-

یزد برترین استان در شاخص‌های نهضت ملی مسکن

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد در نشست خبری که با حضور کارگزاران طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد برگزار شد، گفت: طرح نهضت ملی مسکن، مهم‌ترین رسالت دولت سیزدهم است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد در نشست خبری که با حضور کارگزاران طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد برگزار شد، گفت: طرح نهضت ملی مسکن، مهم ‌ ترین رسالت دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار صمت از یزد، احسان خواجه ‌ رضایی با اشاره به تلاش مجموعه مدیران نهاد ‌ های مرتبط در استان، افزود: استان یزد در طرح نهضت ملی مسکن در کشور پیشرو شناخته شد و وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته این موضوع را به ‌ صراحت مطرح کرد و از استان یزد به ‌ عنوان پیشرو و الگوی کشور در طرح نهضت ملی مسکن نام برد.

وی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن که پیش از نهضت ملی مسکن آغاز شد، بیان کرد: در این طرح با توجه به نیاز انباشته مردم در حوزه مسکن با کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و پیمانکاری سازمان همیاری شهرداری ‌ های استان یزد موفق شده، طی ۱۰ ماه پروژه مسکن ملی در بلوار نواب صفوی یزد و بعد از آن پروژه ‌ های ویلایی شهرستان مهریز را به بهره ‌ برداری برساند. همچنین پروژه ۲۰۰ واحدی یزد در حال اتمام است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان افزود: ۳ کارگزار اعم از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و سازمان همیاری شهرداری ‌ های یزد در طرح ‌ های مسکن استان یزد بازوی اداره کل راه و شهرسازی بودند و این در حالی است که ستاد اجرایی فرمان امام، نخستین تجربه ساخت مسکن را در یزد آغازکرد و به ‌ عنوان الگوی کشور قرار گرفت.

همچنین سازمان همیاری شهرداری ‌ های یزد به ‌ عنوان نخستین تجربه کشوری پا به عرصه ساخت مسکن گذاشت.

وی تصریح کرد: بانک ‌ ها، یکی دیگر از بازوهای راه و شهرسازی در عرصه ساخت مسکن ملی هستند.

خواجه ‌ رضایی با اشاره به مراجعه و سوالات متعدد مردم به اداره کل راه و شهرسازی یزد، افزود: آیین ‌ نامه اجرایی بند ک تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به تصویب هیات وزیران رسید و در ۱۷ مهر ابلاغ شده که طی آن افرادی که در سکونتگاه ‌ های غیررسمی و زمین ‌ های تصرفی (موات) اقدام به ساخت ‌ وساز مسکن کرده ‌ اند، اعم از منطقه اسکان، حسن ‌ آباد و صدرآباد تا پایان امسال با تعیین شرایط و نرخ کارشناسی روز به آنها واگذار می ‌ شود.

ضوابط تشویقی نوسازی بافت های فرسوده و تاریخی

خواجه ‌ رضایی خاطرنشان کرد: ضوابط تشویقی نوسازی بافت ‌ های فرسوده و تاریخی موردتصویب شورای ‌ عالی شهرسازی و معماری قرار گرفت.

وی با اعلام این خبر، افزود: طبق برنامه ‌ ریزی ‌ های انجام شده، قرار است مردم از طریق دفاتر کارگزاری و پیشخوان خدمات مربوطه را دریافت کنند تا نیاز به مراجعه حضوری به اداره کل مسکن و شهرسازی نباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در این نشست اظهار کرد: یک ‌ بار برای همیشه در یزد سامانه اینترنتی ثبت ‌ نام طرح نهضت ملی مسکن باز شد که از جمله مزیت ‌ های آن، برنامه ‌ ریزی ساخت مسکن طبق نیاز مردم استان است.

خواجه ‌ رضایی اعلام کرد: به ‌‌ دلیل اینکه طرح ‌ های آماده ‌ سازی مسکن ملی چندین ‌ بار دستخوش تغییر شده،. به ‌ زودی مشکل متقاضیانی که خرداد امسال تایید نهایی شدند و سامانه برای واریز آورده اولیه آنها باز نشده، برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی پروژه ‌ ها در استان یزد، گفت: ۶ هزار و ۷۸۹ نفر تخصیص پروژه شدند، ۴ هزار و ۱۶۰ واحد دارای پروانه کامل هستند، فونداسیون ۶ هزار و ۳۸ واحد اجرا شده، ۴۱۴ واحد به متقاضیان تحویل شده و در صورتی ‌ که نقدینگی پروژه ‌ ها تامین شود تا پایان امسال واحدهای زیادی تحویل متقاضیان خواهد شد.

خواجه ‌ رضایی گفت: به ‌ زودی با بازدید مقام عالی وزارت افتتاح، کلنگ ‌ زنی، شروع عملیات اجرایی و رفع موانع طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به ۶ فاز ثبت ‌ نامی نهضت ملی مسکن در یزد اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۰۹ هزار و ۲۵۷ متقاضی در استان ثبت ‌ نام کرده ‌ اند که ۴ هزار و ۷۷۲ نفر حائز شرایط اولیه و ۴۵ هزار و ۸۹۲ نفر تایید نهایی شدند که طی این عملیات، ۱۴ هزار ۳۶۱ نفر افتتاح حساب انجام داده ‌ اند.

خواجه ‌ رضایی به برتری استان یزد در شاخص ‌ های طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: براساس شاخص تعداد واحدهای تحویل داده شده، سرعت اجرای پروژه ‌ های عمرانی مسکن طی بازدید مقام عالی وزارت و معاونان وزارت و براساس آمار سامانه، یزد پیشرو در نهضت ملی مسکن کشور شناخته شد.

خواجه ‌ رضایی با بیان اینکه اراضی طرح در شورای برنامه ‌ ریزی استان و کارگروه زیربنایی مصوب می ‌ شود، گفت: همه اراضی نهضت ملی مسکن در داخل محدوده شهری تعریف شده و اراضی خارج از محدوده وجود ندارد.

اجرای ۳ هزار پروژه از سوی سازمان همیاری شهرداری های یزد

محمدرضا عظیمی ‌ زاده، رئیس سازمان همیاری شهرداری ‌ های یزد در نشست خبری طرح نهضت ملی مسکن یزد، گفت: سازمان همیاری شهرداری ‌ ها با سرمایه ‌ های شهرداری ‌ های استان اداره می ‌ شود و ریاست مجمع هیات مدیره آن را استاندار یزد عهده ‌ دار است.

وی افزود: این سازمان در مواقعی که احساس نیاز کند، به طرح ‌ های عمرانی و... وارد می ‌ شود و در طرح نهضت ملی مسکن به ‌ صورت پیمانکاری و برخی کارگزاری به انجام فعالیت مشغول می ‌ شود.

عظیمی ‌ زاده اظهار کرد: ۳ هزار پروژه در حال اجرا و ۲۰۰ واحد از آن در حال بهره ‌ برداری است.

وی افزود: اجرای پروژه ‌ های نهضت ملی مسکن نیاز به اعتبار مالی دارد، چراکه طبق روند اجرایی پروژه، منابع مالی نهضت ملی مسکن فقط توسط وام بانکی و هزینه متقاضیان خواهد بود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد گفت: در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر، کارگزاری نهضت ملی مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد واگذار شد و بر این اساس، متولی ساخت مسکن در ۱۸ شهر هستیم.

حمید ضیایی افزود: استان یزد در این طرح جلودار شد. این استان ابتدا ساخت مسکن ویلایی دو واحدی را شروع کرد و اکنون ساخت مسکن ویلایی تک ‌ واحدی را عهده ‌ دار بوده و در کشور به ‌ عنوان الگو معرفی شده ‌ است.

وی اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن بیشتر در ۵ دهک جامعه یعنی (دهک ۳ تا ۷ ) اجرا می ‌ شد و ۳۲ هزار و ۳۰۰ نفر در طرح اقدام ملی با کارگزاری بنیاد مسکن یزد ثبت ‌ نام کردند.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد افزود: از این تعداد، ۱۱ هزار ۷۳۵ نفر تایید شدند و به هزار و ۴۸۴ نفر واحد تخصیص یافته و در حال اجراست که هزار و ۱۶۰ واحد آن به روش بنیاد ساخت است.

وی با بیان اینکه طرح ‌ های بنیاد مسکن به ‌ صورت ویلایی است و سعی شده با مشارکت مردم انجام شود، افزود: وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی که بنیاد مسکن متولی آن بوده با مشارکت بانک کشاورزی پرداخت می ‌ شود.

ضیایی اعلام کرد: در نهضت ملی مسکن که بنیاد مسکن متولی اجرای آن است، ۱۸ هزار و ۷۵۰ نفر ثبت ‌ نام کردند که ‌ هزار و ۲۵۰ نفر تایید نهایی شده و ۷۳۰۰ نفر افتتاح حساب کرده ‌ اند و از این تعداد ۴ هزار و ۶۸۳ نفر واریز وجه داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*