دلالی مدرن زیر پوست شهر
مترو، این شهر زیرزمینی را شاید بتوان شهر عجایب دانست. دلیل عجیب بودن مترو این است که روزانه با اتفاقات جالبی روبهرو هستیم که برای هرکدام از ما خوشایند نیست. خاموشی پلههای برقی، خرابی تعدادی از گیتهای ورودی، خرابی آسانسور، دیر رسیدن قطار به ایستگاه و... از جمله عواملی هستند که حداقل با یکی از اینها در طول سفر خود سروکار داریم.
مترو، این شهر زیرزمینی را شاید بتوان شهر عجایب دانست. دلیل عجیب بودن مترو این است که روزانه با اتفاقات جالبی روبهرو هستیم که برای هرکدام از ما خوشایند نیست. خاموشی پلههای برقی، خرابی تعدادی از گیتهای ورودی، خرابی آسانسور، دیر رسیدن قطار به ایستگاه و... از جمله عواملی هستند که حداقل با یکی از اینها در طول سفر خود سروکار داریم.
روزانه افراد بسیاری از مترو برای سفرهای درونشهری و برونشهری استفاده میکنند و نیاز دارند تا کارتاعتباری بلیت همراه خود داشته باشند. برای داشتن این کارت اعتباری که قابلیت شارژ مجدد دارد، نیاز است تا مبلغی را بهعنوان مبلغ اولیه پرداخت کنید که کارتهای کوچکی به نام (ایزی پی) به شما میدهند. لازم به ذکر است که پول این کارتهای کوچک بهصورت نقد دریافت میشود. هنوز دلیل این امر که چرا این مبلغ را بهصورت نقدی دریافت میکنند، مشخص نیست. سپس باید میزانی را که نیاز دارید تا کارت شما شارژ شود، با استفاده از دستگاههای کارتخوان پرداخت کنید.
بسیاری از افراد هستند که در فضای مجازی، آگهی فروش بلیت مترو گذاشتهاند که رقم آن ۲ میلیون تومان است. این مدل از کارتها در همین سایت به نام کارت نامحدود مترو معروف هستند. سوال اینجاست که اصلا این شخص کارت بلیت ۲ میلیون تومانی از کجا آورده است؟ باتوجه به آنکه دستگاههای شارژ بلیت، گزینه رقم دلخواه برای شارژ کارت قرار دادهاند، اما شواهد نشان میدهد که هر کارت بیش از ۴۰ هزار تومان قابلیت شارژ ندارد. شخص دیگری آگهی مشابهی را در این سایت قرار داده بود که در توضیحات این آگهی آمده است؛ محدودیت استفاده در روز را ندارد و هر ۱۰ دقیقه یک بار قابلاستفاده است. رقم این کارت بلیت بهاصطلاح نامحدود، ۹۰۰ هزار تومان قرار داده شده است.
بسیاری از مردم برای شارژ کارت خود دردسرهای بسیاری را متحمل میشوند. بهعنوان مثال، تعدادی از دستگاههای شارژ کارت بلیت بهعلت خرابی، کار نمیکنند و همین موضوع سبب شده است تا صفهای طولانی در مقابل یکی از دستگاهها ایجاد شود. زمانی که به متصدیهای ایستگاه مراجعه میشود، با بیمیلی جوابهای سربالا میدهند و کار کسی را آنطور که باید، راه نمیاندازند. نکته بسیار جالب اینجاست که گیتهای ورودی، خرابیهای بسیار زیادی دارند و باید چندینبار کارت خود را در قسمت مشخصشده قرار دهید تا شاید رضایت دهد و باز شود. در غیر این صورت، مجبور هستید از سایر گیتها عبور کنید که آنها هم یکی در میان، کار میکنند. باوجود آنکه روزانه مسافران بسیاری از مترو استفاده میکنند و پول زیادی به جیب شهرداری میرود، اما شاهد آن هستیم که اقدام مناسب در راستای برطرف کردن مشکلات انجام نمیگیرد.
کمبود واگن و شلوغی ایستگاههای حاصل از این کمبود، یکی دیگر از مشکلات اساسی این شهر زیرزمینی است. باوجود آنکه مدت زمان زیادی است که از قراردادهایی در ارتباط با ساخت و واردات واگن برای مترو صحبت میکنند، اما هنوز نتیجهای حاصل نشده است.
شهردار تهران در ارتباط با واردات این واگنها گفته است که با رفع اختلافنظرها، واگنهای مترو در امسال از چین وارد کشور میشوند؛ همچنین زاکانی در ادامه صحبتهایش در ارتباط با این واگنها مطرح کرده است کارفرمای واردات مترو برای ۲هزار واگن وزارت کشور بود.
برای واردات هزار و 71دستگاه طی 2 قرارداد، زحمتهای اولیه کشیده شده بود، اما اختلافنظرهایی برای واردات از چین بهوجود آمد و اعتراض رئیس شورای شهر هم به رعایت نشدن زمان ۱۰روزه تعیینشده در قرارداد بود که اختلافنظرها رفع شده و واگنها امسال وارد کشور میشوند. افتتاح ایستگاههای تازهتاسیس یکی از اقدامات مهم و موثر شهرداری تهران بود. با افتتاح این ایستگاهها، رفتوآمد تعداد بالایی از شهروندان بهراحتی انجام میشود و مردم دیگر برای رسیدن به ایستگاههای مترو، نیاز نیست مسیری را با تاکسی طی کنند، اما همین ایستگاههای تازهتاسیس نیز، با مشکلاتی مواجهند که یکی از آنها، خاموشی هرچند وقت یکبار پلههای برقی است؛ همچنین گیتهای ورودی نیز بهسختی کارتهای بلیت را میخوانند. امید است تا باتوجه به افزایش مبلغ بلیت مترو، کیفیت خدمترسانی نیز افزایش پیدا کند.