-

بازار در انتظار ورود ۲۰ خودروی وارداتی

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی از دوم آبان با عرضه ۲۰ مدل خودروی وارداتی بازگشایی شد. در این دور از عرضه خودروهای وارداتی، متقاضیان پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان وکالتی کردن حساب خود، به نام خودروهای وارداتی و بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در این حساب می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای ثبت درخواست پنج اولویت مورد نظر خود از بین ۲۰ مدل خودرو عرضه شده، از طریق سایت سامانه یکچارچه عرضه خودروهای وارداتی (saleauto.ir)اقدام کنند.

بازار در انتظار ورود ۲۰ خودروی وارداتی

در این بین مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودروها با اشاره به گستردگی تنوع خودروهای وارد شده، این عرضه را شگفت‌انگیز توصیف کرده که می‌تواند بهترین فرصت برای متقاضیان خودروهای وارداتی باشد. این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: بالغ بر ۶۰۰۰ خودرویی که در این مرحله عرضه خواهند شد، همگی وارد گمرکات کشور شده و اینگونه نیست که بر روی کشتی باشند و به سمت مبدا باشند، بنابراین چنانچه مشکل خاصی پیش نیاید، به سرعت قابل ترخیص خواهند بود و طی بازه‌ای کوتاه به مشتریان تحویل خواهد شد.

خودروهای وارداتی آماده ترخیص از کمرگ

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی از روز چهارشنبه به مدت شش روز و تا پایان روز دوشنبه (هفتم آبان ماه) جهت ثبت‌نام متقاضیانی که حساب خود را تا روز شنبه (پنج آبان ماه) به نام خودروهای وارداتی وکالتی و وجه مورد نظر را در آن مسدود می‌کنند، فعال خواهد بود و متقاضیان امکان انتخاب پنج اولویت از بین ۲۰ خودرو عرضه شده در این دور را خواهند داشت. به اعتقاد مدیر سامانه یکپارچه خودروها، این دور از عرضه خودروها باتوجه به تنوع محصولات شگفت‌انگیز است، ضمن اینکه همه خودروها موجود در گمرک اند و چنانچه سنگ‌اندازی نشود، به سرعت آماده تحویل خواهند بود.

گفتنی است که مشتریان تا ساعت ۱۲ روز شنبه (پنجم آبان ماه) برای وکالتی کردن حساب خود و واریز وجه فرصت دارند. از خودروهای عرضه شده در این دور، ۱۲ مدل آن دارای قیمت قطعی و هشت مدل دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند.

مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودروها در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به گستردگی تنوع خودروهای وارد شده و عرضه‌ گسترده‌ای که صورت گرفته، این عرضه را شگفت‌انگیز توصیف کرده که می‌تواند بهترین فرصت برای متقاضیان خودروهای وارداتی باشد.

او اظهار کرد: باتوجه به اینکه بالغ بر ۶۰۰۰ خودرویی که در این مرحله عرضه خواهند شد، همگی وارد گمرکات کشور شده و اینگونه نیست که بر روی کشتی باشند و به سمت مبدا باشند، بنابراین چنانچه مشکل خاصی پیش نیاید، به سرعت قابل ترخیص خواهند بود و طی بازه‌ای کوتاه به مشتریان تحویل خواهد شد.

عرضه خودروی تانک (GWM) در این دوره از فروش خودروهای وارداتی با مبلغ علی‌الحساب ۲.۵ میلیارد تومان، این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که سقف ۲۰ هزار یورویی برداشته شده باشد که این خودرو در بین خودروهای وارداتی است، تقدسی در این رابطه تشریح کرد: این سقف برداشته نشده است اما هزینه بسته‌بندی، حمل و... (هزینه‌های جانبی) در اصطلاح گران تمام می‌شود، پس قیمت این خودرو را بالا برده است. همچنین براساس لایحه بودجه سال آینده که روز سه‌شنبه تقدیم مجلس شد، سقف ٢ میلیارد یورویی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴ نیز در نظر گرفته شده است.

بر اساس لایحه بودجه سال ١۴٠۴ تقدیمی رئیس جمهور به مجلس، در راستای اجرای قانون هوای پاک، صادرکنندگان یا زیرمجموعه آن‌ها مجاز شناخته شده‌اند تا ضمن رعایت شرط مربوط به اطمینان از تأمین خدمات پس از فروش و مشروط به اجرای بندهای قانون ساماندهی صنعت خودرو، تا سقف دو میلیارد یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود یا منابع مورد تایید بانک مرکزی، با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند.

تاکید می‌شود که قیمت‌های مندرج در جداول بالا، قیمت قطعی یا علی‌الحساب خودروها در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص (نظیر بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ...) به این مبالغ اضافه می‌شود.

قراردادهای فروش می‌بایست صرفاً  بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو منعقد شود؛ در همین راستا و در کلیه روش‌های فروش و پیش‌فروش توسط شرکت‌های واردکننده، مفاد مندرج در جدول ذیل ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی مذکور و اصلاحیه آن ملاک عمل خواهد بود. همچنین آن دسته از ثبت‌نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده و در پورتال خود گزینه ارسال به خودروساز یا رزرو را مشاهده می‌کنند، در این مرحله امکان انتخاب خودرو را نخواهند داشت.

طعم شیرین رقابتی شدن صنعت خودرو

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودروی خارجی نه‌تنها روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد، بلکه زمینه‌های لازم را برای کاهش قیمت خودروی داخلی فراهم می‌کند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات خودروی خارجی نه‌تنها روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد، بلکه زمینه‌های لازم را برای کاهش قیمت خودروی داخلی فراهم می‌کند، گفت: واردات خودرو طعم شیرین ارزان و رقابتی شدن این صنعت را به کام مردم ایران می‌نشاند و می‌توانند شاهد کاهش قیمت خودرو در آینده‌ای نه‌چندان دور باشند.

وی یادآور شد: بی تردید آزادسازی واردات خودرو زمانی اثرات قابل تأملی در بازار بر جای می گذارد که توزیع رانتی به نفع عده ای یا چند شرکت در میان نباشد، به همین دلیل با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متوجه این مطالبه به حق هستند، آیین نامه واردات خودرو را ابلاغ و تصویب کردند تا اشخاص حقیقی با ارزهای خود بتوانند خودرو وارد کنند.

جعفر قادری درباره محدودیت های ارزی در واردات خودرو گفت: با توجه به اینکه تخصیص ارز برای واردات خودرو مهم است، به نظر می آید افراد دارای ارز اعم از داخل یا خارج کشور ازجمله کشورهای حوزه خلیج فارس می توانند با ارز خود خودرو وارد کشور کنند تا منابع ارزی برای این موضوع با چالش مواجه نشود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته ایرانیانی که در کشورهای حوزه خلیج فارس کار می‌کردند و درآمد ارزی داشتند، از محل درآمدهایشان خودرو وارد می کردند. بنابراین می توان چنین روندی را در دستور کار قرار داد تا به تناسب خودروی وارداتی، شاهد تعدیل قیمت خودرو در بازار باشیم.

وی تصریح کرد: آزادی واردات خودرو طعم شیرین ارزان و رقابتی شدن صنعت خودرو را به کام مردم ایران می نشاند؛ بنابراین مردم می توانند شاهد کاهش قیمت خودرو در آینده ای نه چندان دور باشند. واردات خودرو نه تنها روی قیمت خودروهای خارجی تأثیر می گذارد، بلکه زمینه های لازم را برای کاهش قیمت خودروی داخلی و واقف شدن خودروسازان به خروج از انحصار و افتادن در جاده رشد و توسعه، فراهم می کند.

تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی

کریمی سنجری کارشناس خودرو گفت: واردات خودروی خارجی تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد گذاشت! چراکه به این صورت رقابتی میان تولیدکنندگان خودروی داخلی ایجاد نمی‌شود. درواقع عموم مردم جامعه توانایی خرید خودروهای لوکس را ندارند اما با‌وجوداین عمده خودروهای وارداتی شامل خودروهای لوکس با قیمت‌های گران هستند.

وی ضمن بیان این مطلب افزود: در این سال‌ها با وجود تحریم‌ها و به‌دنبال آن تورم ایجادشده قیمت خودروی داخلی با افزایش غیرقابل‌باوری مواجه شده و همین مساله در قیمت خودروی خارجی نیز تاثیرگذار است. علاوه‌برآن به محض ورود خودروی خارجی به ایران قیمت آن دچار شوک قیمتی شده و گاهی در بازار آزاد تا چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد؛ بنابراین امکان خریداری این خودروها تنها برای قشر مرفه جامعه فراهم است و باوجوداین نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت داشت.

این کارشناس خودرو افزود: به این ترتیب بازار خودروهای وارادتی قدیمی از این مصوبه تاثیری نمی‌گیرد و خودروهایی مانند سانتافه، انواع بنز و بی‌ام‌و عمده محصولات هیوندای کیا و تویوتا از این واردات تاثیری نمی‌گیرد. بازار خودروهای چینی مونتاژی هم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و همچنان با سودآوری خوبی بی‌تهدید خواهند ماند. تنها خودروهای وارداتی کوچک قدیمی مانند انواع خودروهای هاچ‌بک و مونتاژی‌های کوچک و خودروهای جدید داخلی از این مصوبه متاثر می‌شوند و قیمت آنها کاهشی می‌شود.در این بین خصوصا مونتاژی‌های کره‌ای پسابرجامی و وارداتی‌های هاچ‌بک کره‌ای ژاپنی بیشترین تاثیر کاهش قیمت را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

نحوه تخصیص نیز همچون گذشته به این روال خواهد بود که بسته به تعداد افرادی که برای یک مدل خودرو، ثبت درخواست داشته باشند، به روش قرعه‌کشی انجام می‌شود؛ به‌تبع افرادی که از تعداد خودروها رتبه کسب شده از قرعه‌کشی بیشتر باشند، عدم تخصیص خواهد شد و از مرحله حذف می‌شوند و هیچ لیست انتظاری تشکیل نمی‌شود. فعالان بازار خودرو امیدوارند با تخصیص‌های جدیدی که صورت خواهد گرفت، ظرف کمتر از یک ماه دیگر، خودروهای جدید عرضه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین