چین بزرگترین هیولای دنیا را به آب انداخت + فیلم
چین یک کشتی باری غولپیکر را به دریا فرستاده تا بهعنوان بزرگترین تولیدکننده جهان، به ترامپ که تمرکز خود را روی تعرفهها گذاشته، ثابت کند که قدرت واقعی در دستان کدام کشور است. بر اساس گزارشهای منتشر شده، این کشتی ۴۰۰ متری قادر است ۲۲۰,۰۰۰ تن کالا را حمل کرده و ۲۴,۰۰۰ کانتینر را درون خود جای دهد.
تصاویر منتشر شده نشان میدهد که این کشتی غولپیکر که طی ۱۷ ماه ساخته شده، با سرعت در حال حرکت در دریا است. این کشتی باری عظیم که CMA CGM SEINE نام دارد، بزرگترین کشتی جهان است که روز سهشنبه از کارخانه محل ساخت در هودونگ ژونگوا (شانگهای) به مالکش تحویل داده شد.
به نقل از روزیاتو، این کشتی دارای مخزن سوختی با ظرفیت ۱۸,۶۰۰ مترمکعب گاز طبیعی مایع (LNG) است که این امکان را به او میدهد تا حدود ۳۷,۰۰۰ کیلومتر را در صورتی که کاملاً بارگیری شده باشد، در دریا سفر کند. با وجود اینکه کشتی CMA CGM SEINE را به عنوان هیولای دریا نامگذاری کردهاند، اما این کشتی نسبت به نمونههای معمولی دیگر که با سوخت نفتی کار میکنند، از نظر زیستمحیطی به مراتب کمخطرتر است.
این کشتی که هماکنون سفر خود را از آسیا به اروپا آغاز نموده، ۲۰ درصد کمتر دیاکسیدکربن، ۸۵ درصد کمتر اکسیدهای نیتروژن و ۹۹ درصد کمتر ذرات معلق و اکسیدهای سولفور از خودش تولید میکند. چین هدف خود را از ساخت این کشتی غولپیکر، کاهش هزینههای لجستیک، کاهش اثرات منفی زیستمحیطی در حملونقل جهانی و همچنین افزایش ارتباط آن با دیگر نقاط جهان گزارش داده است.
این کشتی، هفدهمین شناوری محسوب میشود که این کارخانه چینی برای گروه فرانسوی CMA CGM طراحی کرده است. تا پیش از این، بزرگترین کشتی کانتینربر جهان MSC Irina بود— یک کشتی ساخت چین که از نظر طول تقریباً با CMA CGM SEINE یکسان است، اما عرض کمتری دارد.
مشخصات کلیدی کشتی CMA CGM SEINE
نام: CMA CGM SEINE
سازنده: کارخانه Hudong-Zhonghua، شانگهای
مالک: گروه فرانسوی CMA CGM
زمان ساخت: ۱۷ ماه
طول: ۳۹۹.۹ متر
ظرفیت بارگیری: ۲۴٬۰۰۰ کانتینر
نوع سوخت: گاز طبیعی مایع (LNG)
ظرفیت مخزن سوخت: ۱۸٬۶۰۰ مترمکعب
برد دریانوردی: تا ۳۷٬۰۰۰ کیلومتر در صورت بارگیری کامل
مزایای زیستمحیطی
کاهش دیاکسیدکربن: ۲۰٪ کمتر نسبت به کشتیهای سنتی
کاهش اکسیدهای نیتروژن: ۸۵٪
کاهش ذرات معلق و اکسیدهای سولفور: ۹۹٪
سوخت LNG: بهعنوان جایگزینی سبز برای نفت سنگین
اهداف استراتژیک چین از ساخت این کشتی
کاهش هزینههای لجستیکی در تجارت جهانی
تقویت موقعیت ژئواکونومیک چین در کریدورهای بینالمللی حملونقل
گسترش صادرات تکنولوژی و توان کشتیسازی
حمایت از حملونقل پایدار و سازگار با محیط زیست
رقیب قبلی:
MSC Irina: بزرگترین کشتی کانتینربر پیشین، ساخت چین
تفاوت: CMA CGM SEINE در عرض بزرگتر است و ظرفیت بیشتری دارد، درحالیکه طول هر دو تقریباً برابر است.