-

قیمت میلگرد امروز پس از انتخابات ۱۴۰۳

آهن پرایس: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و نوسانات نرخ ارز در اولین شنبه پس از انتخابات تأثیر خود را بر بازار آهن و فولاد گذاشت و امروز کاهش قیمت میلگرد را در مراکز فروش مشاهده کردیم. با این حال، تأثیر روانی این رویدادها کاهش یافته و بازار به وضعیت نسبتا پایداری دست یافته است.

قیمت میلگرد امروز پس از انتخابات ۱۴۰۳

در این وضعیت، معاملات در تمامی بازارهای مالی متوقف شده و تقاضا در تمام بخش‌های بازار آهن کاهش یافته است. این امر نشان‌دهنده احتیاط فعالان اقتصادی نسبت به آینده است. به نظر می‌رسد همه در انتظارند تا ببینند دولت جدید چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی را اتخاذ خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت میلگرد امروز موقتی است و در بلندمدت، احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد.

عوامل اثرگذار بر قیمت میلگرد امروز

عوامل متعددی در کوتاه مدت و بلند مدت بر قیمت میلگرد امروز تاثیر می‌گذارند که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

  • قیمت مواد اولیه: قیمت آهن قراضه و شمش فولاد، از جمله عوامل کلیدی هستند که بر قیمت میلگرد امروز تاثیر می‌گذارند. در ایام تابستان که فولادسازان با قطعی برق مواجه هستند به افزایش قیمت مواد اولیه و میانی و به تبع آن افزایش قیمت میلگرد امروز منجر می‌شود.
  • نرخ ارز: نوسانات نرخ ارز نیز می‌تواند به طور مستقیم بر قیمت میلگرد امروز تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار که در کانال ۶۱ هزار تومانی بود حدود  ۲ هزار تومان ریزش داشت و کانال  ۵۸ هزار تومانی را نیز لمس کرد. قیمت دلار مانند دماسنج بازار عمل می‌کند و هر نوسانی در بازار ارز به طور مستقیم و غیرمستقیم در قیت میلگرد امروز اثر می‌گذارد.
  • تقاضا: تقاضای بازار نیز یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده قیمت میلگرد امروز است. با کاهش قیمت میلگرد امروز تقاضا روند افزایشی به خود می‌گیرد و با افزایش قیمت تقاضا کاهش می‌یابد اما این روزها که کشور ما با تورم بالا و کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، تعادل بین تقاضا و قیمت میلگرد امروز به هم خورده و حتی کاهش قیمت‌ها توان تحریک تقاضا را ندارد. در ایام تابستان نیز که به طور سنتی تقاضای آهن افزایش پیدا می‌کند در چند سال اخیر با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.
  • هزینه‌های تولید: هزینه‌های حمل و نقل، انرژی و دستمزد نیز از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر قیمت میلگرد امروز تاثیر بگذارند. افزایش نرخ انرژی و کرایه حمل بار در قیمت نهایی میلگرد امروز اثرگذار است.

پیش بینی آهن پرایس از قیمت میلگرد امروز

از ابتدای تابستان بازار میلگرد در سکوت خبری به سر می‌برد و فعالان این حوزه منتظر انتشار اخبار و تحولات جدید سیاسی هستند. به عبارتی پس از شهادت ابراهیم رئیسی و تا زمان تعیین تکلیف رئیس جمهور دوره چهاردهم بازار میلگرد و آهن و سایر بازارهای مالی در فاز رکود فرو رفته و منتظر تعیین تکلیف بودند. از همین رو در این ایام شاهد افت معاملات آهن بودیم و نوسانات متعددی نیز در این بازار مشاهده شد.

قیمت میلگرد امروز در ایام محرم

در حال حاضر که انتخابات ریاست جمهوری پیان یافته و از طرفی ایام محرم و صفر شروع شده، کاهش قیمت میلگرد امروز و ثبات در برخی مبادی فروش مشهود است. این امر تا حدودی طبیعی است، چرا که در آستانه ماه محرم قرار داریم و به طور سنتی، تقاضا برای کالاهای مختلف، به خصوص در بخش فولاد و ساختمان، در این دو ماه (محرم و صفر) با کاهش روبه‌رو می‌شود.

علاوه بر این، ابلاغ بخشنامه جدید گمرک مبنی بر الزام به ثبت معاملات صادراتی میلگرد نیز قطعاً بر روند صادرات زیرزمینی این محصول و به تبع در قیمت میلگرد امروز اثرگذار خواهد بود.

با وجود این، نمی‌توان مشکل کمبود برق و افت تولید فولاد در داخل کشور را نادیده گرفت. این موضوع می‌تواند عاملی برای افزایش قیمت میلگرد در آینده باشد اما آنچه از روند قیمت آهن آلات برمی‌آید نوسانات هیجانی ناشی از انتخابات بر بازار میلگرد آجدار سایه افکنده و تأثیر قطعی برق و سایر مؤلفه‌های بنیادین را تا حدودی خنثی کرده است.

در مجموع، پیش‌بینی دقیق قیمت میلگرد امروز تا پایان تابستان کار دشواری است. با این حال، با توجه به اطلاعات موجود می‌توان سناریوهای مختلفی را برای قیمت میلگرد آجدار در نظر گرفت.

فعالان اقتصادی منتظر روشن شدن سیاست‌های دولت جدید و ثبات در بازار ارز هستند.

تأثیر انتخاب پزشکیان بر قیمت میلگرد امروز

انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور با وعده‌هایی مبنی بر تمرکز بر دیپلماسی، رفع تحریم‌ها و رونق اقتصادی، امید به ثبات و رونق را در بازار آهن و به طور کلی بازارهای مالی زنده کرده است.

کاهش قیمت دلار در روزهای پس از انتخابات، نشان‌دهنده امید بازار به بهبود اوضاع اقتصادی است که نمود آن را در قیمت میلگرد امروز و سایر آهن آلات نیز می‌توان مشاهده کرد. اما پیش‌بینی دقیق قیمت میلگرد امروز تا پایان تابستان کار دشواری است زیرا بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نرخ ارز، سیاست‌های دولت، وضعیت تقاضا و عرضه جهانی فولاد و ... قرار دارد؛ با این حال، با توجه به اطلاعات موجود می‌توان دو سناریوی مختلف را برای قیمت میلگرد آجدار در نظر گرفت:

  • سناریوی رونق: در این سناریو، با ثبات اوضاع سیاسی و اقتصادی، شاهد رونق در بخش‌های مختلف از جمله صنعت ساختمان خواهیم بود. این امر احتمالا به افزایش تقاضا برای میلگرد منجر خواهد شد.
  • سناریوی رکود: در این سناریو، اگرچه دولت جدید روی کار می‌آید، اما به دلیل چالش‌هایی مانند تنش‌های منطقه‌ای، تورم بالا و یا عدم اقدامات موثر اقتصادی، شاهد رکود در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

اما به طور کلی، احتمال رونق در بازار میلگرد و افزایش قیمت مجدد آن وجود دارد، به شرطی که دولت جدید اقدامات مؤثری برای ثبات در اوضاع اقتصادی، رفع موانع تولید و افزایش تقاضا برای مسکن و پروژه‌های عمرانی انجام دهد.

با این حال بازار میلگرد در حال حاضر در فاز سکوت به سر می‌برد و فعالان این حوزه منتظر انتشار اخبار و تحولات جدید سیاسی و ارائه برنامه‌های راهبردی توسط دولت چهاردهم هستند.

در نهایت توصیه می‌شود برای انتخاب زمان مناسب خرید میلگرد و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان آهن پرایس از طریق شماره 02154103 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین تحلیل‌های بازار آهن و میلگرد و مشاهده قیمت میلگرد امروز می‌توانید به سایت آهن پرایس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین