-

۲۴ فروردین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۰ روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین امسال پایان می‌یابد؛ بر همین اساس مؤدیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده موظفند اظهارنامه‌های زمستان ۱۴۰۰، مالیات و عوارض متعلقه را صرفا به‌صورت تجمیعی و در قالب یک صورتحساب درج و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم (فصل زمستان) سال ۱۴۰۰ با تعطیلات نوروز مصادف شد. بر همین اساس وزارت امور اقتصاد و دارایی باتوجه به درخواست برخی مودیان و به‌منظور فراهم کردن زمینه اجرای تکالیف قانونی برای آنان، بنا به اختیار حاصل از قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده، زمان ارائه اظهارنامه فصل زمستان ۱۴۰۰ را تا ۲۴ فروردین تمدید کرد.


امکان بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم
به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، محمدتقی پاکدامن اظهار کرد: ادارات کل امور مالیاتی موظفند در زمینه مؤدیان مالیاتی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم مالیاتی (فصل زمستان) سال ۱۴۰۰ را تا پایان روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ تسلیم کنند، امکان برخورداری از ۱۰۰ درصد بخشودگی جرایم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور و همچنین جریمه تاخیر در مدت یادشده را فراهم کنند.


مشمولان مالیات بر ارزش افزوده
طبق اعلام سازمان امور مالیاتی در سال ۹۵، تمام اشخاص حقوقی با هر میزان درآمد جز ماده ۱۲ (معافیت) که در مراحل قبلی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام نکرده‌اند، باید ثبت‌نام خود را نهایی کنند. حتی شرکت‌های تازه‌تاسیس نیز از مهر ۹۵ به بعد باید ثبت‌نام خود را در سامانه مالیات بر ارزش افزوده قطعی کنند.


معافان مالیات ارزش افزوده
برابر ماده ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالاها و ارائه خدمات زیر از مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف هستند. گفتنی است شماره‌گذاری بندها در این مقاله با متن قانون دائمی ارزش افزوده متفاوت است. مطابق ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده محصولات کشاورزی فرآوری‌نشده، دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان، انواع کود، سم، بذر و نهال، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی، شیرخشک مخصوص کودکان، کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات، کالاهای اهدایی به‌صورت بلاعوض به وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با تایید هیات وزیران و حوزه علمیه با تایید حوزه گیرنده هدایا از مالیات معافند. همچنین کالاهایی که همراه مسافر برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر، طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور می‌شوند از مالیات معافند که البته مازاد این کالاها طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهند بود. خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، فرش دستباف، خوراک دام و طیور و خدمات حمل‌ونقل عمومی مسافری درون و برون‌شهری جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی هم مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده است. توجه داشته باشید خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها، موسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز، خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالاها در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس هم از این نوع مالیات معاف هستند. انواع خدمات پژوهشی و آموزشی طبق آیین‌نامه‌ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می‌شود و ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه‌ها از دیگر کالاهای موجود در لیست معافیت از مالیات بر ارزش افزوده هستند.


تفویض اختیار به استان‌ها
در همین حال رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم قابل‌بخشش موضوع مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.
به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در ابلاغیه داوود منظور خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور آمده است: بنا بر اختیار حاصل از مواد ۱۶۷ و ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، ضمن تاکید بر اهمیت وصول و واریز نقدی و به‌موقع مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و به‌منظور تسریع در فرآیند وصول بدهی‌های مؤدیان، اختیار تقسیط و بخشودگی جرایم به مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها تفویض شد. براساس این قانون حداکثر میزان بخشودگی جرایم قابل‌بخشش ۸۵ درصد تعیین شده که حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ برگ مالیات قطعی قابل اجراست. در ازای سپری شدن هر ماه، ۲ درصد از بخشودگی هر یک از سال‌ها/دوره‌های مربوط کسر می‌شود. همچنین سازمان‌های امور مالیاتی استان‌ها می‌توانند نسبت به بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۱۳۸۰ برای سال‌های ۱۳۹۴ و قبل از آن در صورت پرداخت بدهی مالیات عملکرد اقدام کنند. اختیار شرایط اعمال تقسیط بدهی مالیاتی نیز برعهده سازمان‌های مالیاتی استان‌ها گذاشته شده است. طبق این قانون حداکثر زمان قابل تقسیط بدهی از تاریخ ابلاغ برگ مالیات قطعی برای درخواست‌های ارائه شده تا یک سال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات سال/دوره مربوط برای مالیات‌های مستقیم به مدت ۳ سال و برای مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده ۹ ماه تعیین شده است.


کدام کالا‌ها از دی ۱۴۰۰ معاف شدند؟
در همین حال سال گذشته مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: از ۱۳ دی ۱۴۰۰ تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا‌های معاف از مالیات ارزش افزوده باید برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده روی بسته‌بندی کالا‌های مزبور درج کنند. محمدرضا جعفریان، مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: در تیر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به دولت ابلاغ شد و برابر قانون ۶ ماه فرصت داده شد که زیرساخت‌های آن عملیاتی شود. جعفریان درباره کالا‌های وارداتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده گفت: کالا‌هایی که تولید داخل و رشد رقابت‌پذیری داشته باشند شامل ۳ درصد مالیات خواهند
شد. مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران اضافه کرد: همچنین صادرات کالا‌ها به‌دلیل ارزآوری معاف از این مالیات است؛ به‌طوری که افرادی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند الزامی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*