-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->نعیمه صفری تبار

روابط‌عمومی باید مجهز به دانش مدیریت بحران باشد

یکی از مهم‌ترین بخش‌‌های قابل توجه و سرمایه‌گذاری سازمان‌ در دنیای امروز حوزه ارتباطات و روابط عمومی است.

روابط‌عمومی باید مجهز به دانش مدیریت بحران باشد

یکی از مهم ‌ ترین بخش ‌‌ های قابل توجه و سرمایه ‌ گذاری سازمان ‌ در دنیای امروز حوزه ارتباطات و روابط عمومی است. ابوالقاسم حکیمیان، عضو هیات ‌ مدیره انجمن روابط عمومی ایران با تاکید برنقش روابط عمومی در ایران معتقد است فعالان این حوزه باید بیش از هر چیز به مدیریت بحران آگاه باشد. آنچه در ادامه می ‌ خوانید گپ ‌ وگفت صمت با این عضو هیات ‌ مدیره انجمن روابط عمومی ایران است.

با توجه به نقش روابط عمومی در سازمان ها و مسئولیت این بخش برای برقراری ارتباط موثر با افکار عمومی، متخصصان این حوزه باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟

روابط عمومی یک هنر است. کسی که مسئولیت این حوزه را بر عهده می ‌ گیرد باید جامعه ‌ شناسی، سخنوری، ارتباط ‌ موثر با دیگران و دیگر مهارت ‌ هایی که برای ایجاد روابط عمومی موثر است را دارا باشد.

پیروی از این الگو در ساختارهای سازمانی کشور ما نیز صادق است؟

در ایران چند نوع روابط عمومی داریم. یک نوع از روابط عمومی این ‌ گونه است که مسئول مربوطه فقط با مدیر سازمان در ارتباط است و هر آنچه که مدیر به صورت روزمره نیاز دارد را برنامه ‌ ریزی می ‌ کند. نوع دیگر روابط عمومی سازمان محور است. در این نوع روابط عمومی مسئول مربوطه تنها وظایف سازمانی ‌ خود را انجام می ‌ دهد و منافع سازمان برای او مهم است. در انتها یک روابط عمومی مردمی داریم که متاسفانه به ‌ ندرت در ایران پیدا می ‌ شود و اگر هم کسی این ‌ گونه باشد به سرعت او را جایگزین کرده و شخص دیگری را مسئول روابط عمومی می ‌ کنند. به نطر می ‌ رسد روابط ‌ عمومی ‌ هایی که در حال حاضر در کشور وجود دارند، فاقد مدیریت بحران هستند.

فعالان روابط عمومی در حوزه ارتباط با رسانه و اطلاعات خبری چه وظایف یا نقشی دارند؟

مدیران یک سازمان موفق باید به اخبار روز مسلط بوده و نظر مخاطبان درمورد عملکرد سازمان را رصد کنند. به همین دلیل نیز مدیرانی که فارغ ‌ التحصیل این رشته بودند سعی کردند که سازکار روابط عمومی الکترونیک را در سازمان ‌ های خود به اجرا بگذارند. به ‌ عنوان مثال در گذشته اخبار و مطالب مندرج در رسانه ‌ ها، به صورت بریده جراید در بولتنی جمع ‌ آوری و در اختیار مدیران سازمان قرار می ‌ گرفت. اما در حال حاضر این روند با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و بر مدار اینترنت تدوین و منتشر می ‌ شود. این فرآیند در کشورهای توسعه یافته، بسیار پیشرفته ‌ تر از ایران صورت می ‌ پذیرد. به ‌ عنوان نمونه در آمریکا و اروپا و کشورهای پیشرفته، فرآیند روابط عمومی با هوش مصنوعی به صورت دقیق و منظم، وظایف بررسی و کنترل می ‌‌ شوند.

راهکار تحقق این فرآیند چیست و اساسا روابط عمومی در ایران می تواند از این الگو پیروی کند؟

برای دستیابی به این جایگاه باید اصول روابط عمومی دیجیتال به ‌ کار گرفته شود. فردی که این مسئولیت را بر عهده می ‌ گیرد باید از شبکه ‌ های اجتماعی، فعالیت در سایت ‌ های خبری و نرم ‌ افزارها اطلاعات کافی داشته باشد. این درحالی است که ما با توجه به محدودیت ‌ های فیلترینگ در برقراری حداقل ارتباطات نیز با محدودیت مواجه می ‌ شویم. گاهی شبکه ‌ های اجتماعی وزارتخانه ‌ ها نیز مسدود است یا به صورت یک طرفه تنها اخبار سازمان را در آن پوشش می ‌ دهند و هیچ ارتباطی با مردم ندارند.

انجمن روابط عمومی ایران در این بین چه اقداماتی انجام داده است؟

انجمن روابط عمومی از ابتدا برای ارتقای سیستم روابط عمومی کشور تلاش بسیاری کرد و سال گذشته نظامنامه روابط عمومی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داد که برحسب آن اعضای انجمن رتبه ‌ بندی شوند. روابط عمومی خوب یک مدیر خوب می ‌ خواهد. یک روابط عمومی خوب باید بداند که چه چیزی به صلاح مدیر و آن مجموعه است. اینکه حتی مدیر از چه پوشش یا خودرویی استفاده کند، چه کارهایی را برای بهبود وضعیت سازمان انجام دهد و چه کارهایی را انجام ندهد؛ از جمله وظایف یک روابط عمومی خوب است. درواقع روابط عمومی باید مدیریت بحران را به خوبی بلد باشد و بتواند در شرایط بحرانی تصمیم درست و به صلاح مجموعه و مدیر آن بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین