-
ایران به‌دنبال مذاکرات نتیجه‌محور

مذاکرات وین چند هفته آینده آغاز می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌هایی که تا امروز توسط دولت بایدن پیگیری شده، مخالف نیتی است که آقای سالیوان اعلام کرده، گفت: ما به اندازه کافی حرف شنیده‌ایم و منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی در پاسخ به این سوال که آیا نشست مذاکرات وین در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد یا در حد معاونان گفت: ‌در سطح وزیران خارجه موضوعی مطرح نیست و این مذاکرات مانند گذشته در سطح معاونان پیگیری خواهد شد. باید موضوعات مختلف مطرح شود.

گفت‌وگوها طی ۲، ۳ هفته آینده آغاز خواهد شد و با تمرکز و انرژی بیشتری پیگیری می‌شود. ایران به‌دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما به‌دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم و مقدماتی که برای این مذاکرات آماده شده برای این است که این مذاکرات از بن‌بست وین خارج شود اما اگر امریکا بخواهد روال قبل را ادامه دهد، شرایط سختی وجود خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان و مشکل ایجادشده بین عربستان و لبنان گفت: گفت‌وگوهای ما با عربستان دوجانبه‌ای و منطقه‌ای است و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی‌کنیم. وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ریاض هم می‌داند سیاست فشار به دیگر کشورها مدتی است اثر خود را از دست داده و طبیعی است که ایران در کنار مردم یمن و لبنان ایستاده است. گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به‌طور جدی ادامه دارد و موفقیت آن به جدیت طرف مقابل و عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای بستگی دارد. خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره سخنان جک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا اظهار کرد: ایالات متحده به‌عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۲۱، به‌صورت غیرقانونی از برجام خارج شده و تمام تلاش خود را کرد تا برجام را از بین ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: تا زمانی که این واقعیت‌ها روی زمین تغییر پیدا نکند، تصور نمی‌شود در هیچ شکل و فرمتی بین تهران و واشنگتن گفت‌وگویی برقرار شود.

خطیب‌زاده یادآور شد: همان‌طور که در مذاکرات وین گفته شد، گفت‌وگوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی ایالات متحده به تعهدات است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اخذ تضمین از امریکا اظهار کرد: باید اجازه دهیم مباحث فنی و تکنیکی در چارچوب‌های خود بحث شود؛ به‌ویژه اینکه بیان این مسائل در فضای عمومی سوءتفاهم‌هایی را در انتقال ایجاد می‌کند.

خطیب‌زاده همچنین در این نشست اعلام کرد: طی ۲ هفته آینده اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه در تهران برگزار خواهد شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره درخواست و تاکید رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ملاقات با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارد، افزود: در سفرهای قبلی که رؤسای آژانس به ایران داشته‌اند برخی از ملاقات‌ها از جنس تشریفاتی و تکریمی و برخی از موضوعات دیگری بودند که به‌صورت ماهوی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر سفری تنظیم و انجام شود و اگر لازم باشد ملاقاتی تنظیم شود، این اقدام در دستور کار قرار می‌گیرد. خطیب‌زاده ادامه داد: اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند و مطابق برنامه باشد، این دیدار انجام می‌شود و منعی برای این دیدار وجود نداشته و نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*