-
بهترین مکان برای احداث نیروگاه خورشیدی کجاست

استان‌های بکر برای ایجاد نیروگاه خورشیدی

به صورت کلی می‌توان گفت جز استان‌های شمالی کشور که روزهای ابری زیادی در طول سال دارند، اغلب نقاط ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی بسیار مناسب هستند.

استان‌های بکر برای ایجاد نیروگاه خورشیدی

کشور ایران با توجه به شرایط آب و هوایی که دارد، قابلیت مناسبی برای استفاده از انرژی خورشید و تولید برق خورشیدی دارد. بسیاری از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی را دارند، در ابتدا بررسی می‌کنند که بهترین مکان برای احداث نیروگاه خورشیدی در ایران کجاست؟ در این گزارش به این سوال پاسخ می‌دهیم. به صورت کلی می‌توان گفت جز استان‌های شمالی کشور که روزهای ابری زیادی در طول سال دارند، اغلب نقاط ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی بسیار مناسب هستند. البته در استان‌های شمالی نیز امکان احداث نیروگاه خورشیدی و بهره‌برداری مناسب و منطقی از آن وجود دارد؛ همان طور که بسیاری از کشورهای اروپایی که آب و هوایی شبیه مناطق شمالی ایران دارند، سال‌هاست در حال استفاده بهینه از انرژی خورشیدی هستند.

مناطق گرم و کویری یا نقاط سرد و کوهستانی؟

بسیاری از افراد با شنیدن نام نیروگاه خورشیدی به نقاط گرم و کویری فکر می‌کنند، اما جالب است بدانید که شهرهای مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی لزوما واقع در استان‌های گرم و کویری نیستند. استان همدان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌های سردسیر نیز دارای نقاط بسیار مناسب برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی هستند. بازدهی نیروگاه خورشیدی در مناطقی که دارای روزهای آفتابی قابل قبول در طول سال هستند و از سوی دیگر هوایی خنک دارند، نسبت به نقاط گرم و کویری بیشتر است. از سوی دیگر هوای خنک باعث طول عمر بیشتر پنل‌های خورشیدی و سایر تجهیزات نیروگاهی می‌شود. بنابراین بهترین مکان برای احداث نیروگاه خورشیدی می‌تواند نقاط مرتفع کوهستانی با آفتاب مناسب و هوای خنک باشد. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی را دارند، در هر نقطه‌ای از ایران می‌توانند اقدام به اخذ مجوز نیروگاه خورشیدی کنند و سپس با کمک شرکت‌های پیمانکار نیروگاه خورشیدی مانند شرکت آتی نیرو، صاحب یک کسب و کار با سوددهی حداقل بیست ساله شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای نحوه احداث نیروگاه خورشیدی را مطالعه کنید.

شرکت آتی نیرو در استان همدان پنج نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی طراحی و احداث نموده است و بازدهی مناسب هر یک از این نیروگاه‌ها منجر به سفارش نیروگاه‌های جدید در این منطقه توسط سرمایه‌گذار شده است.

نیروگاه خورشیدی دیگری که در شهر اردبیل توسط آتی نیرو راه‌اندازی شده است، حتی با وجود بارش برف بر روی پنل‌های خورشیدی، در حال تولید برق خورشیدی بوده و دارای راندمان بسیار خوبی می‌باشد.

استان‌های خراسان، اصفهان، فارس، کرمان، یزد و سایر استان‌های کویری نیز دارای شهرهای مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی می‌باشند. شرکت آتی نیرو در نقاط مختلف استان‌های فوق نیز نیروگاه‌های خورشیدی متعددی با موفقیت طراحی و اجرا کرده است.

افتتاح ۱۱ نیروگاه خورشیدی در ۷ استان

در جریان سفر مقامات ارشد دولت به استان مرکزی ۱۱ نیروگاه خورشیدی، یک نیروگاه برقابی و یک نیروگاه بادی به ظرفیت قطعی ۷۴ مگاوات به صورت همزمان در استان‌های خراسان رضوی، مرکزی، قم، کرمان، یزد، سمنان و لرستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی محلات در استان مرکزی، نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی سیرجان و ۳ مگاواتی ماهان در استان کرمان، نیروگاه خورشیدی ۴ مگاواتی پاک بناء در استان قم، نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ مگاواتی خضرآباد، ۲.۵ مگاواتی عطرآباد۳، ۲ مگاواتی عطرآباد ۲ و ۱ مگاواتی نائین در استان یزد، نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ مگاواتی کشت و صنعت جوین و ۱۰ مگاواتی نقاب در استان خراسان‌رضوی و نیروگاه خورشیدی۶ مگاواتی پاک‌سمن در استان سمنان در این مراسم افتتاح شد.

همچنین نیروگاه بادی ۱۰ مگاواتی خواف در استان خراسان‌رضوی و نیروگاه برقابی ۳ مگاواتی الیگودرز در استان لرستان به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم دومین خط تولید پنل‌های خورشیدی شرکت مانا انرژی پاک با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال افتتاح شد، خط تولیدی که سالن آن به مساحت ۲۴ هزار مترمربع در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ احداث و مراحل نصب تجهیزات و تولید آزمایشی آن در انتهای سال ۱۴۰۲ انجام شد.

این کارخانه از دو خط تولید ۹۰۰ مگاواتی تشکیل شده که برای نخستین بار امکان تولید پنل‌های متفاوت با ظرفیت‌های۵۵۰ تا ۷۰۰ وات را برای کشور ایجاد می‌کند و در آن از به‌روزترین و دقیق‌ترین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است.

بر اساس این گزارش افتتاح این خط تولید کشور را قادر می‌سازد در هر ۲۲ ثانیه یک پنل خورشیدی با کیفیت بالا و در کلاس جهانی تولید کند و بنابراین سالانه هزار و۸۰۰ مگاوات پنل خورشیدی از طریق این خط تولید در کشور تولید می‌شود.

با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز نخستین خط تولید شرکت مانا انرژی به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در سال به بهره‌برداری رسیده بود، بنابراین مجموع ظرفیت سالانه این کارخانه به 2هزار و۳۰۰ مگاوات در سال رسیده است.

با توجه به استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا در این کارخانه توان پنل‌های خورشیدی تولیدی به بیش از ۷۰۰ وات رسیده و برای بیش از ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده است.

کارخانه شماره ۲ تولید پنل در خمین

ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از خطوط جدید تولید پنل شرکت مانا انرژی پاک با ظرفیت هزار و۸۰۰ مگاوات در سال، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با احداث سالنی به مساحت ۲۴ هزار مترمربع آغاز و در انتهای سال ۱۴۰۲ مراحل نصب تجهیزات و راه‌اندازی آن اتمام و به مرحله تولید آزمایشی رسید.

این کارخانه از دو خط تولید ۹۰۰ مگاواتی تشکیل شده که برای نخستین بار امکان تولید پنل‌های متفاوت با ظرفیت‌های ۵۵۰ تا ۷۰۰ وات را برای کشور ایجاد کرده است. از آنجا که سازنده خط تولید معتبرترین سازنده جهانی است، به‌روزترین و دقیق‌ترین فناوری‌های روز دنیا در این خط تولید استفاده شده -که در کشور بی‌نظیر و در منطقه کم نظیر بوده- و این شرکت را قادر می‌سازد در هر ۲۲ ثانیه یک پنل خورسیدی با کیفیت بالا و در کلاس جهانی تولید کند.

با توجه به زیرساخت مناسب و دانش فنی کسب شده در طول سال‌های گذشته، این شرکت قادر خواهد بود سالانه هزار و۸۰۰ مگاوات پنل خورشیدی در کارخانه جدید تولید کرده و ظرفیت تولید پنل خود را به 2هزار و۳۰۰ مگاوات در سال افزایش دهد.

سخن پایانی

با تلاش‌های متخصصان این شرکت درحال‌حاضر کشور عزیزمان قادر به تولید پنل خورشیدی با تکنولوژی PERC، PERC – Half Cut و TOPCon – Half Cut که به روزترین تکنولوژی ساخت پنل در دنیا، می‌باشد. در تکنولوژی TOPCon – Half Cut و bifacial میتوان پنل خورشیدی با توان بیش از ۷۰۰ وات نیز تولید کرد. در کنار این مهم این کارخانه در ظرفیت کامل خود می‌تواند برای حداقل ۴۰۰ نفر ایجاد اشتغال مستقیم ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین