خودرو سازان و مونتاژکاران داخلی مانع اصلی در واردات خودرو
احمد خسروی مدیرعامل شرکت ایساتیس تجارت رهنورد ؛رای دیوان عدالت اداری در قالب یک حکم قابل اجرا نیست و زیرساختهای لازم برای اجرای آن فراهم نشده است

احمد خسروی مدیرعامل شرکت ایساتیس رهنورد که بخشی از واردات خودرو در کشور توسط این مجموعه صورت می پذیرد ، به موضوع واردات خودرو و رای دیوان در این زمینه پرداخته است و معتقد است که خودروسازان داخلی و به ویژه مونتاژکاران چینی در این قضیه نقش دارند. او اشاره میکند که خودروسازان چینی عمدتاً محصولاتی با کیفیت پایین و گرید پایین عرضه میکنند که حتی در خود چین نیز چنین محصولات معمول نیستند و مردم چین از آنها استفاده نمیکنند. در مقابل، خودروسازان داخلی در زمان بحران و جنگ، به جای حمایت از منافع ملی و مردم، تلاش کردهاند با تنظیم شکایتنامههای خصوصی و به صورت پشت پرده، دولت را به چالش بکشند و منافع خود را حفظ کنند.
آقای خسروی بر این باور است که خودروسازان داخلی در تلاش هستند تا با این اقدامات، نگرانیهایی نسبت به اجرای قانون واردات خودرو و کاهش تعرفهها ایجاد کنند، در حالی که دولت تعرفهها را کاهش داده و هزینههای گمرکی را بر اساس نرخ ارز بالا محاسبه میکند؛ به عنوان مثال، حقوق عوارض گمرک از نرخ دلار ۳۲ تومانی به نرخ ۷۰ تومانی افزایش یافته است که حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت ایساتیس تجارت رهنورد افزود : در این میان، پس از مدتها حمایت دولت و وزارت صنعت و معدن، مردم میتوانند از خودروهای خارجی با کیفیت بهرهمند شوند، اما خودروسازان داخلی بیکیفیت و مونتاژکاران چینی تلاش میکنند با رسانهای کردن رای دیوان، ذهن مردم را نسبت به واردات خودرو منفی کنند و تصور کنند که قانون قرار است اجرا شود.
خسروی تأکید میکند که رای دیوان در قالب یک حکم قابل اجرا نیست و زیرساختهای لازم برای اجرای آن فراهم نشده است، ضمن اینکه منفعت این اقدام به جیب خودروسازان داخلی میرسد، چرا که محصولات داخلی آنها در بازار با شکست مواجه شده است. ایشان خواستار پایان حمایتهای بیحد و حصر از خودروسازی داخلی شده و معتقد است که مردم باید به سمت خودروهای چینی با کیفیت و قیمت مناسب روی آورند، زیرا حمایتهای دولت و مجلس از خودروسازان داخلی دیگر کافی است.