-

روز سرنوشت ساز برای بازار طلا / این خبر را از دست ندهید

بعد از سقف‌زنی انس طلای جهانی، یک عدم قطعیت برای ادامه روند طلا شکل گرفته و موج آن به بازار ارز و سکه رسیده، چرا روز چهارشنبه برای بازار طلا مهم است؟ قیمت دلار در مشهد نکته بازار ارز یکشنبه بود.

روز سرنوشت ساز برای بازار طلا / این خبر را از دست ندهید

بازار سکه و طلا که در روز ابتدایی هفته با نوسان افزایشی وارد کانال جدید شده بودند در روز یکشنبه با کاهش از سطوح بالایی عقب‌نشینی کردند؛ قیمت سکه با کاهش به کانال ۴۳ میلیون افتاد و قیمت طلای آبشده نیز کانال ۱۶ میلیون را از دست داد و به مرز حمایت رسید.

بازار ارز نیز در روز یکشنبه بر مدار کاهش بود، به نظر می‌رسد اولین سیگنال کاهش بازار ارز و سکه، از قیمت درهم صادر شد. قیمت دلار هرات یکشنبه را در ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان بازگشایی کرد و بعد از شروع به کار بازار دبی و روند کاهشی آن، نرخ دلار به سمت نزول پیش رفت. قیمت دلار هرات در نیمه دوم با کاهش به ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و فعلا نتوانسته در زیر این مرز تثبیت بدهد. به عقیده معامله‌گران اگر این مرز دلار هرات در بازار از دست برود و در زیر آن تثبیت ساعتی داشته باشد، روند بازار به سمت پایین و کانال ۵۸ هزار تومان خواهد بود.

قیمت درهم امارات یکشنبه‌ را در ۱۶ هزار و ۳۳۰ تومان شروع کرد و از ابتدا میل به کاهش داشت. قیمت درهم در نهایت با کاهش ۱۱۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۲۲۰ تومان رسید. در بازار دبی مرز ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان مهم بود که فقط یک روز بالای آن دوام آورد و در دومین روز هفته به زیر آن رفت. حباب دلاری درهم در روز یکشنبه هم بالای ۳۰۰ تومان بود و این سومین روز است که شکاف درهم و دلار در این حد بوده.

قیمت دلار تهران هم که طی یک هفته گذشته بالای میانه کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود، در روز یکشنبه به زیر این مرز رفت. قیمت دلار تهران در ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز به کار کرد و با کاهش به ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. نکته بازار ارز یکشنبه قیمت دلار در مشهد بود که زیر تمامی نرخ‌ها و در حوالی ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شد  که کمتر از قیمت دلار تهران بود. قیمت دلار در ایران از شرق به غرب گران می‌شود، یعنی قیمت دلار در شرق‌ترین نقطه ایران نسبت به غربترین نقطه ارزانتر است. به نظر می‌رسد باتوجه به نزدیکی بازار مشهد به هرات، این بازار در تعطیلی بازار ارز هرات،  نقش هرات را بازی می‌کند.

قیمت طلای آبشده در بالای کانال ۱۶ میلیون بازگشایی کرد اما نتوانست دوام بیارود و هم مسیر با بازار ارز به سمت نزول رفت. قیمت طلای آبشده در نیمه دوم معاملات تا ۱۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان پایین رفت و فعلا از این ناحیه حمایت شده است.

قیمت سکه اما روز یکشنبه‌ را با گپ منفی ۱۰۰ هزار تومانی در زیر کانال ۴۴ میلیون شروع کرد. قیمت سکه در ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و با کاهش ۳۵۰ هزار تومانی به ۴۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه در روز یکشنبه ۱۷ درصد برآورد شد که نشان می‌دهد قیمت بازاری سکه، هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بیشتر از ارزش ذاتی در معامله است.

در سمت رسمی بازار اما شرایط به گونه دیگری رقم خورد، قیمت دلار نیما با افزایش به یک قدمی کانال ۴۶ هزار تومان رسید. قیمت دلار ثبت شده در سایت بانک مرکزی هم که کلا از ابتدا بر مدار افزایش بوده روز یکشنبه در کانال ۴۳ هزار تومان پیشروی کرد وبه ۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

معامله‌گران، کاهش روز یکشنبه بازارها را در دو علت می‌‌بینند، برخی از آن‌ها به لیدری قیمت درهم اشاره دارند و معتقدند تزریق شکل گرفته و درهم مرز حمایتش را از دست داده است. برخی دیگر از معامله‌گران هم به آخر برج و نبود نقدینگی در بازار اشاره دارند که به واسطه آن، بازار در وضعیت بلوکه قرار گرفته است.

در روز یکشنبه گزارش معاون اول رئیس جمهور درمورد کسری بودجه دولت مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. عارف گفته هزار همت کسری بودجه در همین وسط سال داریم.

به عقیده معامله‌گران فنی در امسال قیمت دلار سه بار کف قیمت در کانال ۵۷ و ۵۸ هزار تومان را تست کرده اما نتوانسته آن را از دست بدهد. همچنین در این رفت و برگشت نرخ دلار، الگوهای مثلثی شکل گرفته که بازار می‌تواند کم کم تعیین تکلیف کند. مرز حمایت ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم برای بازار طلا مهم است.

تحلیلگران معتقدند بعد از سقف‌زنی قیمت انس طلا و عدم قطعیتی که در این بازار برای ادامه راه قیمت انس شکل گرفته، موج این عدم قطعیت به بازار داخل رسیده است. در بازارهای جهانی روز چهارشنبه بسیار برای بازار طلا مهم است و در این روز فدرال رزرو درمورد کاهش نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین