-

سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی چیست؟

سنگ چینی
سنگ چینی به گونه ای از سنگ های ساختمانی گفته می شود که دارای کریستال های دانه درشت می باشند. سنگ چینی از معادن کشورمان استخراج می شود و این طرز فکر که سنگ وارداتی کشور چین است اشتباه است. بنابراین نامگذاری این سنگ از گذشته این گونه بوده است و بدلیل جنس ترد و صدای شکنندگی که دارد در گذشته با این اسم نامگذاری شده است. پس سنگ های چینی از معادن کشور خودمان بدست می آید و می توانیم از معادن گوناگون مانند الیگودرز، ازنا، نیریز، لایبید، قروه، سیرجان و ... انواع متفاوت آن را استخراج کنیم. سنگ چینی در حالت کلی دارای زمینه رنگی سفید است و خطوط و هاله های طوسی در سنگ به چشم می آیند. در ادامه این متن به بررسی بیشتر سنگ های چینی خواهیم پرداخت.

سنگ چینی چیست؟

ویژگی های سنگ چینی


سنگ چینی دارای تراکم فوق العاده بالا و تخلخل ناچیز است. بنابراین جذب آب پایین، استحکام بالا، وزن بالا، مقاومت فشاری و سایشی مناسب و ... را در این سنگ شاهد هستیم. از طرفی طرح و نقش این سنگ خاص و مخصوص به خود است که مشابه آن در هیچ معدن دیگری دیده نمی شود. پس ویژگی های سنگ چینی را می توانیم به دسته بندی جنس و ظاهر این چنین معرفی کنیم:


جنس و مقاومت سنگ چینی چگونه است؟


هر معدن سنگ چینی دارای جنس و کیفیت منحصر بفرد خود است اما در همه حالت سنگ چینی به گونه ای از سنگ های آهکی گفته می شود که دارای کریستال های درشت بوده و تراکم فوق العاده ای را خواهند داشت. تراکم بالا در سنگ مزیت هایی را به دنبال دارد که از جمله آن ها می توانیم به جذب آب پایین و استحکام بالا اشاره کنیم.


ظاهر سنگ چینی چگونه است؟

سنگ چینی دارای زمینه رنگی سفید است و هاله های طوسی و رنگی در آن خودنمایی می کند. البته در سنگ کریستال زمینه رنگی آبی و طوسی داریم که در آن شال های خاکستری و سفید دیده می شوند. پس ظاهر منحصر بفرد و فوق العاده زیبای این سنگ موجب خاص شدن آن شده است. در نتیجه سنگ چینی مشابه هیچ سنگ دیگری نیست و ظاهر و جنس آن کاملا انحصاری تلقی می گردد.

سنگ چینی

سنگ چینی برای بدنه


سنگ چینی بدنه را معمولا از ابعاد اسلب و پلاک عرض 40 بارگیری می کنند. این اندازه از سنگ چینی برای اجرا در بدنه عالی هستند و می توانند در نمای داخلی و خارجی استفاده شوند. پلاک عرض 40 چینی می تواند از معادن الیگودرز، ازنا یا کریستال لایبید انتخاب شود و هر سورت سنگ با توجه به قیمتی که در نظر داریم انتخاب می شود. پس اگر بدنبال سنگ سفید همراه با رگه طوسی هستید سنگ چینی بهترین انتخاب معرفی می شود. سنگ چینی برای بدنه می تواند به عنوان سنگ دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان مناسب اجرا باشد. اگر بخواهیم تناژ رنگ و قیمت این مدل سنگ را با تراورتن ها یا لایمستون ها مقایسه کنیم باید اینگونه بگوییم که قیمت سنگ های چینی نسبت به تراورتن های سفید کمتر است اما نسبت به لایمستون ها مسلما گران تر هستند. البته مقایسه ظاهری بین این سنگ ها اصلا کار درست و اصولی نیست چرا که هر جنس سنگ، رنگ و طرح مخصوص به خود را داراست و هیچ دو سنگ تراورتن و چینی نمی توانند حتی مشابه یکدیگر تلقی شوند. در کالاساخت انواع مختلفی از درجه بندی سنگ چینی وجود دارد که گاها به بیش از بیست سورت مختلف می رسد. بنابراین برای خرید و انتخاب نسبت به سلیقه و توان مالی که داریم دستمان بسیار باز است و می توانیم از بین ده ها سورت مختلف سنگ یکی را برای بدنه ها انتخاب کنیم. سنگ چینی می تواند به عنوان سنگ نمای ساختمان و همچنین سنگ مشاعات مورد استفاده قرار گیرد.

سنگ چینی برای کف


اگر به دنبال سنگ سفید برای کف ساختمان هستید مطمئنا اولین و بهترین پیشنهاد سنگ چینیست. سنگ های چینی با توجه به جنس، تراکم، استحکام و مقاومتی که دارند می توانند به راحتی در کاربری کف مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند. این جنس سنگ فوق العاده محکم بوده و مقاومت فشاری و سایشی بالایی نیز دارد. بنابراین برای کف واحد ساختمان، کف پاگرد، کف پارکنیگ، کف پشت بام و حتی کف حیاط می توانیم به راحتی اجرای آن ها را شاهد باشیم. سنگ کف چینی معمولا از چهار معدن سنگ الیگودرز ، ازنا، لایبید و نیریز انتخاب می شوند. محکمترین این سنگ ها کریستال لایبید است و زیباترین آن ها نیز ازنا؛ بنابراین برای انتخاب سنگ باید اولویت ظاهر و ماندگاری سنگ را مورد توجه قرار دهیم. سنگ کف چینی می تواند در اندازه های 40*40، 50*50 و 60*60 انتخاب گردد. این سه اندازه در سنگ پرفروش ترین محسوب می شوند و از نظر قیمتی نیز متوسط به شمار می آیند. بعد از آن میتوانیم سنگ کف سفید چینی را در ابعاد 80*80، 100*100 و 120*120 شاهد باشیم. این ابعاد از برش سنگ بصورت اسلب بدست می آیند و گران تر و البته بسیا زیباتر خواهند بود. پس اگر بدنبال سنگ فوق العاده زیبا و لاکچری برای کف ساختمان خود هستید و از بین رنگ ها سفید را در نظر دارید، سنگ چینی 120*120 بهترین انتخاب شما تلقی میگردد.

سنگ چینی برای پله


تمامی موارد و نکاتی که در بالا گفته شد برای سنگ پله چینی نیز صدق می کند. سنگ پله جنس چینی بهترین و محکمترین سنگ بعد از گرانیت محسوب می شود که می تواند در راه پله های بیرونی و داخلی مورد استفاده و اجرا قرار گیرد. اگر پله بیرون ساختمان اجرا می شود و در معرض آفتاب و باران و سرماست بهترین انتخاب چینی لایبید تلقی می شود. بعد از لایبید نیز می توانیم انواع چینی های دیگر مانند الیگودرز، ازنا، کشکک، سیرجان و ... را استفاده کنیم. ضخامت سنگ پله در حالت استاندارد 3 سانتی متر است اما در کالاساخت در متراژ های بالا سنگ چینی را با ضخامت 4 سانتی متر نیز برش میزنیم.


در کلام آخر بگوییم که سنگ چینی در دنیا از کشور های مختلفی همچون ایتالیا، چین، ترکیه، ایران و ... استخراج می شود. این کشور ها دارای معادن مختلفی از این جنس سنگ هستند و بنابراین انواع فرآوری این سنگ با انواع ضخامت و ابعاد برش داده شده و صادر می گردد. ما در ایران می توانیم مدعی صادر کننده ای برای چینی کریستال در بین پنج کشور اول تلقی شویم. حال در این میان چشم انداز کالاساخت این است که بتواند سنگ طبیعی ساختمانی را به سراسر کشور ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*