-

صادرات لوازم خانگی ۲ برابر واردات می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات لوازم خانگی باید در سال ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر واردات شود.

به گزارش شاتا سیدرضا فاطمی‌امین در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه‌های این صنعت گفت: از لحاظ مقیاس تولید و همچنین تنوع در صنعت لوازم خانگی، به جایگاه خوبی رسیده‌ایم و لازم است در کنار حفظ و ارتقای این جایگاه به مسائل مرتبط با صادرات، کیفیت و نرخ پرداخته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسات متعدد با صادرکنندگان، بر نقش وزارت متبوع‌اش در اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت تاکید کرد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت قواعد، اولویت‌ها و اهداف را در حوزه تولید، کیفیت و نرخ تعیین می‌کند و انتظار می‌رود بنگاه‌های مرتبط متناسب با اولویت‌های مذکور برنامه، الزامات و ظرفیت‌های خود را اعلام کنند و به‌نوعی با اجرای یک برنامه تلفیقی، با کمک بخش خصوصی بتوانیم اهداف ملی را در سطوح مختلف محقق کنیم.

فاطمی‌امین در ادامه صحبت‌های خود بر ضرورت تمرکز صنعت لوازم خانگی بر صادرات تاکید و تصریح کرد: تا امروز تمرکز این صنعت بر بخش تولید و کیفیت بوده و با توجه به موفقیت‌های کسب شده، لازم است بر تحقق اهداف صادراتی نیز متمرکز شد.

وی درباره اهداف صادراتی در صنعت لوازم خانگی در سال‌های آتی اظهار کرد: باید برای سال آینده نسبت صادرات این بخش به واردات به ۵۰ درصد برسد؛ به این معنا که معادل ۵۰ درصد واردات قطعات و اجزای این صنعت، صادرات داشته باشیم و برای سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل برسیم و میزان واردات و صادرات در این صنعت برابر و برای افق ۱۴۰۴ میزان صادرات در این صنعت به ۲ برابر واردات برسد. فاطمی‌امین درباره مبارزه با قاچاق کالا به تکمیل سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: چالش قاچاق کالا باید در نظام توزیع حل شود. از ابتدای مهر موضوع رصد جریان دقیق کالا و تراکنش‌های مالی در دستور کار قرار گرفت و تا ۲ ماه آینده قابلیت‌های لازم اطلاعاتی برای لوازم خانگی را خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*