-

سوغات گرجستان چیست

گرجستان کشوری زیبا در منطقه قفقاز است که به دلیل طبیعت سرسبز، تاریخ غنی و فرهنگ منحصربه‌فرد خود، به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده است و خیلی از افراد در فصول مختلف سال با تور گرجستان به این کشور سفر می‌کنند. پیشنهاد ما این است که زمان سفر به گرجستان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، برای خرید سوغاتی‌های متنوع و جذاب آن نیز اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با بهترین سوغاتی‌های گرجستان آشنا کنیم و توضیحاتی درباره هریک از آن‌ها ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

کانتسی

یکی از سوغات گرجستان، کانتسی است. این ظرف منحصربه‌فرد که از شاخ حیوانات ساخته می‌شود، نمادی از فرهنگ و دوستی در گرجستان است. کانتسی‌ها در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف عرضه می‌شوند و می‌توانند یادگاری ارزشمندی از سفر شما به این سرزمین باشند.

نقره جات

کشور گرجستان به دلیل نقره‌کاری‌های ظریف و هنرمندانه‌اش شهرت دارد. زیورآلات، ظروف و دیگر اشیاء نقره‌ای با طرح‌های سنتی گرجی، گزینه‌ای عالی برای کسانی هستند که به دنبال سوغاتی خاص و نفیس می‌گردند.

رومیزی‌های سنتی

زمان سفر به گرجستان ممکن است در بازار این کشور با رومیزی‌های سنتی مواجه شوید. این رومیزی‌های رنگارنگ مزین به نقوش مختلف، دارای قدمتی 300 ساله هستند و به تازگی احیاء شده‌اند. این رومیزی‌ها که ریشه در سمبولیسم گرجستان دارند، می‌توانند زیبایی و اصالت را به خانه شما هدیه دهند.

میناکاری

هنر میناکاری در گرجستان سابقه‌ای دیرینه دارد و ظروف و اشیاء میناکاری‌شده با رنگ‌های شاد و طرح‌های چشم‌نواز، یادگاری‌های محبوب گردشگران هستند. شما می‌توانید ظروف میناکاری زیبایی را در کشور گرجستان خریداری کنید.

کلاه‌های پاپاخی

کلاه‌های پاپاخی یکی دیگر از سوغات گرجستان به‌شمار می‌آیند. این کلاه‌های پشمی که جزئی از لباس سنتی گرجی‌ها محسوب می‌شوند، از افراد در برابر سرما و اشعه خورشید محافظت می‌کنند. پاپاخی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود و می‌تواند سوغاتی منحصربه‌فردی برای شما باشد.

خنجرهای گرجی

خنجرهای تزئین‌شده گرجی که در گذشته سلاح دوم مردم این کشور محسوب می‌شدند، یادآور دلاوری و رشادت مردم این سرزمین هستند. این خنجرهای دست‌ساز که با ظرافت و دقت فراوان ساخته می‌شوند، یکی دیگر از سوغات‌هایی هستند که می‌توانید در سفر با تور گرجستان برای خرید آن‌ها اقدام کنید.

چورچخلا

چورچخلا که به شمع گرجی هم معروف است، نوعی شیرینی سنتی گرجستان است که از آب انگور غلیظ‌شده، آرد و مغزهای مختلف مانند گردو، فندق و بادام تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه با ظاهری شبیه به شمع، بافتی لطیف و طعمی دلچسب دارد و می‌تواند میان‌وعده یا دسری عالی برای شما باشد.

پنیر گرجی

گرجستان به پنیرهای متنوع و خوشمزه‌اش شهرت دارد؛ پنیرهایی که از شیر گاو، گوسفند و بز و با طعم‌های مختلفی تولید می‌شوند. اگر به دنبال چشیدن طعم‌های جذاب در گرجستان هستید، حتما پنیرهای محلی این کشور را امتحان کنید.

مرباهای گرجی

مرباهای گرجی از جمله سوغاتی‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید برای خود یا عزیزانتان تهیه کنید. مرباهایی با طعم‌های خاص و متفاوت مانند مربای گردو، فیجوا، گیلاس سفید و مخروط کاج که هرکدام طعمی دلچسب و لذیذ دارند.

ادویه‌های گرجی

گرجستان به دلیل ادویه‌های خاص و معطر خود نیز شناخته‌شده است. برای مثال ادویه‌ای به نام خملی سونلی یکی از بهترین ادویه‌های گرجی به‌شمار می‌آید که با ترکیبی از دانه گشنیز آسیاب‌شده، دانه کرفس، ریحان خشک، شوید، جعفری، شنبلیله آبی، مرزه تابستانی، برگ بو، نعناع و گل همیشه بهار تهیه می‌شود.

ظروف سرامیکی

هنر سفالگری در گرجستان سابقه‌ای دیرینه دارد و ظروف سرامیکی این کشور به زیبایی و ظرافت شهرت دارند. این ظروف با نقش و نگارهای رنگارنگ و طرح‌های سنتی، زینت‌بخش خانه‌ها و سفره‌های مردم گرجستان هستند. نقوش اساطیری، گل‌ها و گیاهان و مناظر طبیعی، از جمله طرح‌های رایج بر روی این ظروف محسوب می‌شوند.

چرم

چرم یکی از مواد اولیه محبوب در صنایع دستی گرجستان به‌شمار می‌آید. از کیف و کفش گرفته تا لباس و زیورآلات، چرم گرجستان به دلیل کیفیت بالا و ظرافت مثال‌زدنی مشهور است. از بهترین هدایایی که می‌توانید از چرم گرجستان خریداری کنید، می‌توان موارد گوناگونی را نام برد.

کیف و کفش‌های چرمی گرجستان در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی موجود هستند و می‌توانند هدیه‌ای کاربردی و بادوام برای عزیزان شما باشند. طراحان گرجستانی از چرم در خلق لباس‌های شیک و منحصربه‌فرد استفاده می‌کنند؛ بنابراین با خرید ژاکت یا پیراهن چرمی می‌توانید یادگاری خاص از سفرتان به گرجستان داشته باشید. از سوی دیگر دستبند، گردنبند و گوشواره‌های چرمی، هدایای ظریف و زیبایی برای خانم‌ها هستند.

فرش

فرش‌های گرجستانی با نقش و نگارهای سنتی و اصیل، دارای شهرت جهانی هستند. این فرش‌ها با ظرافت و دقت بافته می‌شوند و رنگ‌های شاد و زنده‌ای دارند. طرح‌های رایج بر روی فرش‌های گرجی شامل نقوش اساطیری، گل‌ها و گیاهان و مناظر طبیعی هستند. گالری قفقاز در شهر تفلیس، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید فرش‌های باکیفیت گرجستانی است.

جوراب‌های خینکالی

اگر در سفر به گرجستان به دنبال خرید سوغاتی خلاقانه هستید، می‌توانید برای خرید جوراب‌های خینکالی اقدام کنید. این جوراب با طرح‌های چاپ‌شده از غذای سنتی و محبوب خینکالی، هدیه‌ای بی‌نظیر برای کسانی است که عاشق گرجستان هستند.

در این کشور می‌توانید جوراب‌هایی با طرح‌های متنوعی از خینکالی پیدا کنید. جوراب‌های خینکالی در رنگ‌ها و سایزهای مختلف موجودند؛ درنتیجه این امکان را دارید که آن‌ها را در طرح و سایز دلخواه برای خود یا دوستانتان خریداری کنید.

سنگ شبق

در سفر با تور ، فرصت را برای خرید سنگ شبق یا کهربای سیاه از دست ندهید. این سنگ نیمه‌قیمتی در تفلیس و سراسر گرجستان بسیار مشهور است و نمادی از این کشور محسوب می‌شود. در اکثر فروشگاه‌های سوغاتی می‌توانید جواهراتی مانند گردنبندهای بلند، دستبند و گوشواره‌های ساخته‌شده از سنگ شبق را پیدا کنید. این سنگ زیبا در ظروف و وسایل تزیینی سنتی گرجستان نیز به چشم می‌خورد.

حرف آخر

در این مطلب شما را با بهترین سوغات گرجستان آشنا کردیم که می‌توانید در سفر به این کشور برای خرید آن‌ها اقدام کنید. از بهترین سوغاتی‌های گرجستان می‌توان به کانتسی (که نوعی ظرف است)، نقره‌جات، رومیزی‌های سنتی، کلاه‌های پاپاخی، چورچخلا (که نوعی شیرینی است) و... اشاره کرد. اگر پس از مطالعه این مطلب علاقه‌مند شده‌اید که به این کشور بروید، می‌توانید بهترین تور گرجستان را از طریق فلای تودی رزرو کنید و تجربه‌ای خاطره‌انگیز از سفر به این کشور را برای خود رقم بزنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین