-

چرا باید هیتر گلخانه را در تابستان خرید ؟

دمای مناسب از جمله مهمترین فاکتورها در نگهداری و پرورش گیاهان در گلخانه می باشد. از این رو گلخانه دار باید پیش از شروع فصل سرد سال به فکر فراهم کردن زیرساخت های دمای مناسب در گلخانه باشد. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چرا باید در تابستان اقدام به خرید هیتر گلخانه کنیم.

گل

چگونه گرمایش گلخانه را تامین کنیم ؟

روش های مختلفی برای تامین گرمایش در گلخانه ها وجود دارد که با توجه به نوع گیاهان پرورشی ، نوع طراحی گلخانه و همینطور منطقه ای که گلخانه در آن قرار دارد میتواند متفاوت باشد. اما عمده روش های گرمایش گلخانه به صورت زیر می باشد :

استفاده از بخاری های گلخانه ای :

بخاری های گلخانه ای قدیمی ترین نوع سیستم های گرمایشی مورد استفاده در گلخانه ها هستند. این بخاری ها از نفت یا گازوئیل برای تولید انرژی گرمایی استفاده میکنند و همچون بخاری های قدیمی ، با استفاده از یک دودکش الودگی را به بیرون از گلخانه منتقل می کنند.

استفاده از بخاری های گلخانه ای به دلیل عدم وجود سیستم های امنیتی جلوگیری کننده از آتش سوزی و همینطور عدم ایزوله کردن بخاری برای جلوگیری از ورود گازهای مضر به محیط گلخانه بسیار کم شده است. این نوع سیستم ها اکنون بیشتر در گلخانه های فروش گیاهان زینتی دیده میشود و کمتر در گلخانه های تولید کننده محصولات گلخانه ای مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده از هیتر گلخانه گازی :

هیترهای گلخانه گازی را میتوان متداول ترین سیستم های تولید گرما در گلخانه ها دانست. این هیترها دارای یک دیگ می باشند که گرما با استفاده از مشعل در داخل آن تولید میشود. سپس گرمای تولید شده به داخل لوله های گرمایی با نام پاس های گرمایی منتقل میشود. در انتها پس از گذر از پاس ها، دودهای حاصله با استفاده از دودکش موجود در هیتر از محیط خارج میشوند.

زمانی که گرما در داخل پاس ها در جریان است، فن های قدرتمند هیترهای گلخانه ، گرمای پاس ها را در داخل محیط ازاد می کنند و بدین ترتیب دمای گلخانه افزایش پیدا میکند.

قیمت هیتر گلخانه بستگی مستقیم به امکانات دستگاه و همینطور قدرت گرمایشی هیتر دارد. از این رو با توجه به متراژ گلخانه ، میزان گرمایی که نیاز به آن دارید و همینطور سیستم های امنیتی مورد استفاده در هیتر باید گزینه ی مناسب خود را انتخاب کنید.

استفاده از هیتر گلخانه گازوئیلی یا دو گانه سوز :

هیترهای گلخانه ای گازوئیلی یا دوگانه سوز نیز دقیقا مشابه با هیترهای گازی گلخانه می باشند با این تفاوت که مشعل های مورد استفاده در انها با استفاده از گازوئیل تغذیه میکنند.

از نظر تجربی میتوان گفت که هیترهای گازی بهتر از هیترهای گازوئیلی هستند چراکه الاینده های تولیدی در این هیترها بسیار کمتر از الاینده های تولیدی هیترهای گازی می باشند و در صورتی که به هر دلیل هیتر دچار نشتی گاز شود، اسیب وارده توسط هیترهای گازوئیلی چندین برابر هیترهای گازی خواهد بود.

استفاده از یونیت هیتر :

یونیت هیترها نوع دیگری از هیترهای گلخانه هستند که در گلخانه و تاسیسات بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. این هیترها با استفاده از اب گرم داخل لوله هایی که به دیگی مخصوص متصل هستند گرما را در داخل سالن فراهم میکنند. قیمت بسیار زیاد پیاده سازی یونیت هیتر نسبت به سایر سیستم ها شاید بزرگترین دلیل استفاده کم از آن در داخل کشور می باشد.

خرید هیتر در فصل تابستان :

با توجه به اینکه کوچکترین سرما می تواند آسیبی سنگین به محصولات گلخانه ای برساند، از این رو بهتر است پیش از شروع فصل سرد، تجهیزات گرمایشی خود را خریداری کرده و اماده کنید تا با سرد شدن هوا در اولین فرصت گرمای مورد نیاز گلخانه را فراهم کنید.

از سویی دیگر با سرد شدن هوا امکان افزایش قیمت تمام شده ی هیترهای گلخانه نیز وجود دارد و از این رو خرید این هیترها در اواسط تابستان امتیازی بسیار مناسب محسوب میشوند.

آیا قیمت هیتر در فصل زمستان و پاییز افزایش پیدا میکند ؟

بله ، اصولا در فصولی که میزان تقاضای یک محصول بیش از مقدار تولید است، قیمت محصول افزایش پیدا میکند. از سویی دیگر با توجه به اینکه هیترهای گلخانه محصولاتی سفارش محور هستند، ممکن است تحویل و ساخت هیتر مدت زمان زیادی طول بکشد و محصولات گلخانه از سرما اسیبی جدی ببنند.

از این رو بهتر است در فصل تابستان اقدام به خرید و تهیه هیتر متناسب با گلخانه خود کنید.

هیتر های گلخانه ای را از کجا تهیه کنیم ؟

بهترین راهکار تهیه از تولید کننده می باشد. کارخانه EIG یکی از بزرگترین و قدیمی ترین تولید کنندگان سیستم های گرمایشی صنعتی همچون هیترها و جت هیترهای گلخانه ای در ایران می باشد. این واحد تولید امکان تولید محصولات گرمایشی گلخانه را به صورت کاملا

نتیجه گیری :

تامین بموقع سیستم های گرمایشی گلخانه از جمله مهمترین وظایف گلخانه دار می باشد و عدم توجه به ان میتواند سبب ایجاد مشکلات بسیاری از جمله اسیب جدی به گیاهان گردد. از این رو بهتر است پیش از اغاز فصل سرما اقدام به تهیه سیستم های گرمایشی برای گلخانه ی خود کنید تا در مواجه با هر نوع تغییر دمای نامناسب ، امکان کنترل دمای سالن را داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین