-
تاکید وزیر کشور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور:

استانداری‌ها همچنان در آماده‌باش باشند

جلسه ستاد مدیریت بحران کشور جهت بررسی آخرین وضعیت متاثر از سامانه‌های بارشی اخیر و کاهش محسوس دما به ریاست وزیر کشور و با حضور اعضای ستاد ملی مدیریت بحران در وزارت کشور برگزار شد.

احمد وحیدی وزیر کشور در این جلسه اظهارکرد: راه اصلی برای مدیریت مصرف انرژی و عبور از بحراندر فصل سرما، اصلاح و بهبود الگوی مصرف در کشور است و در عین حال باید نسبت به کاهش مصرف انرژی نیز اهتمام داشت.

وزیر کشور راه اصلی برای مدیریت مصرف انرژی و عبور از بحران را بهبود و اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصارف غیرضرور دانست و گفت: در موارد بسیاری با مصرف مازاد فراوان گاز روبه ‌ رو هستیم که به شبکه توزیع گاز فشار می ‌ آورد و سامانه توزیع گاز را دچار مشکل می ‌ کند که این رویه باید اصلاح شود. وزیر کشور در ادامه بر استانداردسازی مصرف انرژی نیز تاکید کرد و افزود: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد وظایفی طبق قانونی دارند که می ‌ بایست نسبت به بهینه ‌ سازی مصرف انرژی اقدام نمایند. وحیدی خاطر نشان کرد: در برخی مراکز به وفور گاز مصرف می ‌ شود که راندمان بالایی هم ندارد که در این زمینه می ‌ توان به شیوه گرماتاب اشاره کرد که برای گرم کردن برخی محیط ‌ ها اشاره کرد که بهره ‌ وری ندارد و باعث اتلاف انرژی می ‌ شود.

وزیر کشور با اشاره به گزارش استانداران درباره وضعیت امدادرسانی گفت: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی، برودت هوا در روزهای آتی ادامه خواهد داشت و نیاز است گروه ‌ های مدیریت بحران همچنان فعال باشند و رصد میدانی نقاطی که دچار افت فشار گاز می ‌ شوند را ادامه دهند.

وی بر آمادگی استان ‌ های معین برای امدادرسانی احتمالی به استان هایی که دچار مشکل می ‌ شوند، تاکید کرد.

وحیدی تداوم کار نانوایان در شرایط کنونی را ضروری دانست و گفت: پیش ‌ بینی رساندن سوخت مایع برای مناطقی که گاز کمبود وجود دارد، لازم است تا اگر دچار قطعی گاز شدیم با سوخت مایع مشکل مردم برطرف شود.

وی در مورد صنایع و تامین انرژی نیز گفت: فرض بر این است تا جای ممکن صنایع به ‌ ویژه صنایع فولادی را با تامین حداقلی گاز مورد نیاز در مدار حفظ کنیم تا دچار ریختگی کوره ‌ ها نشویم.

وزیر کشور بر اطلاع ‌ رسانی دقیق و به موقع به مردم تاکید کرد و گفت: پویش «یک خانه یک اتاق گرم» با موفقیت در خراسان رضوی انجام شد و انجام آن در سایر استانها نیز کمک ‌ کننده است.

وحیدی از مردم خواست که با کاهش مصرف گاز، به سوی افزایش مصرف برق نیاورند و زیرا برق نیروگاه ‌ ها هم از طریق گاز تولید می ‌ شود.

وی همچنین درباره ادارات و تعطیلی آنها نیز توضیح داد: این کار به لحاظ ضرورت رخ داد اما استانداران تلاش کنند تا حداقل نیروها برای پاسخگویی به مراجعات مردم در ادارات حضور داشته باشند تا کار مردم به ‌ خصوص در استانهایی که درجه حرارت قابل تحمل است، تعطیل نشود.

وزیر کشور درباره دوسوخته شدن صنایع نیز اظهارکرد: این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل نیز ضرورت دارد تا موارد اینچنینی بتوان از تعطیلی صنایع جلوگیری کرد.

سخن پایانی

ورود جبهه هوای سرد در روزهای اخیر و قطع گاز وارداتی از ترکمنستان سبب شده تا شبکه توزیع گاز به ‌ ویژه در استان ‌ های شمال شرقی کشور با افت فشار روبه ‌ رو شود؛ اکنون ۲۳ استان کشور با بارش ‌ های زمستانه برف و باران روبه ‌ رو هستند و دمای هوا در برخی استان ‌ ها به زیر صفر درجه رسیده است.

با هدف مدیریت مصرف انرژی در برخی استان ‌ ها مدارس غیرحضوری و کارمندان دورکار شده ‌ اند و گاز ادارات برای تامین گاز خانگی هموطنان قطع شده است.

سازمان هواشناسی روز یکشنبه - ۲۵ دی - از وضعیت جوی نارنجی و شروع بارش برف و باران شدید در ۲۳ استان خبر داد و اعلام کرد: هوای سرد تا ظهر دوشنبه در کشور ماندگار است.

اختلال در سفرهای بین ‌ شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت ‌ های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل ‌ ونقل، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی به ‌ ویژه برق و گاز نیز اعلام شده است.

بر اساس گزارش هواشناسی وضعیت جوی کشور همچنان نارنجی است و تا پیش از ظهر دوشنبه سرما و بارش ‌ ها در بیشتر نقاط کشور ادامه خواهد شد و دوباره در روز سه ‌ شنبه با ورود سامانه بارشی جدید بارش ‌ ها تقویت می ‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین