جریمه چند صدمیلیاردی واردکنندگان تایر به دلیل تعلل وزارت صمت
میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، اعلام کرد که به علت تأخیر وزارت صمت در صدور دستورالعمل تعرفه واردات تایر، گمرک در حال بررسی جریمهای چند صد میلیاردی برای واردکنندگان تایر است.
واردات تایر در تامین ارز پنچر شده است، عملکرد وزارت صمت و بانک مرکزی طی سه ماه اخیر سبب ایجاد چالش در تامین کالاهای مورد نیاز صنایع خودروسازی شده است. به نظر می رسد که سیاستگذار صنعتی کشور هنوز موفق به تدوین نقشه راهی جهت مدیریت وضعیت فعلی نشده است. تعلل در تدوین استراتژی و عدم رفع موانع تولید و واردات در صنعت و بازار خودرو و قطعات وابسته می تواند سبب ایجاد بحران جدی شود، به عنوان مثال وضعیت واردات تایر به کشور طی دو ماه اخیر با معضلات جدیدی مواجه شده که اگر نسبت به رفع آن اقدام نشود، رشد قیمت ها به بازار بازخواهد گشت. برای بررسی این موضوع با «سید محمد میرعابدینی» دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو به گفت و گو پرداختیم:
بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان نسبت به چالش های ارزی گلایه دارند، آیا واردات تایر نیز تحت تاثیر این مساله قرار گرفته است؟
بله، طی دو ماه اخیر تخصیص ارز برای واردات تایر خودرو از ۴۰ روزه به ۱۰۰ روزه افزایش یافت، این مساله بزودی می تواند بازار تایر خودرو را با چالش جدی مواجه کند. طی ۱۵ ماه اخیر واردات تایر با معضلات ارزی مواجه نشده بود، اما بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن زمان سقف تخصیص را تثبت یا فرآیند آن را طولانی می کند.
آیا برای تخصیص ارز به واردکنندگان تایر خودرو دستورالعملی وجود دارد یا به هر شرکت براساس معیاری خاص ارز اختصاص می یابد؟
تخصیص ارز به شرکت های واردکننده تایر خودرو براساس «ثبت سابقه» انجام می شود، متاسفانه در سال جاری حاکمیت برای تخصیص ارز به فعالان این حوزه سابقه سال گذشه را ملاک ارزیابی قرار نداد و عملکرد شرکت ها در سال ۱۴۰۱ را در نظر گرفت. این درحالی است که سال ۱۴۰۱ بسیاری از بازرگانان فعالیت کمتری داشته یا برخی از شرکت ها تازه تاسیس شده بودند، لذا باید عملکرد سال گذشته فعالان مورد ارزیابی قرار گیرد.
شنیده ها حاکی از آن است که گمرکات کشور چالش جدیدی برای تعرفه واردات خودرو ایجاد کردند، دلیل این موضوع چیست؟
در سال ۱۴۰۱ تعرفه واردات تایر خودروهای سواری ۳۲ درصد بود، در سال ۱۴۰۲ به دلیل التهاب بازار و چالش های عدیده دیگر تعرفه واردات لاستیک خودروهای سواری به ۱۰ درصد رسید. زیرا قاچاق تایر به کشور رشد یافته بود و واردات تایر به صورت رسمی معنا نداشت. ۲۶ فروردین ماه سال جاری دولت تصمیم به تمدید تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات تایر گرفت، اما فرآیند ابلاغ این موضوع به حدی طولانی شد که ۱۶ خردادماه وزارت صمت به گمرکات کشور این موضوع را اطلاع رسانی کرد. با گذشت حدود ۶ ماه از واردات تایر و مصرف آن توسط مشتریان داخلی، اکنون گمرکات کشور به دنبال «جریمه چند صد میلیاردی» واردکنندگان تایر خودروهای سواری هستند. این درحالی است که در کشور سامانه جامع تجارت وجود دارد و واردات، توزیع و فروش هر محصولی در آن ثبت می شود، بدون در نظر گرفتن این فرآیند در سامانه مذکور قرار هست بازرگانان جریمه شوند.
در شش ماهه نخست سال جاری چه مقدار تایر انواع خودرو به کشور وارد شده است؟
واردات انواع تایر خودرو براساس نیاز کشور انجام شده است، حاکمیت برای واردات تایر یک میلیارد دلار در نظر گرفته که از این حجم کمی بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات محصول مذکور شده است. البته گاهی وزارت صمت ارز مورد نیاز برای واردات مواداولیه تولیدکنندگان تایر که سالانه ۲۵۰ میلیون دلار است را نیز با حجم یک میلیارد دلاری حساب و گاهی مدعی عدم محاسبه ارز تولیدکنندگان در حجم مذکور است. البته در اینجا باید یادآور شد که روند واردات انواع تایر خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته روند صعودی بوده است.
بسیاری از تولیدکنندگان تایر مدعی هستند که واردکنندگان لاستیک خودرو ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می کنند، این موضوع صحت دارد؟
خیر، واردات انواع تایر توسط «بازرگانان» به کشور یا حتی تامین مواداولیه صنعت تایر برای «تولیدکنندگان» با ارز نیما با قیمت ۵۱ هزارتومان درحال انجام است.
آیا طی دوماه گذشته موفق به برگزاری جلسه با «سید محمد اتابک» وزیر صمت برای حل مشکلات مذکور شدید؟
خیر، تاکنون انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو موفق به برگزاری جلسه با وزیر صمت نشده و متاسفانه هنوز معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز معرفی نشده است، از همین رو می توان گفت که در بلاتکلیفی کاملی قرار گرفتیم.