-

تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده در اجرای اصل (۴۴) قانون اساسی موافقت کردند.

به گزارش خانه ملت، محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است: -چرا بانک‌ها به مصوبات مجلس از قبیل برنامه ششم و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و شورای پول و اعتبار عمل نمی‌کنند؟ -بررسی عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های اصل ۴۴ در اجرای قانون مبارزه با پولشویی -بررسی عملکرد این بانک‌ها در اعطای وام قرض‌الحسنه ازدواج به جوانان -بررسی عملکرد این بانک‌ها در اعطای انواع تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی و همچنین پیگیری وصول معوقات و مطالبات -بررسی عملکرد این بانک‌ها در کاهش نقش بنگاهداری بانک‌ها و حمایت از تولید ملی -بررسی نقش این بانک‌ها و شرکت‌های تابعه در التهابات بازار مسکن، بورس و ارز.

در ادامه جلسه سید محسن دهنوی به‌عنوان نماینده درخواست‌کنندگان این تحقیق و تفحص، گفت: مسئله خلق پول بی‌پشتوانه توسط بانک‌ها و عدم نظارت بر نحوه کارکرد آنها به یکی از اصلی‌ترین موانع رشد اقتصاد کشور تبدیل شده است. وی افزود: بانک‌های کشور در اعطای تسهیلات با بهره مرکب و جذب سپرده با سود بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند و مشارکت در تولید و اشتغال به فراموشی سپرده شده است. وی افزود: سال گذشته بانک‌ها اعلام کردند هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند؛ یعنی نزدیک ۵۰ درصد آن نقدینگی را تسهیلات دادند اما آمار را که نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم ۵۵ درصد این تسهیلات به بخش بازرگانی و خدمات داده شده و بخش بسیار کمی صرف تولید شده و بخش مسکن نیز تنها ۵ درصد سهم داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*