-
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سلطان عمان:

گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان و هیات همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه و ریشه‌دار و خوب خواندند و گفتند: ما معتقدیم گسترش روابط ۲ کشور در همه زمینه‌ها، به نفع هر دوطرف است.

گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است

به ‌ گزارش پایگاه اطلاع ‌ رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان بااشاره به مذاکرات طرف ‌ های ایرانی و عمانی، خاطرنشان کردند: نکته مهم آن است که این مذاکرات تا رسیدن به نتایج محسوس، به ‌ صورت جدی پیگیری شود و در نهایت ارتباطات گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع خطر حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نیز اشاره کردند و افزودند: سیاست رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن، ایجاد اختلاف و نبود آرامش در منطقه است، بنابراین همه کشورهای منطقه باید به این موضوع توجه داشته باشند.

حضرت آیت ‌ الله خامنه ‌ ای خاطرنشان کردند: افزایش همکاری عمان و ایران حائزاهمیت است، زیرا ۲ کشور در آبراه بسیار مهم تنگه هرمز دارای اشتراک هستند.

رهبر معظم انقلاب بااشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می ‌ کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

حضرت آیت ‌ الله خامنه ‌ ای درباره اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است. ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند که با گسترش ارتباطات دولت ‌ ها، امت اسلامی شوکت و عظمت خود را بازیابد و در کنار هم قرارگرفتن ظرفیت ‌ ها و امکانات کشورهای اسلامی، به نفع همه ملت ‌ ها، کشورها و دولت ‌ های اسلامی باشد. در این دیدار که حجت ‌ الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس ‌ جمهوری نیز حضور داشت، آقای هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، سیاست عمان را گسترش روابط با همسایگان به ‌ ویژه جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: در مذاکرات تهران، درباره عرصه ‌ های مختلف همکاری، گفت ‌ وگو و تبادل ‌ نظر شد و امیدواریم با استمرار این گفت ‌ وگوها، روابط ۲کشور بیش از پیش گسترش یابد و نتایج عملی آن برای هر دوطرف مشهود شود.

توافق برای تنظیم سند همکاری های راهبردی

سران ایران و عمان برای تنظیم سند همکاری ‌ های راهبردی در زمینه ‌ های مختلف در بیانیه پایانی سفر سلطان عمان به ایران توافق کردند.

به ‌ گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی و هیثم بن طارق آل سعید در بیانیه پایانی سفر رسمی و دوروزه سلطان عمان به کشورمان ضمن تاکید بر نقش سازنده بخش خصوصی ۲ کشور در توسعه افق ‌ های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و سرمایه ‌ گذاری ‌ های مشترک، ابراز خرسندی از امضای موافقتنامه ‌ ها و یادداشت ‌ های تفاهم در زمینه ‌ های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه ‌ گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان ۲ کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تاکید کردند. در این بیانیه آمده است: «در جریان دیدارهای این سفر، روسای ۲ کشور درباره روابط دوجانبه و راه ‌ های تقویت آن برپایه برادری و منافع مشترک به ‌ ویژه در زمینه ‌ های تجاری، انرژی، سرمایه ‌ گذاری و فرهنگی که تامین ‌ کننده مصالح مشترک و تقویت ‌ کننده روابط و منافع 2 ملت دوست باشد، گفت ‌ وگو کردند. طرفین با ابراز علاقه نسبت به رشد روزافزون روابط در آینده، از تشکیل کمیته ‌ های مشترک و تبادل کارگروه ‌ ها و دیدارهای مختلف با هدف پیگیری توسعه روابط تاکید کردند. ریاست جمهوری اسلامی ایران و عالیجناب سلطان کشور عمان ضمن تاکید بر نقش سازنده بخش خصوصی 2 کشور در توسعه افق ‌ های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه ‌ گذاری ‌ های مشترک، ابراز خرسندی کردند. همچنین، طرفین از امضای موافقتنامه ‌ ها و یادداشت ‌ های تفاهم در زمینه ‌ های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه ‌ گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان ۲ کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تاکید کردند.روسای ۲ کشور در چارچوب تقویت روابط بین ۲ کشور برادر و پایه ‌ گذاری اصول و چارچوبی برای حفظ و استمرار این روابط از مسئولان دولتی خواستند که اقدام لازم را برای تنظیم سند همکاری ‌ های راهبردی در زمینه ‌ های مختلف و امضای آن به ‌ نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم بخشد، انجام دهند.ریاست ‌ جمهوری اسلامی ایران و سلطان کشور عمان ضمن تبادل ‌ نظر درباره برخی موضوعات منطقه ‌ ای و بین ‌ المللی، بر اهمیت تلاش ‌ های سازنده در زمینه ‌ های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای تقویت صلح و ثبات تاکید کردند و از ادامه رایزنی ‌ ها و مشورت ‌ های سیاسی میان ۲ کشور استقبال کردند.طرفین در این سفر از گسترش فرهنگ گفت ‌ وگو در منطقه به ‌ منظور حل و فصل مشکلات و تحکیم روابط میان کشورهای همسایه به ‌ نحوی که صلح، ثبات و شکوفایی و خواست ملت ‌ های منطقه را تامین کند، استقبال می ‌ کنند.»

در پایان، رئیس ‌ جمهوری ایران از تلاش ‌ های عالیجناب سلطان هیثم بن طارق سلطان کشور عمان در اتخاذ سیاست ‌ های سازنده و حکیمانه در عرصه منطقه ‌ ای و بین ‌ المللی در راستای تعمیق روابط مثبت دوجانبه و صلح و ثبات منطقه ‌ ای تقدیر کرد. سلطان هیثم بن طارق آل ‌ سعید نیز ضمن تقدیر از سیاست همسایگی دولت سیزدهم نسبت به کشورهای منطقه، همکاری نزدیک کشورهای منطقه خلیج ‌ فارس را موجب تحکیم ثبات و صلح منطقه ‌ ای دانستند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*