-
تاخت و تاز نرخ تورم ادامه دارد

بهبود شرایط، متوقف پشت وعده‌ها

تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی است که متاسفانه نرخ تورم در کردستان بیش از میانگین کشور است و در این زمینه سومین استان کشور با نرخ تورم بالا است. نرخ بالای تورم از ابتدای دهه ۹۰ کردستانی‌ها را آزار می‌دهد و باوجود این همه تغییر و تحول مدیریتی در کشور فعلا خبری از بهبود این وضعیت در میان نیست و کردستانی‌ها باید با این وضعیت بسازند.

بهبود شرایط، متوقف پشت وعده‌ها

نرخ بالای خدمت در کردستان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور باعث شده است تا چرخ‌های زنگ‌زده وضعیت معیشت مردم استان از کار افتاده و ساکنان این استان برای تامین حداقل نیازهای روزانه خود، با مشکلات مختلفی دست و پنجه‌نرم کنند.

کردستان سال‌هاست که در زمینه نرخ تورم همواره در بین سه استان برتر کشور بوده است و نگاهی به سوابق اظهار نظر مدیران و مسئولان، استانی و کشوری نشان می‌دهد که همه وعده‌های داده شده در راستای رفع این مشکل خروجی خاصی نداشته است.

کردستان استان سوم کشور با بیشترین میزان نرخ تورم

تازه‌ترین گزارش منتشر شده در تیرماه امسال در خصوص وضعیت تورم در کشور نشان می‌دهد که کردستان با فاصله‌ای اندک از دو استان یزد و أصفهان، سومین استان کشور با بیشترین میزان نرخ تورم در کشور است.

اعلام نرخ جدید تورم در استان کردستان در حالی است که هفته گذشته استاندار کردستان در جلسه شورای مسکن و مراسم بهره‌برداری از طرح گردشگری الماس غرب مدعی بهبود شاخص‌های اقتصادی در این استان شده بود.

صحبت‌ها و اظهار نظر استاندار کردستان هنوز به یک هفته نرسیده بود که بار دیگر یک شاخص اقتصادی مهم در خصوص استان اعلام شد و کردستان را در ردیف استان‌های با بالاترین میزان نرخ تورم در کشور نشان داد.

البته جدای از اسماعیل زارعی کوشا، در یک دهه اخیر شمار زیادی از مدیران و مسئولان استانی و کشوری هم بارها از کنترل شاخص‌های اقتصادی در کردستان خبر داده‌اند که هنوز این وعده‌ها عملیاتی نشده است.

در گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران آمده است: نرخ تورم ماهانه به ۲.۲ درصد رسیده است و این چهارمین ماه متوالی است که تورم ماهانه بالاتر از ۲ درصد ثبت می‌شود.

همچنین، تورم نقطه ‌به ‌نقطه در این ماه به ۳۲.۲ درصد رسیده که نشان ‌دهنده سومین ماه متوالی افزایش است. بانک مرکزی هدف تورمی سال ۱۴۰۳ را کاهش نرخ تورم نقطه ‌به ‌نقطه به زیر ۳۰ درصد تعیین کرده بود، اما میانگین تورم ماهانه در چهار ماه ابتدایی سال ۲.۶ درصد بوده که از هدف‌گذاری تعیین شده ۲.۲ درصدی فاصله دارد.

فشار اقتصادی بر کردستانی‌ها ادامه دارد

این داده‌ها نشان ‌دهنده تأثیرات گسترده‌ تر تورم بر هزینه‌های زندگی در این استان و فشار اقتصادی بیشتر بر خانوارها هستند. به نظر می‌‌رسد که بیشترین افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مسکن، آب، برق و گاز رخ ‌داده است که از جمله عوامل اصلی در افزایش تورم بوده‌اند.

واکاوی داده‌هایی که مرکز آمار ایران ارائه کرده، حاکی از آن است که نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ با کاهش ۰.۶ واحد درصدی در مقایسه با خرداد ماه، عدد ۳۵.۵ درصد را به ثبت رسانده است. به‌علاوه، نرخ تورم سالانه تیرماه، در مقایسه با تیرماه سال قبل که رقم ۴۷.۵ درصدی را تجربه کرده بود نیز شاهد افتی ۱۲ درصدی بوده است.

در حالی وضعیت نرخ تورم میانگین کشوری طی چند ماه اخیر با روند کاهشی همراه بوده است که متاسفانه وضعیت استان کردستان همچنان مناسب نیست و نرخ تورم در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

بررسی داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در حالی نرخ تورم ماهانه در کردستان را ۳۹.۱ نشان می‌دهد که میانگین کشور در این شاخص اقتصادی ۳۵.۵ است.

نبود نظارت، عامل اصلی تورم

نگاهی به وضعیت استان‌های همجوار استان کردستان نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم تیرماه در زنجان ۳۲.۴، در همدان ۳۵ و کرمانشاه ۳۷.۹ بوده است.

در گزارش جدید مرکز آمار ایران در حالی کردستان رتبه سوم کشور را در اختیار دارد که در گزارش قبلی این مرکز در خصوص نرخ تورم منتهی به فروردین ماه سال ۱۴۰۳ بار دیگر کردستان رتبه سوم کشور را در اختیار داشت.

هر چند عده‌ای مرزی بودن کردستان را بهانه اصلی برای نرخ بالای تورم اعلام می‌کنند که وضعیت تورم در شمار دیگری از استانهای مرزی خیلی بهتر از استان کردستان است و به همین دلیل باید دلیل این وضعیت را در مسائل دیگری مشاهده کرد.

شاخص تورم سالانه کردستان ۶.۲ درصد بالاتر از میانگین کشور

مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت شاخص‌های تورم سالانه، نقطه به نقطه و ماهانه کشور را در مهر ماه امسال اعلام کرد که بر اساس آن همچون ماه‌های گذشته، کردستان جزو استان‌های صدرنشین این جدول است.

به گزارش کرد پرس، در شاخص تورم سالانه باوجود اینکه میزان این شاخص به طور میانگین در کشور ۴۵.۵ درصد است اما این رقم در کردستان ۶.۲ درصد بالاتر بوده و عدد ۵۱.۹ درصد را نشان می‌دهد و کردستان در جایگاه سوم این شاخص در کل کشور قرار دارد.

این بدان معنی است که نرخ کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در کشور طی یک سال گذشته از مهرماه ۱۴۰۱ تا مهر ماه ۱۴۰۲ به‌طور میانگین در سطح کشور ۴۵.۵ درصد افزایش یافته اما در کردستان این نرخ‌ها، ۵۱.۹ درصد گران‌تر به مصرف‌کنندگان عرضه شده است.

در بحث شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه نیز وضعیت کردستان همین گونه بوده و در حالی که میانگین این شاخص در کشور ۳۹.۲ درصد است اما در کردستان نرخ این شاخص ۴۵.۴ درصد بوده و در مهر ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مهر ماه سال ۱۴۰۱ با افزایش ۶.۲ درصدی مواجه شده است.

 کردستان از لحاظ رتبه جدولی نیز در شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه در جایگاه سوم قرار گرفته و تنها استان‌های یزد و اصفهان از این استان پیشی گرفته‌اند.

همچنین در حالی که میانگین شاخص کل کشور (شاخص نرخ کالاها و خدمات مصرفی خانوار) ۲۰۶.۵ درصد است، این رقم در کردستان ۲۲۳.۲ درصد بوده و رتبه چهارم کشور را از این لحاظ نیز به نام خود ثبت کرده است.

در شاخص نرخ تورم ماهانه نیز استان کردستان بعد از ماه‌ها که رتبه اول را ه خود اختصاص داده بود این بار در رتبه دهم کشور قرار گرفته و در حالی که میانگین کشوری در این شاخص ۲.۳ درصد است، این میزان در کردستان ۲.۴ درصد بوده و ۹ استان دیگر آمار به مراتب بدتری را نسبت به کردستان به نام خود ثبت کرده‌اند.

سخن پایانی

نبود نظارت بر عرضه و تقاضای کالا و خدمات، ضعف سازمان‌ها و نهادهای مسئول در راستای مدیریت بازار، سودجویی و وجود کانال‌های غیررسمی در مبادله کالا و خدمات و... از جمله مهم‌ترین دلایل نرخ بالای تورم در استان کردستان به شمار می‌رود.کردستانی‌ها همچنان منتظر وعده‌های مسئولان و مدیران کشوری و استانی در خصوص کنترل نرخ تورم هستند و به همین دلیل، انتظار آنها از دولت چهاردهم برای پایان به این مهم جدی

 است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین