حدود نیم‌قرن پیش (از سال ۱۳۵۲ تاکنون) فعالیت خود را در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس آغاز کرده است، تا قبل از سال ۹۰ بدبینی و نبود حمایت داخلی به این مجموعه در خصوص مدت‌زمان تحویل‌دهی پروژه‌ها وجود داشت، اما اکنون با تلاش‌هایی که نیروهای توانمند و متخصص ایرانی در یک دهه اخیر از خود نشان داده‌اند؛ موفق شده‌اند این وضع را بهبود ببخشند و مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران را به صنعتی فعال و بین‌المللی تبدیل کنند.

کشتی‌سازی با داشتن ۵ هزار و ۲۵۰ نفر شاغل در این صنعت باعث رونق و به گردش درآمدن صنایع پایین‌دستی شامل الکترودسازی، کابل‌سازی، رنگ‌سازی، روغن‌سازی، تولید فولاد، آلومینیوم، الکتریکال، صنعت چرم، لوله، مس و ده‌ها صنایع دیگر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین