-
نام‌گذاری ۱۱ ورودی اصفهان متناسب با نقش و کاربرد

حریم شهر اصفهان اصلاح می‌شود

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اقدامات زیربنایی برای شکل‌گیری کالبد ورودی‌های شهر اصفهان آغاز و اجرایی شده است، گفت: یکی از اقدامات مهم در این زمینه، نام‌گذاری ۱۱ ورودی اصفهان متناسب با نقش و کاربرد آنهاست.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، فریبا حسین بالام اظهار کرد: اصفهان به‌عنوان شهری تاریخی و پایتخت فرهنگی ایران از دیرباز دارای دروازه‌هایی زیبا و خاطره‌انگیز بوده و از این رو، منظرهای ورودی آن بارها توسط گردشگران مختلف توصیف و در خاطره‌ها ثبت شده است.

وی ادامه داد: اصفهان با توسعه شتابان شهر در چند دهه اخیر مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران کیفیت مطلوب محیطی خود را در محورهای ورودی از دست داده و با مشکلات متعددی در این زمینه روبه‌رو است که شکل‌گیری بناهای نامطلوب، فعالیت‌ها و خدمات نامناسب، آلودگی‌های بصری و اتصال فیزیکی مرزهای شهرها از جمله مهم‌ترین موضوعات قابل بیان در این باره است که در طول مسیرهای ورودی به شهر اصفهان، با آن روبه‌رو می‌شویم.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با نگاهی به متون تاریخی و مراجعه به نقشه‌های قدیمی مشخص می‌شود محورهای ورودی شهر اصفهان از قدمت تاریخی مهمی برخوردار بوده و در شکل‌گیری تحولات کالبدی شهر اصفهان، نقش بسزایی داشته‌اند.

تهیه طرحی فرآیندگرا

وی افزود: این محورها در دوره‌های تاریخی، دارای نقش‌های متفاوتی برای برقراری ارتباط شهر اصفهان با پیرامون و دیگر نقاط کشور بوده که آگاهی از این وضع، ما را در ساماندهی و کیفیت بخشی هرچه بهتر آنها کمک می‌کند.

حسین بالام با اشاره به اینکه موضوع کریدورها و محورهای ورودی شهر، نیازمند برخورد و تهیه طرحی فرآیندگرا است، گفت: از آنجا که بافت پیرامونی این محورها و کریدورها از کنار هم نشینی تعداد بسیار زیادی از پلاک‌های کوچک، متوسط و بزرگ با کاربری و فعالیت‌های متنوع، مالکیت‌های گوناگون و... شکل گرفته است، این طرح‌ها باید از کیفیت و دیدگاه فرآیندگرایی برخوردار باشد.

شکل‌گیری کالبد ورودی ‌شهر

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: چنین طرح‌هایی با شناخت کامل از شرایط محیطی و تحلیل آنها تلاش خواهد کرد برای دستیابی به اهداف چشم‌اندازها، سیاست‌ها، ضوابط و مقررات، طرح‌های موضوعی و پروژه‌های بنیادینی را پیشنهاد کند تا در فرآیندی تدریجی و با احترام به خواست و تمایل مالکان و ساکنان، کالبد مورد نظر به‌تدریج شکل گیرد و اهداف طرح محقق شود.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت شهرسازی ادامه داد: این معاونت برای تقویت تصویر ذهنی شهر از یک سو و همچنین بهبود کیفیت محیطی و ایجاد فضای شهری مطلوب در ورودی‌های شهر از سال‌های گذشته اقدام به انتخاب مشاور و انجام مطالعات پایه در طرح‌های ساماندهی، طراحی شهری و بهسازی محیطی محورهای ورودی شهر اصفهان کرده است.

طراحی شهری، محور فرودگاه

وی بیان کرد: در مطالعات کلان اولیه، از همه ورودی‌های اصلی و فرعی کلانشهر اصفهان، ۱۱ مورد شامل ورودی‌های فرودگاه، جی، آبشار، دستجردی، ذوب‌آهن، آتشگاه، کهندژ، استقلال، کاوه، دولت آباد و زینبیه شناسایی و نام هر محور متناسب با نوع کاربری‌های مهم مرتبط با آنها و نقش عملکردی هر یک از گذشته تاکنون تعیین شده است.

حسین بالام افزود: محور فرودگاه از نظر هویت بصری نوع و میزان استقرار صنایع، استقرار عناصر نمادین و فرهنگی و تاریخی، حفظ و توسعه پهنه‌های سبز و... مورد توجه بیشتر بوده و همواره تلاش شده این محور گویای هویت شهر باشد.

وی با بیان اینکه طراحی شهری محور فرودگاه در اولویت کار مدیریت شهری قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه هرگونه اقدام توسط شهرداری اصفهان در این محور در گرو اصلاح خط حریم و الحاق زمین‌های همجوار اتوبان فرودگاه به حریم شهر اصفهان است، هماهنگی لازم انجام و درخواست اصلاح حریم شهر اصفهان در سند پهنه‌بندی حریم و همچنین تعیین‌تکلیف قطعی طرح به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه شده است.

رئیس اداره طرح‌های منطقه‌ای و حریم معاونت شهرسازی با بیان اینکه تهیه طرح‌های محورهای ورودی در مقیاس طراحی شهری در دستور کار این معاونت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از محورهای ورودی در خارج از محدوده شهر اصفهان و در حریم واقع می‌شود، همراهی دیگر نهاد‌های اجرایی در تحقق‌پذیری این طرح‌ها بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*