مترو کی به تهرانسر می رسد؟
به گفته شهردار تهران با افتتاح خطوط ۹ و ۱۱ متروی پایتخت به جنوب غرب و منطقه تهرانسر میرسد.
علیرضا زاکانی در جریان بیست و دومین پویش قرار خدمت در جمع نخبگان و معتمدان منطقه ۲۱ با اشاره به برنامههای شهرداری در توسعه خطوط مترو افزود: ۲۵ سال از افتتاح مترو در تهران میگذرد در این بازه زمانی مترو کمی بیش از یک هزار و ۱۰۰ واگن داشته است. وی اظهار کرد: ما سال گذشته قراردادی با شرکتهای چینی منعقد کردیم که مطابق آن بیش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زمانی ۳ ساله وارد کشور میشود.
زاکانی در بخش دیگری به توسعه حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۱ تهران اشاره کرد و ادامه داد: در آینده خط یک بیآرتی از تهرانپارس تا میدان آزادی تبدیل به خط تراموا خواهد شد. به گفته وی، بخش دوم این تراموا نیز از میدان آزادی تا تهرانسر توسعه پیدا میکند همچنین با افتتاح خطوط ۱۱ و ۹، مترو تهران به جنوب غرب شهر میرسد.
زاکانی اضافه کرد: در حوزه توسعه بزرگراه و آزادراه نیز، آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران در حال احداث است علاوه بر این یال جنوب غربی بزرگراه یادگار امام(ره) هم تا میدان فتح توسعه پیدا میکند. وی در بخش دیگری گفت: اصلاح ۹۸ تقاطع شهری یکی دیگر از برنامههای شهرداری تهران است که تاکنون بیش از ۳۰ مورد آن به نتیجه رسیده است.
شهردار تهران تاکید کرد: این اصلاح تقاطعی علاوه بر کاهش مسیر مردم از حدود ۷۸۰ کیلومتر به ۵۳ کیلومتر باعث صرفهجویی روزانه بالغ بر یک میلیون لیتر بنزین در تهران نیز خواهد شد.
وی یادآور شد: در مدیریت شهری ششم تهران تا زمستان سال گذشته بیش از پنج هزار هکتار به فضای سبز پایتخت اضافه شده که از این رقم بیش از چهار هزار هکتار آن در فضای پیرامون تهران است علاوه بر این حدود یک هزار هکتار از این فضای سبز نیز شامل درختان مثمر است.
شهردار تهران اظهار کرد: در حل مشکلات کشور بنبستی وجود ندارد، اما نوع راه حل هر مشکل با دیگری متفاوت است و تفوق بر آن نیازمند یک اراده جمعی است. وی با اشاره به چالشها و ظرفیتهای شهر تهران افزود: ۲۳۸ سال از پایتختی تهران میگذرد، در این مدت تهران الگوی توسعه مشخصی نداشته به همین جهت امروز پایتخت از مشکلات و چالشهای متفاوتی رنج میبرد.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال منطقه ۲۲ آخرین منطقه شکل گرفته در تهران است، این منطقه به دلیل نداشتن الگوی شهرسازی مشخص دچار کمبود سرانههای شهری مانند سرانه فرهنگی آموزشی و فضای سبز است.
زاکانی سپس با اشاره به مشکلاتی که مدیریت ششم شهری تهران در ابتدای دوره مسئولیت با آن مواجه شد، گفت: سال ۱۴۰۰ مسوولیت ما در حالی آغاز شد که پیش از آن دو سال و نیم شهرداری تهران با تنش مالی مواجه بود. به نحوی که حتی در بازهای از سال ۹۹ برای پرداخت حقوق کارکنان، شهرداری تهران مجبور به قرض از بانک شده بود.
وی یادآور شد: در مواجهه با مشکلات شهری سعی کردیم به جای نگاه ترمیمی نگاه تحولی داشته باشیم. به همین جهت همزمان به سراغ ایجاد تحول کالبدی و روحی در تهران رفتیم تا در کنار رشد و توسعه مادی، شاهد رشد معنوی شهر نیز باشیم.
زاکانی گفت: آلودگی هوا اَبر چالش شهر تهران است که یکی از راههای مقابله با آن توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و بنابر اسناد بالادستی تهران نیاز به ۱۱ هزار اتوبوس دارد اما در دوران مدیریت شهری پیشین تنها حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود؛ با نگاه تحولی امروز ظرفیت اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این رقم، قرارداد خرید بیش از پنج هزار اتوبوس جدید نیز از منابع داخلی و خارجی منعقد کردهایم که از این تعداد حدود سه هزار دستگاه آن اتوبوس برقی است به جز این، بیش از ۲۷ هزار دستگاه تاکسی برقی نیز خریداری شده و اکنون بخش اول آن وارد گمرک شده است.