-

حال بازار تهران خوب نیست | مقصران پس از حادثه تسلیت نگویند

آنقدر از دردهای کهنه بازار تهران در همین صفحه نوشتیم که شمارش آن سخت است اما باز هم می‌گوییم تا شاید دولت جدید گوش‌شنوا داشته باشد و چاره‌ای برای بهبود وضعیت بازار تهران بیندیشد.

حال بازار تهران خوب نیست | مقصران پس از حادثه تسلیت نگویند

حال بازار تهران خوب نیست و در سال تنها چندباری از وخامت اوضاع ایمنی آن سخنی به‌میان می‌آید و بعد «شما را به خیر و ما را به سلامت!» بازار تهران از آن قالی‌های کرمانی است که هرچه از قدمت آن می‌گذرد، عیارش بالاتر می‌رود، اما زیر پوسته همین بنای تاریخی، خطری بزرگ خفته که ممکن است هر لحظه فاجعه‌ای تاریخی را رقم بزند.

متاسفانه در حالی به این بمب ساعتی بی‌توجهی می‌شود که بخشی از اقتصاد کشور در همین بازار تهران رقم می‌خورد و روزانه 5 .1میلیون نفر جمعیت در این منطقه تردد می‌کنند.

محلی برای استقرار تجهیزات امداد نیست

پیش از این در گزارشی به سختی انجام عملیات نجات در منطقه ۱۲ پرداخته بودیم که در این گزارش به گوشه‌ای از این مطلب اشاره خواهیم کرد.

شهریار مزیدآبادی، مدرس امداد و نجات هلال‌احمر بااشاره به عرض کم خیابان‌های تهران به‌ویژه منطقه ۱۲ به صمت گفت: در بسیاری از کوچه‌های باریک شهر، برج‌های بلندی ساخته می‌شود که چالش بسیاری برای امدادرسانی و حمل تجهیزات است.

در واقع اگر امدادرسانی به‌موقع نیز انجام شود، در بسیاری از کوچه‌های باریک تهران حتی محلی برای استقرار تجهیزات و ایستادن نیروی امداد نیست. هنگام امدادرسانی در ساختمان‌های بلند از 2 وسیله استفاده می‌شود؛ پله‌های متحرک چرخدار و جرثقیل‌هایی که برای جابه‌جایی قطعات از بالای ساختمان استفاده می‌شوند که اصلا امکان ورود این 2 وسیله در بسیاری از کوچه‌های تهران وجود ندارد.

این مدرس امداد و نجات هلال‌احمر با تاکید بر کمبود نیروی انسانی در واحدهای اورژانس و آتش‌نشانی بیان کرد: تهران شهری ۱۰ میلیون نفری است که تعداد نیروهای امداد آن نسبت به جمعیت شهر بسیار کم است؛ برای مثال در منطقه ۲۲ تهران، برج‌هایی در کنار دریاچه ساخته شده، اما در مقابل شاید تنها ۲ ایستگاه اورژانس یا آتش‌نشانی کوچک در این منطقه مستقر باشند. کافی است ساعت ۶ بعدازظهر از مترو ۱۵خرداد وارد خیابان منتهی به بازار تهران شوید؛ آنقدر تراکم جمعیت حتی در خیابانی عریض، زیاد است که جای سوزن انداختن هم نیست. مگر چند ایستگاه آتش‌نشانی و اورژانس در این منطقه مستقر است؟ آیا وسعت این منطقه و حجم جمعیت آن با نیروهای امدادی آن تناسب دارد؟

مقصران فرسودگی بازار تهران

محمدرضا فرجی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران در رابطه با وضعیت بد سیم‌کشی برق بازار تهران به صمت گفت: بی‌شک اداره برق امکان تامین هزینه سنگین لازم برای تعمیر سیم‌کشی برق بازار تهران را ندارد.

 این در حالی است که در بسیاری از جلسات اعلام شد که خود بازاریان این تعمیرات را برعهده گرفته و هرچه زودتر نسبت به بهبود وضعیت بازار اقدام کنند، اما متاسفانه به دلایل نامعلومی هربار شاهد مخالفت اداره برق خواهیم بود؛ در نتیجه اداره برق بی‌تاثیر و بی‌تقصیر در اتفاقات پرخطر بازار تهران نیست و نخواهد بود.

وی بااشاره به سهم زیاد سازمان در وضعیت بد بازار تهران اظهار کرد: ایران کشوری غنی از میراث فرهنگی است، اما حفظ و نگهداری آنها دغدغه‌ای همیشگی بوده، چراکه ارزش این میراث در ایران به‌درستی تعریف و درک نشده است. متاسفانه میراث فرهنگی خلاف سایر کشورها قوانین عجیبی در ترمیم و بازسازی بناهای قدیمی دارد. یکی از مشکلات جدی بازار تهران نیز دخالت میراث فرهنگی در مسائل مربوط به آن است.

فرجی بااشاره به موافقت بازاریان در رابطه با بازسازی بازار تهران بیان کرد: باتوجه به پیگیری و جلسات بسیاری که در رابطه با چالش برق بازار تهران انجام شده است، بازاریان و پاساژهای واقع در محدوده بازار تهران موافق تعمیر سیستم برق‌کشی بازار تهران با هزینه شخصی خود هستند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با توصیه‌ای به وزارت نیرو گفت: بهتر است بازاریان از جیب خود هزینه لازم برای بازسازی و سیم‌کشی برق بازار تهران را تامین کنند و در نهایت وزارت نیرو این هزینه را در قبوض آنها جبران کند، همچنین می‌توان در رابطه با مالیات و عوارض نیز این هزینه ازجیب‌رفته را برای بازاریان جبران کرد.

سخن پایانی

بازار تهران سال‌ها است که با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و اکنون با هشدارهای جدی آتش‌نشانی ظاهرا این تن رنجور دیگر امکان مقاومت ندارد و دیر یا زود ممکن است شاهد حادثه‌ای تلخ و تاریخی باشیم که میلیون‌ها انسان را به کام مرگ کشانده است و میلیاردها سرمایه را از بین خواهد برد. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ و روی کار آمدن دولت چهاردهم به وضعیت بد بازار تهران رسیدگی شود و پس از بروز حادثه‌ای وحشتناک، تنها به تسلیتی بسنده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*