-

هنوز جامعه تا رسیدن به تراز عدالت فاصله دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت سیزدهم در حال تلاش برای کم کردن فاصله طبقاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش پرداخت وام‌های قرض الحسنه است، افزود: شتاب تورم نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافت و کاهش تورم در ماه‌های آتی نیز استمرار خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، احسان خاندوزی ضمن بیان این مطلب افزود: آنچه امروز بیشترین دغدغه رهبر معظم انقلاب است عدالت اقتصادی است؛ ما که تفسیر عدالت اسلامی را از آموزه‌های شهید مطهری و سایر اندیشمندان آموخته‌ایم می‌دانیم که عدالت فقط توزیع درآمد نیست و تمام حقوق و آزادی‌های قانونی نیز ستون‌های عدالت هستند.وی افزود: مقابله سیستمی با علل فقر، بسترسازی برای فرصت برابر، پاسداشت حقوق سرمایه‌گذار، ستیز با رانت و ربا و مراعات حقوق در قراردادها همه عدالت اقتصادی معنا می‌دهد. توجه به توزیع ثروت طبیعی و هم دسترسی آحاد اقتصادی مردم به پول و اعتبار و هم مالیات گیری و ستاندن یارانه فقرا همه ابعاد عدالت اقتصادی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: این در حالی است که به رغم تلاش از ابتدای انقلاب هنوز جامعه تا رسیدن به تراز عدالت فاصله دارد و در سه سال اخیر فاصله اقتصادی با شاخص عدالت بیشتر شده است.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب همین موضوع است؛ ایشان در سال ۹۹ در باب اقتصادی فرمودند که به عدالت اقتصادی نرسیدیم. علاوه بر مشکلات نمره مطلوبی در باب عدالت نیاوردیم و تلاش فکری و عملی به رفع مشکل معیشت طبقات پایین نرسید.به گفته وزیر اقتصاد، دولت سیزدهم با این دغدغه اساسی کار خود را آغاز کرد و در حال تلاش برای کم کردن فاصله طبقاتی است. به اعتقاد دولت سیزدهم تحقق عدالت اقتصادی از اقتصاد مردمی می‌گذرد و برای تحقق عدالت اقتصادی باید شنوای مسائل مردم باشیم.

وزیر اقتصاد گفت: شتاب تورم در ماه‌های گذشته کم شده است و چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید شتاب تورم کاسته شده است. تورم ماهانه از حدود ۳ درصد در پایان دولت قبل در ماه‌های اخیر به حدود ۲ درصد کاهش یافته است. تورم سال آینده به طور ملموس کمتر از امسال و از سال‌های ۱۴۰۲ به سطح بهتری خواهد رسید. خاندوزی گفت: تورم کنونی بالا و نامطلوب است اما در صورت استمرار سیاست دولت تورم به رقم قابل قبول توجهی کاهش خواهد یافت. نباید توجیه‌گر وضع موجود باشیم و با تلاش مسئولان شاخص‌ها در حال بهبود است اما وضعیت راضی‌کننده نیست. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: افزایش ملموس صادرات نفت و تامین ارز کالاهای اساسی، از توفیقات دولت است. برخی آقایان، رفع مشکلات صادرات را منوط به توافق هسته‌ای مشروط کرده بودند اما دولت سیزدهم با سیاست‌های اقتصاد مقاوم و تعامل با کشورهای دوست و همسو دستاوردهای بزرگی در حوزه تجارت خارجی و امنیت اقتصادی به‌دست آورد. فروش نفت و میعانات کشور نسبت به ماه آخر دولت قبل بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است.خاندوزی سومین تلاش دولت را دسترسی آسان به وام بانکی عنوان کرد و از فزایش نظارت‌ها بر سیستم بانکی خبر داد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور ۵ درصد مالیات بر تولید را کاهش دادیم گفت: مبارزه با فرار مالیاتی در دستور کار است و در ۵ ماه اخیر چند هزار مؤدی جدید با ۱۰۰ درصد فرار مالیاتی شناسایی شد. خاندوزی از اجرای قاطعانه پایانه‌های فروشگاهی خبر داد و گفت: کمک و تعامل سازنده با مجلس برای تصویب مالیات بر سوداگری در دستور کار جدی بخش اقتصادی دولت است. مهم‌ترین بی‌عدالتی نحوه توزیع یارانه کالای اساسی است. هدر رفت منابع و افزایش فاصله دهک‌ها به همین دلیل تشدید شده است. این موضوع با تصمیم مشترک دولت و مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ اصلاح خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*