-

پرونده توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بسته شد

با حضور رئیس‌جمهوری، تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس‌جنوبی به‌عنوان آخرین قطعه طرح توسعه این میدان آغاز شد.

پرونده توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بسته شد

از زمان حفر نخستین حلقه چاه در میدان مشترک پارس‌جنوبی تاکنون ۲۷ سال می‌گذرد؛ حوالی سال ۱۳۷۵ بود که شرکت نفت فلات قاره ایران با استفاده از دستگاه حفاری مدرس و تجهیزات سایر پروژه‌ها و باوجود محدودیت‌های بودجه‌ای، نخستین حلقه چاه اکتشافی پارس‌جنوبی را حفر کرد و درست بعد از ۲۷۰ روز انجام عملیات حفاری، وجود حجم عظیم ذخایر گاز و میعانات گازی در این میدان محرز و برای نخستین مرحله فاز یک توسعه و تولید از این میدان مشترک تعریف شد. از آن روز، سال‌ها می‌گذرد و توسعه فازهای مختلف پارس‌جنوبی با مشارکت شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های بزرگ نفتی جهانی، یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسیدند، به‌طوری‌که تا انتهای سال ۱۳۸۸ فازهای ۱.۲ و ۳.۴ و ۵.۶ و ۷ و ۸.۹ و ۱۰ به‌طوررسمی راه‌اندازی شدند. مابقی فازها به‌استثنای فاز ۱۱ و فاز ۱۴ نیز تا انتهای سال ۱۳۹۸ به‌طوررسمی راه‌اندازی شدند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز فعالیت رسمی آن در مرداد ۱۴۰۰ با شعار پیشبرد طرح‌ها با تکیه بر توان داخل و اینکه هیچ طرحی نباید معطل تحقق برجام باشد، توسعه فاز ۱۱ با جدیت بیشتری دنبال شد.

رئیس‌جمهوری گفت: امروز باید افتخار کنیم که نه‌تنها دیگر صنعت نفت کشور وابسته به حضور مستشاران خارجی نیست، بلکه توانمندی‌های متخصصان صنعت نفت به سطحی رسیده است که جمهوری اسلامی به‌عنوان کشوری توانمند و فناور به دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کند.

ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح فاز ۱۱ گازی میدان مشترک پارس‌جنوبی بااشاره به افزایش تولید ۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گفت: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دنبال جلوگیری از مشعل‌سوزی هستیم که به‌عنوان یک اولویت طی ماه‌ها و سال‌های آتی این مسئله حل می‌شود. وی درباره بومی‌گزینی برای اشتغال در منطقه گفت: برای ما استفاده از نیروی کارآمد بومی اولویت بوده و در تمامی استان‌ها نیز بر بومی‌گزینی تاکید داریم و در این استان نیز نیاز است از نیروی‌های بومی موردنیاز استفاده شود.

صرفه‌جویی ۸۰۰ میلیون دلاری در توسعه فاز۱۱

وزیر نفت گفت: پرونده پارس‌جنوبی از نظر ما بسته نیست و اقدام مهم در این میدان مشترک، حفظ و نگهداشت تولید و فشارافزایی است که مطالعات آن در دولت سیزدهم رو به پایان است.به‌گزارش وزارت نفت، جواد اوجی در آیین آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در عسلویه بااشاره به اینکه این دومین‌بار در ۶ ماه گذشته است که رئیس‌جمهوری برای بهره‌برداری از طرح‌های صنعت نفت به استان بوشهر می‌آید، افزود: اسفند پارسال، آیت‌الله رئیسی برای افتتاح پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به عسلویه آمد که با بهره‌برداری از این پالایشگاه، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآورش گاز کشور اضافه شد. وی ادامه داد: در همان مراسم، تاکید شد که فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در این دولت به بهره‌برداری برسد، زیرا رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک و به‌ویژه تکمیل فازهای پارس‌جنوبی تاکید بسیار دارند. وزیر نفت تاکید کرد: امروز این توفیق حاصل شد و فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌بهره‌برداری رسمی رسید و این در حالی است که شرکت‌های خارجی مانند توتال، شل و سی ان پی سی‌ای (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) برای توسعه این فاز ۲۰ سال هیچ اقدام عملی نکردند.

اوجی با بیان اینکه این پروژه طی ۲۰ ماه گذشته با تلاش شرکت‌های ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس، مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و … با پشتیبانی دولت به‌بهره‌برداری رسید، گفت: ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود، اما این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی خارج شد، اما کار در دولت سیزدهم متوقف نماند و با این باور ما امروز شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم.وزیر نفت بااشاره به ظرفیت تولید سالانه ۹۲ میلیون تنی صنعت پتروشیمی کشور گفت: پارسال به ارزش ۱۶ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شد.

اوجی ظرفیت کنونی پالایش روزانه پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی کشور را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اعلام کرد و افزود: پرونده پارس‌جنوبی از نظر ما بسته نیست و اقدام مهم در این میدان مشترک که ۷۰ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد خوراک پالایشگاه‌های تولید بنزین را تامین می‌کند، حفظ و نگهداشت تولید و فشارافزایی است که مطالعات آن در دولت سیزدهم رو به پایان است و تا پایان امسال امضای قرارداد انجام می‌شود.

توسعه فاز ۱۱ پس از ۲۰ سال به‌ثمر نشست

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی یکی از راهبردی‌ترین و مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران است که پس از ۲۰ سال تاخیر در دولت سیزدهم به‌ثمر نشست.

محسن خجسته‌مهر افزود: در آینده‌ای بسیار نزدیک، تولید از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که توسعه آن توسط متخصصان شرکت ملی نفت ایران و همه پیمانکاران و کارگران و کارکنان ایرانی انجام شده است، آغاز می‌شود. وی ادامه داد: توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی یکی از راهبردی‌ترین و مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران است که پس از ۲۰ سال تاخیر در دولت سیزدهم به‌ثمر نشست.

معاون وزیر نفت بااشاره به اینکه در نهایت در برنامه توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی ۲۴ حلقه چاه حفاری خواهد شد، تاکید کرد: با تکمیل توسعه این فاز، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز و یک میلیون تن اتان تولید خواهد شد، همچنین یک میلیون تن در سال ال‌پی‌جی از فاز ۱۱ تولید می‌شود و با توسعه کامل این فاز، سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

خجسته‌مهر توسعه فاز ۱۱ را دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد دانست و گفت: این فاز در نقطه صفر مرزی قرار دارد و بر این اساس از ۴ لایه بهره‌ده تولید گاز از این فاز را شروع می‌کنیم. هم‌اکنون ۴ حلقه چاه به بهره‌برداری رسیده است و به‌تدریج چاه‌های بعدی وارد مدار تولید خواهد شد. وی ویژگی دیگر فاز ۱۱ را جابه‌جایی سکوی آن از موقعیت دریا دانست و افزود: با جابه‌جایی سکوی ۱۲ C و انتقال آن به موقعیت ۱۱ B منحصربه‌فردترین عملیات اجرایی در منطقه عسلویه و خلیج‌فارس انجام شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: جابه‌جایی این سکو که یکی از سنگین وزن‌ترین سازه‌های دریایی به وزن ۳هزار و۲۰۰ تن بود، برای نخستین‌بار در ایران انجام و با موفقیت در موقعیت جدید نصب شد. خجسته‌مهر تاکید کرد: با تکمیل توسعه فاز ۱۱، توسعه همه فازهای پارس‌جنوبی به اتمام می‌رسد، همچنین اکتشاف و توسعه نواحی جدید و بیرون از بلوک‌های مرسوم نیز ادامه دارد که در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی را شاهد خواهیم بود. وی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت ملی نفت، فشارافزایی در میدان گازی پارس‌جنوبی است.

صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون دلاری

مدیر طرح فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با تشریح اقدام‌های انجام‌شده برای بهره‌برداری از آخرین مرحله توسعه بخش دریایی پارس‌جنوبی، از صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون دلاری در راه‌اندازی نخستین سکوی این فاز خبر داد.به‌گزارش وزارت نفت، علی ندیران با بیان اینکه هم‌اکنون گاز غنی و میعانات گازی تولیدی از سکوی ۱۱ B به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس‌جنوبی منتقل می‌شود، اظهار کرد: با حفاری و تکمیل باقی چاه‌های این موقعیت، به مرور سکوی ۱۱ B به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.

مدیر طرح فاز ۱۱ پارس‌جنوبی هزینه ساخت سکوی مشابه با سکوی نصب‌شده در موقعیت فراساحلی فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با اتخاذ تدابیر مناسب و جابه‌جایی و نصب سکوی موقعیت ۱۲ C به ۱۱ B افزون بر صرفه‌جویی در زمان و پر کردن خلأ ناشی از ساخته نشدن سکوی جدید که حدود ۳ سال به طول می‌انجامد، هزینه‌های این بخش از توسعه ۲۲۲ میلیون دلار کاهش یافت و با هزینه‌ای حدود ۳۰ میلیون دلار اجرایی شد.

وی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را جبران‌کننده بخشی از بحران ناترازی گاز در ماه‌های سرد سال دانست و گفت: همزمان با تکمیل فعالیت‌های باقیمانده، برنامه‌ریزی شده است تا حفاری ۲ حلقه چاه نیز تا پایان امسال در موقعیت ۱۱ B انجام و به‌ترتیب عملیاتی شود.

وی در تشریح بخش دوم طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، به موضوع افت طبیعی فشار مخزن پس از ۲ دهه از آغاز تولید از این میدان اشاره و تصریح کرد: اجرای پروژه فشارافزایی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در میدان مشترک پارس‌جنوبی به‌شمار می‌رود. طراحی، ساخت و نصب این تاسیسات نخستین تجربه در کشور به‌شمار می‌رود که با افتخار در بخش دوم طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌دست متخصصان صنعت نفت و برای نخستین‌بار در کشور عزیزمان اجرا خواهد شد. مدیر طرح فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شرح کار این مرحله را شامل طراحی، ساخت و نصب سکوی فشارافزایی برای حفظ و نگهداشت تولید گاز، سکوی مسکونی، خط لوله دریایی و کابل‌گذاری دانست و گفت: مناقصه انتخاب پیمانکار مهندسی پایه این بخش توسط شرکت پتروپارس در حال انجام است تا به‌زودی و با انتخاب مشاور مهندسی وارد مرحله اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*