-
اصلی‌ترین دلایل تصادفات اعلام شد

۱۰۰ هزار تصادف در نوروز ۱۴۰۳

تعطیلات نوروز امسال هم با خبر تصادفات جاده‌ای به پایان رسید. براساس اعلام سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، ۸۱۳ نفر در تصادفات نوروز ۱۴۰۳ جان خود را از دست دادند.

100 هزار تصادف در نوروز 1403

تعطیلات نوروز امسال هم با خبر تصادفات جاده‌ای به پایان رسید. براساس اعلام سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، ۸۱۳ نفر در تصادفات نوروز ۱۴۰۳ جان خود را از دست دادند. به گفته سرهنگ شیرانی، طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ حدود 100 هزار تصادف رانندگی رخ داده است. از میان ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی، ۶۶۷ مورد آن به فوت منجر شده‌اند.

نگاهی به جزئیات تصادفات نوروز ۱۴۰۳

به گفته سرهنگ شیرانی، طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ حدود 100هزار تصادف رانندگی رخ داده است. از میان ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی، ۶۶۷ مورد آن به فوت منجر شده‌اند. البته این آمار مربوط به جان‌باختگان تصادفات نوروز ۱۴۰۳ در صحنه تصادف است. بنابراین آمار دقیق کشته‌شدگان حوادث نوروزی طی روزهای بعدی توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد. بسیاری از مجروحان تصادفات رانندگی، متأسفانه در مراکز درمانی یا هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، صد هزار فقره تصادفات نوروزی ۱۴۰۳ تعداد قابل‌توجهی مجروح نیز بر جای گذاشته است. از بین تمامی تصادفات نوروزی ۱۴۰۳، ۱۷ هزار و ۵۶ فقره تصادف جرحی به وقوع پیوسته است. بر اثر این تصادفات ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر دچار مصدومیت شدند. به گفته سرهنگ شیرانی، مصدومیت برخی از این افراد بسیار شدید و در حد قطع عضو بوده است. ۸۳ هزار و ۹۳۹ فقره از تصادفات نوروز ۱۴۰۳ نیز تنها منجر به خسارات مالی شدند و خسارت‌های جانی در پی نداشتند.

مهم‌ترین دلایل حوادث خودرویی در نوروز

سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا، درباره علل وقوع تصادفات نوروز ۱۴۰۳ گفت: تحلیل تصادفات امسال نشان می‌دهد که ۴۴ درصد تصادفات به‌خاطر عدم توجه به جلو است. این مسئله ریشه در خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان دارد و ادامه رانندگی با این شرایط منجر به وقوع تصادفات می‌شود. ۲۰ درصد از تصادفات ناشی از عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه است که این مسئله نیز ناشی از سرعت غیرمجاز است. 8 درصد از تصادفات، مربوط به سبقت غیرمجاز و انحراف و تجاوز به چپ در راه‌های دوطرفه است که باعث تصادفات بسیار شدید و پرتلفات می‌شود که این تخلفات نیز سومین علل تصادف‌های جاده‌ای است. سردار سلیمی در ادامه سخنانش افزود: 6 درصد از تصادفات ناشی از تغییر مسیر ناگهانی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم رعایت حق تقدم‌ها و گردش‌ها است. درمجموع چهار عامل اصلی بی‌توجهی به جلو، ناتوانایی در کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی ۷۸ درصد علت تصادفات را شامل می‌شوند.

عابران پیاده، بیشترین قربانی تصادفات رانندگی

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه عابران پیاده، بیشترین فوتی‌های تصادفات پایتخت را تشکیل می‌دهند؛ گفت: پلیس برای کنترل سرعت غیرمجاز رانندگان متخلف که نقش مهمی در وقوع تصادفات مرگبار داشته است، به دوربین‌های پیشرفته‌تری مجهز شده است. سرهنگ رابعه جوانبخت در تحلیل تصادفات نوروز ۱۴۰۳ در پایتخت گفت: طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی از ۲۴ اسفند ماه آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه در شهر تهران ادامه داشت، اما عملا طرح در معابر شهری تهران از اول فروردین ماه آغاز شد و در این ایام، پیش‌بینی پلیس راهور درباره خلوتی معابر و افزایش تصادفات به وقوع پیوست.

وی درباره علت وقوع تصادفات نوروزی در شهر تهران افزود: مهم‌ترین علل تصادفات در تعطیلات، عدم توانایی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه بود که ناشی از تخطی از سرعت مجاز است. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که بیشتر تصادفات در چه ساعاتی رخ داده است؛ ادامه داد: با بررسی تصادفات مشخص شد، بازه زمانی تصادف فوتی نوروزی در معابر پایتخت، بین ساعت ۲۴ تا ساعت ۴ بامداد بوده است. در این ساعات، رانندگی واقعا خطرناک است زیرا رانندگان هوشیاری لازم و کافی را ندارند و عمدتا خسته و خواب آلود هستند. جوانبخت با اشاره به اهمیت روشنایی معابر گفت: در بررسی‌ها محرز شد که بیش از ۵۰ درصد تصادفات، در تاریکی شب رخ می‌دهد. همچنین تصادفات موتورسیکلتی داشتیم که در تاریکی هوا روی داده بود و موتورسوار مانع‌ها را رویت نکرده بود؛ بنابراین روشنایی معابر در جلوگیری از تصادفات نقش مهمی دارد. وی با بیان اینکه بزرگراه‌ها، رتبه اول تصادفات را دارند؛ افزود: بزرگراه آزادگان، رتبه اول تصادفات فوتی در ایام نوروز ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده است زیرا این بزرگراه‌ها بسیار پر تردد است و افراد غیر بومی، زیاد از آن عبور می‌کنند بنابراین شاهد تصادفات بالایی بوده‌ایم. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در تعطیلات نوروز، از دست دادن عزیزانمان در تصادفات بسیار سخت است و ما بارها شاهد بودیم که خانواده و بستگان فوتی‌های این تصادفات، در نخستین روزهای سال جدید، با چه غم و اندوه بزرگی مواجه شده بودند. همچنین رانندگان مقصر این حوادث نیز، تا پایان عمر، از عذاب وجدان خلاصی پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین نباید دچار وسوسه سرعت و عدم رعایت قوانین نشوند. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که بیشتر تلفات تصادفات نوروزی در تهران، سرنشینان خودروها هستند یا عابرین پیاده؛ ادامه داد: متاسفانه در این بازه زمانی، عابرین پیاده ببیشترین تلفات در تصادفات بوده‌اند. جوانبخت درباره علت مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز گفت: هنگامی که رانندگان در خلوتی معابر دچار وسوسه سرعت می‌شوند و از سرعت مجاز عبور می‌کنند؛ توانایی کنترل وسیله تقلیه را در سرعت‌های بالا از دست می‌دهند. در چنین شرایطی، تصادفات مختلفی اعم از واژگونی، برخورد با موانع یا تصادف با عابرین پیاده رخ می‌دهد. از آنجایی که سرعت خودروها بالاست، متاسفانه شدت و میزان تصادفات نیز بالا می‌رود و اینگونه شاهد افزایش تلفات خواهیم بود. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: متاسفانه عابران پیاده تصور می‌کنند چون خودشان خودروها را می‌بینند؛ رانندگان نیز متوجه آنها هستند؛ در صورتی که در برخی مواقع این‌گونه نیست و رانندگان تصویر دقیقی از عابرین پیاده نمی‌بینند.

تجهیز پلیس راهور به دوربین‌های پیشرفته‌تر

جوانبخت با اشاره به اینکه سرعت غیرمجاز باعث بیشتر تصادفات پایتخت است و پلیس برای کنترل این امر در امسال برنامه‌های بیشتری دارد؛ گفت: پلیس امسال دوربین‌های پرتابل بسیار مجهز و پیشرفته‌ای در اختیار دارد تا کنترل بیشتری بر تخلفات رانندگان داشته باشد. وی درباره ویژگی‌های این دوربین‌های جدید افزود: این دوربین‌ها وابسته به مکان نیستند به این معنا که در هر کجایی که افسر پلیس راهور تصمیم بگیرد؛ مستقر می‌شود. همچنین روشنایی بر عملکرد آنها تاثیری ندارد. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در گذشته، رانندگان پس از مدتی، محل استقرار دوربین‌های ثبت تخلف را شناسایی می‌کردند و هنگامی که به محل مورد نظر می‌رسیدند؛ سرعت خود را کاهش می‌دادند تا جریمه نشوند و دوباره پس از گذشتن از دوربین، سرعت خود را افزایش می‌دادند. اما با استفاده از این دوربین‌های جدید، همکاران ما در هرجایی از معابر ممکن است از این دوربین‌ها برای ثبت تخلفات سرعت استفاده کنند تا به برقراری بیشتر نظم ترافیکی کمک کنند. وی در پایان از رانندگان خواست در سال جدید سعی کنند قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند تا کمتر شاهد تصادفات و تلفات باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین