-

رسیدن نیشکر به سود ۶ همتی با عبور از بحران‌ها

رسیدن نیشکر به سود ۶ همتی با عبور از بحران‌ها

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در مدت کمتر از چهار سال، نه‌تنها توانست از ضرر هنگفت ناشی از سیلاب و خشکسالی عبور کند، بلکه اکنون به مرحله‌ای رسیده که در کنار جبران این خسارت‌ها، با افزایش تولید و برنامه‌ریزی دقیق، به سوددهی ۶ هزار میلیارد تومانی رسیده است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در مدت کمتر از چهار سال، نه‌تنها توانست از ضرر هنگفت ناشی از سیلاب و خشکسالی عبور کند، بلکه اکنون به مرحله‌ای رسیده که در کنار جبران این خسارت‌ها، با افزایش تولید و برنامه‌ریزی دقیق، به سوددهی 6 هزار میلیارد تومانی رسیده است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این بخشی از سخنان دکتر عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع و صنایع جانبی در گفت‌وگوی ویژه خبری «خوزستان سرزمین فرصت‌ها» است که نشان از «برنامه‌ریزی دقیق مدیران»، «کار جهادی کارگران» و «همراهی و همدلی» همه مدیران دستگاه‌های اجرای در سطح استان و کشور برای شکوفایی این مجموعه صنعتی و رساندن ایران به خودکفایی در تولید محصولات راهبُردی نیشکری از جمله شکر، الکل طبی، خمیرمایه دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با حضور در این برنامه صداوسیمای خوزستان، به تشریح دستاوردهای صنعت نیشکر در حوزه‌های مختلف پرداخت و از برنامه‌ریزی، اجرای طرح‌های راهبردی و اهداف بنیادین این شرکت برای تحقق شعار سال سخن گفت.

نیشکر، شیرین‌تر از گذشته

وی در ابتدا، به تولید بیش از ۶۲۲ هزار تُن شکر و ۶ میلیون تُن نیشکر در سال زراعی گذشته خبر داد و این تولید مطلوب را در کنار برنامه‌ریزی دقیق مدیران و کار جهادی کارگران نیشکر، حاصل مدیریت مناسب منابع آبی با همراهی سازمان آب و برق و اشراف استاندار خوزستان در این حوزه برشمرد.

ناصری وضعیت مزارع نیشکر امسال را مطلوب و «شیرین‌تر از گذشته» ارزیابی کرد چرا که منابع آبی هم از منظر کیفی و هم کمّی به‌صورت مطلوب مدیریت شده و هم‌اکنون رشد نی‌ها در واحدهای نیشکری نسبت به سال زراعی گذشته ۱۸ سانتی‌متر بیشتر رشد داشته است که نویدبخش یک تولید شیرین است.

مدیرعامل توسعه نیشکر در ادامه از پیش‌بینی تولید ۷۰۰ هزار تُن شکر در سال بهره‌برداری جدید، با شروع برداشت نیشکر از اواخر مهرماه امسال، خبر داد و درعین‌حال تأکید کرد که این افزایش تولید در سایر محصولات نیشکری نیز محقق می‌شود.

شناسایی و برطرف‌کردن نقاط ضعف صنعت نیشکر

وی شناسایی و برطرف‌کردن نقاط ضعف این مجموعه بزرگ صنعتی را مهم‌ترین اقدامی برشمرد که از سال ۱۳۹۸ هم‌زمان با تصدّی مدیریت این شرکت انجام شده است.

تأمین پایدار برق یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های است که ناصری به آن اشاره کرد و گفت که قطع برق در شرایط خشکسالی‌های سال ۹۷ خسارت زیادی برجای گذاشت و امکان پمپاژ آب از رودخانه به مزارع به دلیل قطعی‌های مکرر برق وجود نداشت؛ به همین دلیل در اولین گام، توربو ژنراتورهای کارخانه‌های شکر با ظرفیت ۷۰ مگاوات راه‌اندازی شد و در ادامه نیز ۲۲ دیزل‌ژنراتور با ظرفیت ۳۳ مگاوات تولید برق در واحدهای نیشکری به کار گرفته شد.

مدیرعامل توسعه نیشکر با قدردانی از مدیران شرکت‌های توزیع برق اهواز و خوزستان در رفع چالش‌های صنعت نیشکر، عنوان کرد که در حال حاضر، این شرکت نه‌تنها در تابستان برق موردنیاز خود را تأمین می‌کند؛ بلکه مازاد برق تولیدی نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به شبکه سراسری برق تزریق می‌شود.

هفت‌تپه جانِ ماست

بازسازی هفت‌تپه از دیگر محورهای سخنان دکتر ناصری در این گفتگوی خبری ویژه بود. وی با بیان اینکه «هفت‌تپه جانِ ماست»، همه شرکت‌های نیشکری را مدیون هفت‌تپه دانست که اولین شرکت نیشکری ایران محسوب می‌شود.

وی در ادامه به بازسازی هفت‌تپه از زمان واگذاری به هفت‌طرح پرداخت و گفت: به دستور رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی، و همچنین پیگیری‌های معاون اول رئیس‌جمهور، این واحد نیشکری در سال ۱۴۰۱، به شکل «پیمان مدیریتی» به هفت طرح واگذار شد و از آن زمان تاکنون اقدامات زیادی برای بازسازی آن انجام شده است.

بازسازی کامل شبکه آبیاری و زهکشی برای آبیاری ۱۲ هزار هکتار مزارع، زیر کشت بردن همه اراضی قابل کشت نیشکر، توسعه کشت‌های نیشکری و بازسازی کامل کارخانه تولید شکر از جمله مواردی بود که مدیرعامل توسعه نیشکر به آن اشاره کرد و از شکوفایی تولید و آینده شیرین هفت‌تپه با انجام این اقدامات، سخن گفت.

ناصری همچنین از برنامه‌ریزی برای برداشت و پایان برداشت نیشکر به‌صورت هم‌زمان هفت‌تپه با هفت‌طرح خبر داد و بیان کرد که در سال زراعی گذشته، بخشی از نی‌های برداشتی هفت‌تپه برای استحصال شکر به کشت و صنعت دهخدا منتقل شد و امسال نیز بنا داریم با هماهنگی پنج کشت و صنعت، روند پایان برداشت نیشکر در واحد نیشکری هفت‌تپه باکیفیت مطلوب و هماهنگ تسریع یابد.

رضایت کارگران، شکوفایی نیشکر

ایجاد رضایتمندی در کارکنان، بخش دیگری از سخنان دکتر ناصری در برنامه خبری صداوسیمای خوزستان بود. به گفته ناصری، همسان‌سازی دستمزدها، افزایش حقوق، درنظرگرفتن پاداش برای عبور از ظرفیت اسمی تولید، تخصیص مزایا و همچنین توجه به امور رفاهی کارکنان سبب شده تا این حس رضایتمندی در خانواده بزرگ نیشکر با جمعیتی بالغ بر ۲۶ هزار نفر شکل بگیرد.

مدیرعامل توسعه نیشکر، خود و کارکنان نیشکر را سربازان مقام معظم رهبری در خط مقدم تولید برشمرد و تأکید کرد که در سالی که به شعار جهش تولید با مشارکت مردم مزّین شده، در این مسیر گام برخواهیم داشت و قول می‌دهیم با افزایش چشمگیر تولید، بتوانیم به شعار سال تحقّق بخشیم.

برنامه‌ریزی برای صادرات

ناصری در ادامه به بیان اهداف و راهکارهای این شرکت برای توسعه و صادرات بخشی از محصولات نیشکری پرداخت. وی با بیان اینکه کار این مجموعه صنعتی، صرفاً تولید شکر نیست، از محصولاتی نام برد که از پسماند نیشکر ایجاد می‌شود؛ محصولاتی نظیر الکل طبی، خمیرمایه، شکر دارویی، شکر قهوه‌ای، ام.دی.اف و خوراک دام.

مدیرعامل توسعه نیشکر وضعیت تولید در صنایع جانبی را مطلوب ارزیابی و بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۳۶ میلیون لیتر الکل طبی در این شرکت تولید می‌شود که ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی است. همچنین تولید خمیرمایه نیز از ۱۰ هزار تُن به ۱۲ هزار تُن رسیده که این افزایش تولید محصولات، بر اساس تحقیق و توسعه و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان صورت‌گرفته است.

ناصری از استمرار صادرات این دو محصول راهبردی نیشکر خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۴۰ درصد الکل طبی تولیدی به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، ارمنستان، تاجیکستان، اردن و… صادر می‌شود و درعین‌حال، ۲۳ کشور نیز پذیرای خمیرمایه تولید شرکت توسعه نیشکر هستند.

برنامه‌ریزی برای صادرات محصولاتی نظیر خوراک دام با کسب مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، صادرات شکر قهوه‌ای، شکر دارویی، ام. دی. اف، راه‌اندازی کارخانه کاغذ با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام به‌منظور بی‌نیازی کشور از واردات کاغذ تحریر، طرح‌های آبیاری زیرسطحی برای مدیریت منابع آبی، مشارکت در ساخت کارخانه قند دزفول و همچنین پیگیری طرح شورورزی برای کاشت محصولات کشاورزی با زهاب نیشکر و… از دیگر نکاتی بود که مدیرعامل توسعه نیشکر در این گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین