-

گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

پیگیری‌های مستمر مسئولان ارشد مازندران در قالب برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای جلب نظر فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی این روزها دیار علویان را در مسیر توسعه و رشد اقتصادی ۳ درصدی قرار داده است.

گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری در مازندران

مازندران با افزون بر ۳ میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود4 درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه ‌ گذاری جدید از اهمیت بسزایی برخوردار است. این دیار با مزیت ‌ های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماه ‌ های گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه ‌ گذاران به عنوان محور رایزنی ‌ های فعالان اقتصادی برای سرمایه ‌ گذاری جدید تبدیل شده و برگزاری هفت همایش معرفی فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری استان باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که تاکنون بیش از یک هزار سرمایه ‌ گذار آمادگی خود برای راه ‌ اندازی یا اجرای طرح ‌ های توسعه ‌ ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.

موقعیت استراتژیک یک استان شمالی

قرار گرفتن مازندران در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه ‌ ای به این استان داده و اهمیت و جایگاه سرمایه ‌ گذاری جدید از این حیث مورد توجه است که می ‌ توان باتوجه به بازارهای هدف صادراتی این تولیدات فرآوری شده را به کشورهای منطقه صادر کرد. به باور صاحبنظران سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین ‌ المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری ‌ های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین ‌ المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می ‌ کند که فصل جدیدی از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد که اجرای این برنامه نقش غیرقابل انکاری در افزایش سرمایه ‌ گذاری ارزی در این استان داشته است.

همکاری با قزاقستان، گام جدید سرمایه گذاری در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در دیدار اخیر خود با جمعی از فعالان اقتصادی کشور قزاقستان گفت: این استان آماده سرمایه ‌ گذاری مشترک در حوزه ‌ های مختلف اقتصادی، زیرساختی و عمرانی با کشور قزاقستان است.

حسن خیریانپور در دیدار با «کولژانوف کانات ژانبیر اولی» معاون اول استان مانگیستائو کشور قزاقستان در ساری افزود: مازندران ظرفیت ‌ های خوبی در حوزه صادرات محصولات مواد غذایی و کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، کیوی، لبنیات، شیلات و دیگر کالاهای راهبردی و اساسی دارد که کشور قزاقستان می ‌ تواند از این ظرفیت برای واردات استفاده کند. وی خاطر نشان کرد: برقراری ارتباط با کشورهای همسایه جزو برنامه ‌ های اصلی مسوولان استان برای توسعه و رشد نرخ اقتصادی است که با مذاکرات دوجانبه و چند جانبه از این دست به دنبال تحقق این مهم هستیم. معاون استاندار مازندران اضافه کرد: در سال ‌ های گذشته تفاهمنامه ‌ های تجاری خوبی بین مازندران و کشور قزاقستان به امضاء رسید که درصدد اجرای دقیق این مصوبات هستیم.

خیریانپور تصریح کرد: در کنار حمایت از جذب سرمایه گذار، تسهیل گری روند اجرای طرح ‌ های اقتصادی از سوی شرکت ‌ های داخلی و خارجی در استان در دستور کار است و مراودات بانکی خوبی بین مازندران و قزاقستان می ‌ توان برقرار کرد.

وی با بیان این که، مازندران یکی از استان ‌ های گردشگر پذیر ایران است، گفت: خواستار حذف روادید برای حضور گردشگران قزاق در مازندران هستیم. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مازندران آماده همکاری ‌ های اقتصادی با کشورهای منطقه است و تمام ضوابط برای برگزاری همایش و معرفی فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری این دیار آماده است.

کشورهای منطقه آماده سرمایه گذاری در مازندران

معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان هم در این نشست گفت: روند تبادلات تجاری و اقتصادی کشورهای جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان باهدف توسعه روابط منطقه ‌ ای و انتقال تجربیات در حوزه علمی و زیرساختی افزایشی است. کولژانوف کانات ژانبیر اولی افزود: زیرساخت ‌ های اقتصادی و سرمایه ‌ گذاری جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و قابل توجه است و در سال ‌ های گذشته ارتباط خوبی بین ایران و قزاقستان شکل گرفت. وی خاطر نشان کرد: به طور حتم با برنامه ‌ ریزی و مذاکراتی که در دست انجام است افزایش تبادلات تجاری برای سال ‌ های آینده بین قزاقستان و کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران افزایش می ‌ یابد. معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان اضافه کرد: مازندران در بحث مرکبات، شیلات، انواع مواد غذایی واحدهای خوبی دارد که کشور قزاقستان به دنبال استفاده از تجربیات این بنگاه ‌ های اقتصادی و واردات این محصولات براساس نیاز است. کانات ژانبیر اولی گفت: به استان ‌ های همجوار مازندران هم سفر داشتیم اما این منطقه ظرفیت ‌ های سرمایه ‌ گذاری بی ‌ نظیری دارد که باید از این منابع برای منافع ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان بهره برد. معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان گفت: مازندران با برخورداری از منابع گردشگری و طبیعی منحصربه فرد و جذاب ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگردی برای مردم قزاقستان است. ژانبیر اولی افزود: در نشست امروز برنامه ‌ ریزی خوبی برای توسعه روابط این استان با کشور قزاقستان انجام شد که به طور حتم برای تحقق گفت ‌ وگوهای انجام شده، ۲ طرف خود را مکلف می ‌ دانند.

وی با بیان این که، زیرساخت ‌ های اقتصادی و گردشگری مازندران برای توسعه روابط تجاری و حضور مردم قزاقستان برای سیاحت در این استان بی ‌ نظیر است، گفت: توریست درمانی و فعالیت پزشکان متخصص با جاذبه ‌ های طبیعی بکر فرصت ارزشمند برای حضور گردشگران خارجی در این استان را فراهم کرده است. معاون اول استان مانگیستائو قزاقستان تصریح کرد: گردشگری آسان و حذف روادید برای حضور ارزان و با کیفیت مطلوب گردشگران قزاقستانی در مازندران جزو برنامه ‌ های ما است که در سطح ملی پیگیر آن خواهیم شد. کانات ژانبیراولی کرد: از ظرفیت شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان مازندران و همچنین واحدهای تولیدی این دیار برای انتقال تجربیات و همچنین واردات کالا استفاده خواهیم کرد.

صدور ۱۵ روزه مجوز سرمایه گذاری در مازندران

استاندار مازندران گفت: اعطای مجوز سرمایه ‌ گذاری در مازندران از سوی دستگاه ‌ های اجرایی باهدف اجرای طرح ‌ های توسعه ‌ ای و اقتصادی به ۱۵ روز رسید.

سید محمود حسینی ‌ پور در نشست شورای برنامه ‌ ریزی و توسعه استان مازندران در ساری افزود: رویه غلط گذشته در معطل گذاشتن و فرار سرمایه ‌ گذار چالش جدی و مهم ‌ ترین دغدغه در استان است که این رویه باید هرچه سریع ‌ تر ریشه ‌ کن شود. وی خاطر نشان کرد: تمامی دستگاه ‌ های اجرایی استان مکلف هستند حداکثر تا ۱۵ روز نسبت به اعطای مجوز سرمایه ‌ گذاری اقدام کنند در غیر این صورت پرونده راه ‌ اندازی واحد تولیدی به متقاضی و فعال اقتصادی به صورت خودکار مثبت ارزیابی می ‌ شود و فرد مراجعه ‌ کننده جواز خود را دریافت می ‌ کند. استاندار مازندران تصریح کرد: طبق گفته یکی از مدیران دستگاه ‌ های اجرایی، یک فعال اقتصادی یکسال تا ۲ سال برای اخذ مجوز سرمایه ‌ گذاری در استان در ادارات دولتی معطل می ‌ ماند که این رویه باطل و اشتباه گذشته باید هرچه سریع تر برچیده شود. مقام عالی دولت در مازندران اضافه کرد: حمایت از سرمایه ‌ گذار و معطل نشدن بخش خصوصی باهدف تکریم ارباب رجوع و همچنین ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی جزو اولویت ‌ های مهم و اساسی دولت در استان است که لازم است تمامی دستگاه ‌ های اجرایی به آن توجه لازم و کافی را داشته باشند.

حسینی ‌ پور افزود: برخی کارکنان دستگاه ‌ های اجرایی رویکرد جدید و اشتباهی در معطل گذاشتن سرمایه ‌ گذاری برای اعطای مجوزها این روزها اتخاذ کردند و در نامه اداری می ‌ نویسند که پرونده مورد نظر در دست بررسی قرار دارد که به هیچ عنوان این رویه درست نیست و حداکثر تا ۱۵ روز باید نسبت به تعیین تکلیف فرد درخواست ‌ کننده راه ‌ اندازی واحد تولیدی در استان اقدام شود. وی گفت: دولت سیزدهم نسبت به رفع مشکلات زیرساختی و همچنین حمایت همه ‌ جانبه از فعال اقتصادی در تلاش است و در صورت کارشکنی با مدیران خاطی برخورد خواهد شد. استاندار مازندران با بیان این که، بی ‌ توجهی مدیران دستگاه ‌ های اجرایی به فعال اقتصادی برایشان به طور حتم هزینه خواهد داشت، اضافه کرد: در صورت تداوم بی ‌ رغبتی ‌ ها با دستگاه ‌ های اجرایی خاطی طبق قانون و اختیار برخورد خواهد شد. این مقام مسئول ادامه داد: باید تمام فعالیت دستگاه ‌ های اجرایی به روز شود و انباشت پرونده ‌ های سرمایه ‌ گذاری در استان معنا ندارد و اگر یک نامه کاری به اداری ارسال شد باید همان روز در جریان کار و حداکثر تا ۱۵ روز تعیین تکلیف شود. حسینی پور افزود: فرهنگ نادرست برخی دستگاه ‌ های دولتی در فراری دادن سرمایه ‌ گذاری با نظارت ویژه و افزایش بازرسی ‌ ها در استان برچیده می ‌ شود.

تایید سرمایه گذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از فراهم شدن هفت مورد سرمایه ‌ گذاری خارجی ۴۱ میلیون یورویی در مرکز خدمات سرمایه ‌ گذاری استان مازندران خبر داد. حسن خیریانپور افزود: با برگزار شدن هفت همایش بزرگ فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری در مازندران، زمینه ورود سرمایه ‌ گذاران جدید به این دیار فراهم شده است. وی خاطر نشان کرد: امسال در جذب سرمایه ‌ گذار خارجی اقدامات خوبی در حال انجام بوده که تاکنون زمینه هفت مورد سرمایه ‌ گذاری خارجی با سرمایه ‌ گذاری ۴۱ میلیون یورویی در استان فراهم شده است. معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه یک ‌ هزار و ۱۰۰ فرصت سرمایه ‌ گذاری در استان شناسایی شده است، اضافه کرد: تاکنون در هفت ناحیه، همایش سرمایه ‌ گذاری برگزار و مقرر است همایش بزرگ فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری مازندران با حضور سرمایه ‌ گذاران داخلی و خارجی، بهار سال آینده برگزار شود. معاون استاندار با اشاره به توسعه اشتغال دانش ‌ بنیان و تقویت طرح ‌ های اشتغالزایی در مازندران، اضافه کرد: تاکنون ۹۶ درصد سهمیه ۵۳ هزار نفری اشتغال مازندران تاکنون محقق شده و باید تا پایان سال این شاخص با میزان ۱۰۰ درصد در سامانه رصد اشتغال مازندران ثبت شود. خیریانپور با اشاره به اینکه برگزاری همایش ‌ های سرمایه ‌ گذاری در استان زمینه ورود و تقاضای سرمایه ‌ گذاری در مازندران را افزایش داده است، گفت: تا پایان امسال قصد داریم در حوزه سرمایه ‌ گذاری و جذب اشتغال از این حوزه گام ‌ های اساسی ‌ تری برداریم. خیریانپور ادامه داد: در حوزه مردمی ‌ سازی یارانه ‌ ها و پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی و شیلات، مازندران رتبه سوم کشور را کسب کرده و باید این شاخص به رتبه نخست کشور تبدیل شود.

سخن پایانی

صنعت و تولید همواره در مازندران از جایگاه ویژه ‌ ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال ‌ زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین ‌ آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده ‌ های این بنگاه ‌ های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

همچنین مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می ‌ شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش ‌ های مهم این استان محسوب می ‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین