-

آیا شاهین پلاس جایگزین تیپ‌های دیگر این خودرو خواهد شد؟

در مراسمی به نام کلینیک خودرویی سایپا، شرکت سایپا هفته گذشته خودروی شاهین پلاس را به خبرنگاران خودرویی معرفی کرد. به گفته مهدی آقاطاهریان، معاون بازاریابی و فروش سایپا، این خودرو منتظر تصویب شورای رقابت نرخ می‌باشد.

آیا شاهین پلاس جایگزین تیپ‌های دیگر این خودرو خواهد شد؟

 در مراسمی با عنوان کلینیک خودرویی سایپا، شاهین پلاس را در اختیار خبرنگاران خودرویی قرار داد. به گفته «مهدی آقاطاهریان»، معاون بازاریابی و فروش سایپا، این خودرو منتظر است شورای رقابت نرخ را اعلام کند. پس از اعلام قیمت، فروش و عرضه شاهین پلاس آغاز خواهد شد. بااین‌حال آیا سایپا تصمیم دارد شاهین پلاس را جایگزین تیپ‌های فعلی این خودرو کند؟

مشخصات فنی محصول جدید سایپا چیست؟

شاهین پلاس، برخلاف سه تیپ فعلی این خودرو شاهین G، شاهین GL و شاهین G اتوماتیک، از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME۱۶ بهره می‌برد. این خودرو نسخه سایپایی موتور EC۵ پژو سیتروئن به حساب می‌آید. ایران‌خودرو نسخه خودش را با نام TU۵ پلاس روی تارا و رانا پلاس قرار داده است. این پیشرانه حداکثر می‌تواند ۱۱۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد کند. این ارقام نسبت به راندمان پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت‌سوپاپ M۱۵ TC کمترند. البته توربوشارژر از این خودرو حذف شده تا پیچیدگی کمتری در بخش فنی شاهد باشیم.

گیربکسی که برای نسخه جدید شاهین در نظر گرفته شده است، جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE است. این جعبه‎‌دنده هم‌اکنون در محصولات ایران‌خودرو مثل تارا اتوماتیک و دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک استفاده می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت شاهین پلاس از نظر فنی، با تارا اتوماتیک برابری می‌کند و فقط تفاوت ظاهری بین این دو خودرو وجود دارد.

آیا شاهین پلاس جایگزین تیپ‌های قبلی این خودرو خواهد شد؟

سایپا و زیرمجموعه آن، پارس‌خودرو، برنامه تولید دو محصول جدید را هم‌زمان پیش می‌برند. این خودروها شاهین پلاس و پی ۹۰ یا همان ال ۹۰ ایرانی هستند. پی ۹۰ پارس‌خودرو گیربکس دنده‌ای دارد، درحالی‌که شاهین پلاس اتوماتیک است. باتوجه‌به سایپا چند ماه است شاهین G دنده‌ای و اتوماتیک را عرضه نکرده و برای آنها فراخوان نداده است، این امکان وجود دارد که نسخه جدید شاهین و پی ۹۰ پارس‌خودرو محصولات جایگزین در نظر گرفته شوند. ایران‌خودرو سال گذشته برنامه‌ مشابهی را پیاده‌ کرد. حاصل این برنامه جایگزینی تارا V۱ پلاس و تارا V۴ LX با تارا دنده‌ای V۱ و تارا اتوماتیک V۲ بود.

شاهین پلاس

روند تولید و عرضه شاهین از سال گذشته به‌کندی پیش می‌رود و سایپا نیز با انبوهی از تعهدات شاهین در قالب مرحله دوم سامانه یکپارچه دست‌به‌گریبان است. جایگزینی شاهین پلاس و پی ۹۰ با تعهدات شاهین در زمستان ۱۴۰۳، راهی آسان و سودآور پیش پای سایپا خواهد بود. براساس گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها، نرخ نسخه جدید شاهین حدود ۸۱۰ الی ۸۴۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد؛ با خودرویی گران‌تر از تارا اتوماتیک سروکار داریم. البته امکان دارد نرخ تارا اتوماتیک نیز طی ماه‌های آینده ۳۰ درصد افزایش یابد و به حدود ۸۹۰ میلیون تومان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین