-
رئیس‌جمهوری در بازگشت از عراق:

دستاوردهایی برای ایجاد زبان مشترک با عراق حاصل شد

رئیس‌جمهور کشورمان در سفر خود به عراق، ۱۴سند همکاری امضا کرد و به ۶ شهر این کشور رفت. پزشکیان در این سفر همچنین حامل پیام لزوم وحدت مسلمانان بود.

دستاوردهایی برای ایجاد زبان مشترک با عراق حاصل شد

به‌گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در سفر سه‌روزه به عراق با عبداللطیف جمال رشید رئیس‌جمهور عراق، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر و فائق زیدان رئیس شورای‌عالی قضایی این کشور، بازرگانان و فعالان اقتصادی عراق، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و مسعود بارزانی دیدار کرد.

شرکت در نشست رهبران گروه‌های شیعه عراق، دیدار با ایرانیان مقیم عراق، نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق در سلیمانیه، دیدار با جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان در اربیل و نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری کشورمان در عراق بود.

در جریان این سفر، ۱۴سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی ـ مهندسی، بازرگانی، حمل‌ونقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی امضا شد.

رئیس‌جمهور همچنین حرم امام موسی‌کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین، حضرت علی (ع) در نجف و امام حسین (ع) در کربلا را زیارت کرد.

جعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس‌جمهوری کشورمان را در نخستین سفر خارجی همراهی کردند.

روز اول سفر

رئیس‌جمهور صبح روز چهارشنبه ۲۱ شهریور با بدرقه محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام محسنی قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

رئیس‌جمهور حدود ساعت 9:۳۰ وارد فرودگاه بغداد شد. او در فرودگاه بغداد مورداستقبال رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق قرار گرفت و سپس به محل یادمان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس رفت و یاد این شهیدان را گرامی داشت.

رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه به دیدار رئیس‌جمهوری عراق رفت.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با عبداللطیف جمال رشید، رئیس‌جمهوری عراق، بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین 2 کشور برای گسترش هرچه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.

رئیس‌جمهور به سابقه دیرین و تاریخی 2 کشور ایران و عراق اشاره و بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی تاکید کرد و خواستار حرکت به‌سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

پزشکیان همچنین در دیدار با نخست‌وزیر این کشور لوحی را به او اهدا کرد که حاوی پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. نخست‌وزیر عراق نیز با اهدای لوح هدیه‌ای منقش به کلامی از امیر‌المومنین علی (ع) در نهج‌البلاغه به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران خوشامد گفت. روی لوح هدیه نخست‌وزیر عراق به رئیس‌جمهوری ایران نوشته شده است که «حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه فرموده‌اند مردم دو دسته‌اند؛ یا برادر دینی تو یا همنوع تو».

در ادامه نشست هیات‌های عالی رتبه ایران و عراق در محل کاخ نخست‌وزیری برگزار شد و سپس در حضور روسای دولت‌های 2 کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی ـ مهندسی، بازرگانی، حمل‌ونقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به‌امضا رساندند.

برنامه بعدی رئیس‌جمهور، برگزاری نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق بود. پزشکیان در این نشست بااشاره به استفاده از فرصت‌های همکاری بین 2 کشور، گفت: در این زمینه، نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین 2 کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان کسانی که ثبات و امنیت منطقه را به‌مخاطره انداختند. باید همکاری برای مبارزه با تروریسم داعش و قاچاق افزایش یابد.

در ادامه برنامه‌های روز اول سفر رئیس‌جمهور، فائق زیدان رئیس شورای‌عالی قضایی عراق با پزشکیان دیدار کرد. پزشکیان همچنین در نشست با بازرگانان و فعالان اقتصادی عراق شرکت کرد و در این نشست یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را، تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در دیدارها و رایزنی‌های صورت‌گرفته با مقامات ارشد عراق، توافق کردیم که یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه جامع راهبردی بلندمدت میان 2 کشور تشکیل شود.

دیدار با سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و شرکت در نشست رهبران گروه‌های شیعه عراق، دیگر برنامه روز اول پزشکیان بود.

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم عراق بیان داشت: در این سفر به‌دنبال رفع مشکلات پیش‌روی زندگی و فعالیت ایرانیان در عراق هستیم.

زیارت حرم مطهر امام موسی‌کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین آخرین برنامه روز اول سفر رئیس‌جمهوری بود.

روز دوم سفر

مسعود پزشکیان صبح روز پنجشنبه ۲۲ شهریور با استقبال نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، وارد اربیل شد و در نشست مشترک ایران و اقلیم کردستان شرکت کرد.

پزشکیان در حاشیه دیدار با نچروان بارزانی بیان کرد: نگاه مسئولان اقلیم کردستان این است که ما با هم خون داده‌ایم. در واقع ایران و این منطقه در جریان بسیاری از درگیری‌ها با هم بودند. الان هم همین نگاه وجود دارد و در زمانی که صلح وجود دارد، باید به هم کمک و همراهی و بستر را فراهم کنیم. در زمینه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی و فرهنگی می‌توانیم همکاری داشته باشیم و بستر را برای رشد و تعالی همکاری آماده کنیم.

رئیس‌جمهوری همچنین با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان دیدار کرد.

در ادامه دومین روز سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به عراق، وی با استقبال بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی وارد سلیمانیه شد. پزشکیان همچنین با حضور در مزار جلال طالبانی، به وی ادای احترام کرد.

رئیس‌جمهوری در ادامه در نشست با «بافل طالبانی» رئیس و جمعی دیگر از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق شرکت کرد.

 او بااشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه موقعیت همسایگی ممتاز و اشتراکات فراوان برای منطقه سلیمانیه و به‌طورکلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: امروز در کنار مراودات اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان، به‌لحاظ سیاسی نیز درک مشترک و مطلوبی میان دوطرف وجود دارد.

پزشکیان پس از ترک سلیمانیه، به نجف و کربلا رفت و حرم حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را زیارت کرد.

روز سوم سفر

رئیس‌جمهوری کشورمان جمعه و در روز پایانی سفر خود به عراق، به بصره رفت و در نشست با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر بصره شرکت کرد.

پزشکیان در بازگشت به ایران در ارزیابی خود از سفر به عراق گفت: هدف سفر به کشور دوست و برادر عراق، ایجاد وحدت، انسجام و رسیدن به زبان و نگاه مشترک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود و در دیدار با مقامات و جریان‌های سیاسی و احزاب عراق مطالب خود را مطرح کردیم، سفر قابل‌توجهی بود و دستاوردهایی برای ایجاد زبان و نگاه مشترک با عراق و اجرای سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در بر داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین