به ثمر نشستن تلاشهای سازمان بنادر در خصوص بازگشایی کانال آشوراده
سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرحها سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تلاشهای چند ساله این سازمان در خصوص بازگشایی کانال آشوراده به ثمر نشست و در نهایت عملیات بازگشایی پس از لایروبی کانال، انجام شد.
سعید حسن عباسی در گفتوگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص تلاشهای چند ساله این سازمان به منظور بازگشایی کانال آشوراده، اظهار داشت: پس از انجام مطالعات چند ساله و تفضیلی منتهی به سال ۱۴۰۰ با دستور ویژه ریاست محترم جمهوری در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ ، بلافاصله مطالعات تفصیلی و پیرو آن عملیات اجرایی پروژه با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان در دستورکار قرار گرفت . وی افزود: در نهایت عملیات بازگشایی پس از لایروبی کانال به حجم ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب با طول ۱۱ کیلومتر و عرض ۳۰ تا ۴۵۰ متر انجام شد . سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرحها سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: با این بازگشایی، حجمی در حدود ۱.۵ میلیارد مترمکعب از سمت دریا وارد خلیج خواهد شد و طی حدود ۲ تا ۳ هفته همترازی سطح آب دریا و خلیج رخ میدهد . حسن عباسی افزود: انشاءالله تا پایان سال، اقدامات تکمیلی محیط زیستی نظیر احیای پوشش گیاهی روی ۱۰۰ هکتار اراضی و پایش پارامترهای کیفی آب خلیج گرگان در پروژه انجام خواهد شد .
تشریح اثرات اجرای بازگشایی کانال آشوراده و احیای خلیج گرگان
وی در خصوص اثرات اجرای پروژه بازگشایی کانال آشوراده و احیای خلیج گرگان در منطقه، عنوان کرد: زیر سطح آب بردن ۱۵ تا درصد از خلیج نسبت به وضعیت کنونی و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، بالا رفتن کیفیت آب با ایجاد جریانات آبی به ویژه در خیزابها و کاهش شوری آب (شوری در آخرین روزهای قبل از بازگشایی تا ۴۵ هم رسیده بود) از جمله مهمترین اثرات اجرای پروژه مذکور است . سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرحها سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: جلوگیری از مرگ تدریجی خلیج و حفظ حیات آبزیان، پرندگان و پناهگاه حیاتوحش و همچنین رونق گردشگری و اقتصاد بومی از دیگر اثرات پروژه است .
بازگشایی کانال آشوراده؛ مجموعهای از اولینها در کشور
حسن عباسی با بیان اینکه پروژه بازگشایی کانال آشوراده شامل مجموعهای از اولینها در کشور است، گفت: طراحی منحصر به فرد کانال از لحاظ جهت و شکل هندسی ذوزنقهای و قیفی شکل برای بهینهترین حجم آب ورودی به خلیج گرگان و همچنین طراحی و اجرای حفاظ رسوبگیر در اطراف کانال با استفاده از تراورس و تیر چوبی در حدود ۵۴۰۰ متر سازگار با محیطزیست از جمله موارد قابل اشاره است . وی افزود: ایجاد کرت آزمایشی از مصالح پروژه و تنوع کشت برای انواع گیاهان شورپسند توسط مشاور طرح، انجام عملیات لایروبی با حجم و وسعت بالا در عمق بسیار کم که امکان عملیات لایروبی توسط شناورهای مناسب لایروب فراهم نبود و استفاده از ترکیب ماشینآلات راهسازی، بیل مکانیکی دوزیست، پمپهای لایروبی، لایروب دوزیست و لایروب کوچک ۱۲۰۰ و نیز پیشروی در دریا با استفاده از مصالح ماسهای موجود و انجام عملیات لایهبرداری سازگار با محیطزیست از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد .