-

بودجه ۱۴۰۲ از نگاه نمایندگان

آیت‌الله رئیسی ۲۱ دی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد؛ البته با توجه به مصوبه مجلس برای دو مرحله‌ای شدن بررسی بودجه، دولت بخش مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی را آبان ماه و بخش مربوط به تبصره‌ها و احکام آن را ۵ دی تقدیم مجلس کرده بود و در نهایت ۲۱ دی جداول بودجه را به قوه مقننه رساند.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان بسته شده که نسبت به امسال معادل ۴۰ درصد افزایش دارد. آنچه در ادامه می ‌ خوانید نظر اظهارات برخی از نمایندگان مجلس درباره جزییات بودجه ۱۴۰۲ است.

بررسی سود و زیان شرکت های دولتی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی از بررسی سود و زیان شرکت ‌ های دولتی در لایحه بودجه خبر داد و گفت: بررسی کلیات این لایحه در نوبت عصر کمیسیون تلفیق پایان می ‌ یابد و درباره آن رأی ‌ گیری می ‌ شود.

رحیم زارع ضمن بیان این مطلب افزود: در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ گزارش شرکت ‌ های دولتی در سال ۱۴۰۱ بررسی شد که طبق آن ۱۳۴ شرکت زیانده با ۵۸ هزار میلیارد تومان زیان گزارش شد. همچنین طبق این گزارش ۴۷ شرکت بدون سود و زیان و ۱۶۸ شرکت سوده به میزان ۱۸۳ هزار میلیارد تومان سود گزارش شد.

نماینده مردم آباده در مجلس یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه در گزارش لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز ۱۶ شرکت زیان ‌ ده را پیش ‌ بینی کرده است که ۱۹ هزار میلیارد تومان زیان دارند و ۱۸۲ شرکت هم بدون سود و زیان و ۱۵۰ شرکت با سود ۲۱۸ هزار میلیارد تومان پیش ‌ بینی شده است. در همین حال سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از فرار مالیاتی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در طی ۳ سال گذشته خبر داد.

تمرکز بر مالیات

وی با اشاره به منابع مالیاتی به ‌ عنوان یکی از منابع درآمدی لایحه بودجه، گفت: مالیات ‌ های مستقیم، مالیات بر درآمد، مالیات بر اشخاص حقوقی و حقیقی و مالیات بر ثروت از جمله مباحثی بود که در این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. زارع با اشاره به افزایش منابع مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۲ ، تاکید کرد: این منابع مالیاتی از ۴۵۴ هزار میلیارد تومان امسال به نزدیک ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نکته مهمی که در این نشست مدنظر بود، این است که ۸۸۵ هزار فرد حقوقی مالیات خود را طی ۳ سال گذشته پرداخت نکرده ‌ اند که این منابع نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین سه و نیم میلیون نفر از اشخاص حقیقی در طی سه سال گذشته مالیات خود را پرداخت نکرده ‌ اند و به نوعی فرار مالیاتی داشته ‌ اند که مبلغ فرار مالیاتی این افراد ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که در مجموع ۸۰ هزار میلیارد تومان از این دو منبع پایه جدید مالیاتی تعریف شده است.

کاهش مالیات بر تولید

وی با بیان اینکه پیشنهاد دولت در زمینه کاهش مالیات بر تولید در لایحه بودجه ۷ درصد بوده است، اظهار کرد: کاهش مالیات بر تولید برای حمایت از تولید مدنظر قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه بیشتر مباحث کمیسیون مربوط به بررسی کلیات لایحه بودجه است، اظهارکرد: بیشتر مباحث نمایندگان در کمیسیون و در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه مربوط به نرخ تورم ۴۰ درصدی بودجه و موضوعات معیشتی و حمایت از تولید و شاخص ‌ های کلان بودجه است.

درآمدهای گمرکی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با اشاره به پیش ‌ بینی درآمدهای گمرکی برای سال آینده گفت: پیش ‌ بینی درآمدهای کمرگی برای سال آینده ۱۲۶ هزار میلیارد تومان است که ۳۱ هزار میلیارد تومان از آن درآمد واردات خودرو به میزان دو میلیارد دلار است.

درآمدهای نفتی با نفت ۸۵ دلاری

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پیش ‌ بینی میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده توضیحاتی ارائه کردند؛ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ فروش ۱ . ۴ میلیون بشکه نفت با نرخ هر بشکه ۸۵ دلار پیش ‌ بینی شده است و همچنین گزارشی از سهم نفت و فرآورده ‌ های نفتی در هدفمندی یارانه ‌ ها ارائه شد.

رشد یارانه ها و ناترازی انرژی

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به تشریح نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه پرداخت. سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با بیان اینکه درآمدها مواردی همچون مالیات، ورودی ‌ های گمرکی و عوارض را شامل می ‌ شود، گفت: میزان درآمدهای عمومی لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۹۷۸ هزار میلیارد تومان (همت) است که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است؛ رقم واگذاری دارایی ‌ های سرمایه ‌ ای شامل نفت و گاز حدود ۷۱۱ همت پیش ‌ بینی شده که در اینجا ۳۷ درصد رشد نسبت به امسال دارد.

میرتاج الدینی اضافه کرد: رقم واگذاری دارایی ‌ های مالی یعنی اوراق مشارکت و اسناد خزانه، ۲۹۴ همت است که نسبت به بودجه ۱۴۰۱ ، ۶۶ درصد رشد دارد؛ بر این اساس جمع منابع عمومی دولت، ۱۹۸۴ همت است که این میزان در بودجه امسال ۱۳۹۴ همت بود لذا شاهد رشد ۴۲ درصدی در منابع عمومی دولت هستیم. این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به بخش مصارف لایحه گفت: بیشترین بخش مصارف مربوط به هزینه ‌ ها اعم از حقوق و سایر هزینه ‌ های دولت است که بیشترین رقم بخش هزینه ‌ ها ۱۴۵۴ همت است و در اینجا ۴۵ درصد نسبت به بودجه ۱۴۰۱ رشد دیده می ‌ شود.

وی تملک دارایی ‌ های سرمایه ‌ ای یا بودجه عمرانی را ۳۲۸ همت عنوان و اظهار کرد: میزان بودجه تملک ‌ های دارایی در سال ۱۴۰۱ ، ۲۶۰ همت بود و این به معنای رشد ۲۶ درصدی است. میزان تملک دارایی ‌ های مالی یعنی پرداخت اوراق مالی که سررسید آن فرا رسیده، ۲۰۱ همت است که در اینجا شاهد رشد ۴۱ درصدی هستیم؛ جمع مصارف عمومی دولت ۱۹۸۴ همت است. میرتاج ‌ الدینی با اشاره به بررسی نقاط قوت و ضعف بودجه در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: رویکرد برنامه محوری در بودجه دیده می ‌ شود و علاوه بر آن ارائه خدمات بر اساس بیمه پایه سلامت بوده بدان معنا که افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی به ‌ صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می ‌ گیرند که برای اجرای آن حدود ۳۶ همت پیش ‌ بینی شده است.

وی با بیان اینکه مجموع اعتبارات حمایتی و نهادهای حمایتی و یارانه ‌ های نقدی رشد داشته است، افزود: واگذاری اموال در سال گذشته ۲۶ همت پیش ‌ بینی شده بود که تقریباً یک پنجم آن تحقق پیدا کرد؛ امسال این رقم بالای ۱۰۰ همت پیش ‌ بینی شده که برای تحقق آن راهکاری دیده ‌ اند تا بتوانند واگذاری اموال مازاد دولت را انجام دهند.

رشد یارانه های حمایتی

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل پروژه ‌ های نیمه تمام را به ‌ عنوان نقطه قوت بودجه دانست و افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، شفافیت بهتر شده که نمونه آن تبصره ۱۴ است بدین شکل که سایر دستگاه ‌ ها در این تبصره بودجه نگرفته و فقط بودجه به یارانه ‌ ها و نهادهای حمایتی و موارد مربوط به حمایتی از این تبصره داده می ‌ شود.

میرتاج الدینی با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در این لایحه ۲۰ مورد تقاضای دائمی شدن برخی از احکام آمده که فی النفسه خوب است اما نمی ‌ توان این قوانین را در بودجه به ‌ عنوان قانون یک ‌ ساله دائمی کرد و باید این کار جدا از بودجه انجام شود؛ درباره ناترازی نظام بانکی به ‌ عنوان پیش ‌ شرط رسیدن به ثبات اقتصادی موضوعی تعریف نشده است؛ در خصوص ناترازی انرژی نیز راهکاری در بودجه ارائه نشده و ما همچنان با مصرف بی ‌ رویه انرژی و ناترازی انرژی روبه ‌ رو هستیم و روز به روز هم

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*