اقتصاد در انتظار ابتکار

هفته اول شهریور، به‌مناسبت شهادت 2 دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامی، محمدعلی رجایی (رئیس‌جمهور) و دکتر محمدجواد باهنر (نخست‌وزیر) هفته دولت نام گرفته است. هفته دولت نمادی است از وحدت مردم و دولت اسلامی که این وحدت، پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی عزیز را به‌دنبال خواهد داشت.

اقتصاد در انتظار ابتکار

چهارشنبه هفته گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاییدصلاحیت تمام اعضای کابینه، پایبندی به وفاق ملی را در عمل نشان دادند و بدین‌ترتیب، مسعود پزشکیان چهارمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران بود که در ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ موفق به اخذ رأی‌اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تمام اعضای کابینه خود شد.

تاکنون ۱۳دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده ‌است؛ ابوالحسن بنی‌صدر، شهید محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام حسن روحانی و شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و مسعود پزشکیان، ۹ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هستند که تا به امروز وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده‌اند. «مسعود پزشکیان» پس از آیت‌الله خامنه‌ای، علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی، چهارمین رئیس‌جمهوری است که تمام وزرای پیشنهادی‌اش رأی‌اعتماد نمایندگان ملت را به خود جلب می‌کنند. نگاهی به سوابق تاریخی در این زمینه نشان می‌دهد که پس از ترور محمدعلی رجایی، رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر وقت؛ انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸ شهریور ۱۳۶۰ برگزار و آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. در تاریخ ۷ آبان همان سال، رأی‌گیری برای تایید میرحسین موسوی به‌سمت نخست وزیری برگزار شد و نمایندگان مجلس به وی رأی‌اعتماد دادند، سپس وزرای پیشنهادی، 4 روز پس از انتخاب نخست‌وزیر و درست در تاریخ در ۱۱ آبان ۱۳۶۰ به مجلس معرفی شدند و تمامی آنها توانستند از مجلس دوره اول شورای اسلامی رأی‌اعتماد بگیرند.

دولت نخست هاشمی‌رفسنجانی نیز، دیگر دولتی بود که موفق شد تا رأی کامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی را اخذ کند و فهرست وزیران بدون رأی عدم‌اعتماد از مجلس خارج شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دور دوم ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز، همانند دور اول به تمام وزرای دولت ششم رأی دادند. 2 کابینه پیشنهادی سیدمحمد خاتمی نیز به‌صورت کامل موفق به اخذ رأی‌اعتماد نمایندگان شدند. مجلس پنجم در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۷۶، به تمام اعضای کابینه اول پیشنهادی خاتمی رأی‌اعتماد دادند. نمایندگان مجلس ششم نیز باوجود اینکه در ابتدا با بیژن زنگنه به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت مخالفت کردند، اما در نهایت به تمام اعضای پیشنهادی کابینه دوم سیدمحمدخاتمی رأی‌اعتماد دادند؛ این رأی‌گیری در جلسه مورخ ۳۰ مرداد ۱۳۸۰ برگزار شد. بدین‌ترتیب، مسعود پزشکیان، چهارمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران است که پس از 5 روز کاری و ۱۰ نوبت جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی سوابق، صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی‌اش، عصر چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ موفق به اخذ رأی‌اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تمام اعضای کابینه خود شد.

 در این شماره به‌مناسبت آغاز هفته دولت که با شروع به‌کار دولت چهاردهم مصادف شده، به بررسی چالش‌ها و الزاماتی پرداخته است که پیش‌روی کابینه پزشکیان قرار دارد، به‌ویژه آنکه حل مشکلات اقتصادی در رأس امور و انتظارات جامعه از دولتمردان دور چهاردهم است.

رئیس‌جمهوری در مراسم حضور هیات‌دولت در حرم مطهر امام‌خمینی(ره):

راهی جز افزایش وحدت و انسجام داخلی نداریم

رئیس‌جمهور گفت: وحدت و انسجام یعنی همه در مسیر حق و عدالت و با رهبریت مقام معظم رهبری، در چارچوب چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه عمل کنیم. به‌گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان در مراسم حضور هیات‌دولت در حرم مطهر امام‌خمینی (ره) به‌مناسبت هفته دولت و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران افزود: اربعین امام‌حسین (ع) است و عاشقان امام یا به نزد ایشان رفته‌اند یا در حال بازگشت هستند، می‌خواهم بگویم که نباید راه را گم کنیم، قیام امام‌حسین (ع) برای مطالبه و درخواست حق است، امام امر به معروف و نهی از منکر می‌کند برای اینکه حقی که گم شده و بدان عمل نمی‌شود را امر به معروف کند و نهی از منکر.

دکتر پزشکیان ادامه داد: شهید بهشتی می‌گوید اگر از من بپرسید اسلام یعنی چی؟ می‌گویم تمام اسلام یعنی حق و عدالت و انصاف؛ اگر به جامعه‌ای نگاه کنید و ندانید که اعتقاد و باور آنها چیست، اما رفتار آنها براساس عدالت باشد، این جامعه مسلمان است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: از ما سوال خواهند کرد که واقعا در حرف‌هایی که می‌زنیم، وعده‌هایی که می‌دهیم و اعتقاد و باوری که در جامعه تبلیغ می‌کنیم، صادقیم یا صادق نیستیم. وی گفت: خدا از تک‌تک ما پیمان گرفته که جز حق نگوییم و به طرف باطل نرویم؛ باید به‌دنبال حق و حقوق جامعه برویم و در عمل، همه آن را برای مردم پیاده کنیم و در باور اعتقاد نشان دهیم که تا آخر روی این پیمان خواهیم بود.

وی ادامه داد: با مردم صادق خواهیم بود و براساس حق و عدالت رفتار خواهیم کرد. بر پیمان با امام (ره) عمل خواهیم کرد؛ نگاه امام (ره) به محرومین، وحدت و انسجام، یکدلی و وحدت تمام جامعه اسلامی بود. رئیس‌جمهوری افزود: دشمن تلاش می‌کند که در جامعه تفرقه ایجاد شود، تمام تلاش آنها این است که ما با هم متحد نباشیم و ما باید کاری کنیم که فریب دشمن را نخوریم و وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم. دکتر پزشکیان ادامه داد: وحدت و انسجام یعنی همه در مسیر حق و عدالت و با رهبریت مقام معظم رهبری، در چارچوب چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه عمل کنیم، ما باید بهترین و برترین باشیم. جام‌جم و دارا سر کوهی نفروشند، این کوه گران است به کاهی نفروشند. با خون دل خویش خریدن دگر آموز. بدانید که این راه با خون دل و زحمت و تلاش شبانه‌روزی به‌دست می‌آید.

وی تاکید کرد: باید از این وضعیت بلند شویم و نگاه عقاب پیدا کنیم، همه‌چیز را در پهنه بال خود ببینیم و با عمق نگاه خود جامعه را به جهتی هدایت کنیم که لایق و شایسته آن هستیم. وی گفت: امروز در مرقد امام پیمان می‌بندیم که این راه را با تمام وجود ادامه خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد تا جایی که از دست‌مان بر می‌آید، مسیر را ادامه دهیم و امیدوارم که شرمنده خون شهدا و امام شهدا نباشیم. دکتر پزشکیان ادامه داد: اگر مسلمانان با هم به ریسمان خدا چنگ می‌زدند، رژیم صهیونیستی جرأت می‌کرد این غلط‌هایی که در منطقه می‌کند را انجام دهد؟ اگر ما با هم وحدت داشتیم، نه‌تنها رژیم صهیونیستی، بلکه هر رژیم دیگری که در منطقه است، می‌توانست چنین غلط‌هایی بکند؟

وی تصریح کرد: در کشور خودمان هم برای حل مشکلات خودمان، هیچ راهی جز افزایش وحدت و انسجام داخلی و بیشتر کردن وفاق ملی نداریم. دکتر پزشکیان افزود: لازم است از نمایندگان و رئیس مجلس که به دولت رأی بزرگی دادند و پیامی را منتقل کردند، تشکر کنم؛ این اتفاق قدم بزرگی است که ما با هم با وفاق و همدلی جلو برویم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: همان‌گونه که اوایل انقلاب همه دنیا جمع شده بود تا ما را از بین ببرد، اما نتوانست حتی یک وجب از خاک ما را بگیرد، زیرا وحدت داشتیم و با تمام وجود مقابل آنها ایستادیم. دکتر پزشکیان اظهار کرد: اگر با باور و اعتقاد آن زمان بایستیم، قادریم تمام مشکلات پیش‌رو را حل کنیم؛ باید حل کنیم تا خون شهدا و راه امام (ره) فراموش نشود. وظیفه داریم کاری کنیم که عدالت، انصاف و حق جای خود را در جامعه پیدا کند. وی گفت: ما باید راه امام‌حسین (ع) را برویم؛ راه امام حسین (ع) یعنی پایبندی به حق، اینکه حقوق قومیت‌ها و جمعیت‌ها را پایمال نکنیم. الان آن‌گونه نیست که باید باشیم.

تکیه به توانایی داخلی

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امام راحل به ما درس وحدت کلمه آموخت، تاکید کرد: مشکلات حل شدنی است و برای حل مشکلات چشم به دانش و توانایی داخلی دوخته‌ایم.  محمدرضا عارف در مراسم تجدید میثاق رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت چهاردهم با آرمان‌های امام راحل که مقارن با آغاز هفته دولت نیز بود، تصریح کرد: از امام‌خمینی (ره) آموختیم که مردم پشتوانه اصلی نظام هستند و خدمت به آنها واجب و فرض بر تمامی مسئولان دولتی است، بنابراین با امام، شهدا و مردم عهد می‌بندیم تا در این مسیر کوشا باشیم و از هیچ خدمتی دریغ نورزیم. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: امام راحل به ما درس وحدت کلمه داد و امروز نیز یقینا با وحدت کلمه و هم‌افزایی مشکلات شناسایی و حل خواهد شد و مردم ان‌شاءلله نشانه‌های بهبود وضعیت را خواهند دید. وی بااشاره به اینکه قطب‌نمای دولت وفاق ملی، اسناد بالادستی است، تاکید کرد: شاخص‌های تبیین‌شده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در اسناد بالادستی، منشور متحدالشکلی بین سران قوا و بخش‌های اجرایی ایجاد کرده است که با انجام و به‌ثمر رساندن آنها، ضمن پیشرفت چشمگیر کشور در عرصه‌های مختلف شاهد رضایتمندی مردم نیز خواهیم بود.

عارف همچنین خاطرنشان کرد: مشکلات حل شدنی است و برای حل مشکلات چشم به دانش و توانایی داخلی دوخته‌ایم و البته از دانش بین‌المللی نیز استفاده خواهیم کرد.

مجلس در مسیر وفاق ملی گام برداشت

تولیت حرم امام‌خمینی (ره) گفت: با حضور دکتر پزشکیان، امیدی در دل مردم ایجاد شد و این سرمایه اساسی یک دولت است.

سیدحسن خمینی در مراسم حضور هیات‌دولت در حرم مطهر امام‌خمینی (ره) به‌مناسبت هفته دولت و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی افزود: باید از مجلس تشکر کنیم که با رأی خوب به کابینه، یک گام دیگر در جهت وفاق ملی برداشتند. تولیت حرم امام‌خمینی (ره) اظهار کرد: عهدی که با امام (ره) بسته‌ایم شکستنی نیست، امام علی (ع) می‌فرمایند: اگر عهدی ببندید و رعایت نکنید، خیانت کرده‌اید. وفای به عهد بالاترین درجه اخلاق است، ایشان می‌فرمایند مشرکین هم خود را به وفای عهد پایبند می‌دانند. خیانت در وفای به عهد ممکن است در کوتاه‌مدت نفعی داشته باشد، اما در بلندمدت موجب ضرر برای همه است.

وی گفت: دولت با مردم عهدی بسته است. خدا هم با ما عهد بسته است. باید همه به عهد خود وفادار باشیم.

وی تصریح کرد: آن چیزی که مردم در این 4،3 ماه در سیمای رئیس‌جمهوری محترم دیدند، صداقت و پایمردی بر عهد است، با حضور دکتر پزشکیان امید در دل مردم ایجاد شد و این سرمایه اساسی یک دولت است.

پیگیری رفع تحریم‌ها از مسیر عزتمندانه

وزیر امور خارجه از پیگیری رفع تحریم‌ها به‌واسطه مسیرهای عزتمندانه و شرافتمندانه خبر داد و گفت: تعامل با کشورهای همسایه و منطقه گسترش می‌یابد. به‌گزارش مهر، سیدعباس عراقچی در حاشیه حضور در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و مزار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکره و رفع تحریم‌ها را از مسیرهای عزتمندانه و شرافتمندانه دنبال خواهیم کرد، گفت: تعجیل و تأخیر بی‌جهتی در این زمینه نخواهیم داشت. وی از آغاز مشورت‌ها با طرف‌های مختلف در راستای مذاکرات خبر داد و افزود: منافع ملت ایران را به امید خدا محقق خواهیم کرد. وزیر امور خارجه اظهار کرد: گسترش تعامل‌ها با کشورهای همسایه، منطقه و پیرامونی در اولویت دولت چهاردهم قرار دارد. عراقچی با بیان اینکه در دولت‌های قبل هم تعاملات با کشورها وجود داشت، اما در دولت سیزدهم گسترش بیشتری پیدا کرد، گفت: در دولت چهاردهم نیز، این تعاملات و ارتباطات گسترش پیدا خواهد کرد و در اولویت ما قرار دارد. وزیر امور خارجه بیان کرد: برجام به‌شکل فعلی، قابل‌احیا نیست و باید این سند دوباره گشوده و قسمت‌هایی از آن مورد تغییر واقع شود و این کار آسانی نیست. عراقچی با تاکید بر اینکه برای کاهش هزینه و رفع تحریم‌ها تلاش خواهیم کرد، گفت: از همه استعداد علمی، سیاسی و حقوقی کشور در این مسیر استفاده می‌کنیم و و امیدوار هستیم که بتوانیم گام مثبتی در این جهت برداریم و در این خصوص 2 راهبرد خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها پیگیری می‌شود که البته بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها، اولویت بیشتری دارد. وزیر خارجه کشورمان اولویت دیگر علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها را رفع تحریم‌ها دانست و افزود: این ماموریت خاص وزارت خارجه است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین