-

جای خالی بیمه در خدمات مشاوره‌ای

 برقراری ارتباط با «صدای مشاور» ساده‌ترین راه‌حلی است که در زمان‌های بحرانی هر فرد، برای خود و اعضای خانواده به ذهنش می‌رسد.

آمار تماس ‌ های گرفته شده به سامانه ۱۴۸۰ نشان می ‌ دهد در نیمه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۱۱ درصدی را شاهد بودیم.

آمارها حاکی از آن است که بیشترین موضاعات تماس گیرندگان به خط مشاوره ۱۴۸۰ در حیطه مشکلات افسردگی، اختلالات مربوط به اضطراب، دو قطبی ‌ ها و در مجموع بیشتر درمورد مسائل مربوط به خانواده بوده است.

گسترش نیوز پایگاه خبری-تحلیلی موسسه فرهنگی-مطبوعاتی صمت با تقی ابوطالبی احمدی؛ دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات عملی دانشگاه فرهنگیان و مشاور خانواده به گفت ‌ وگو نشسته است.

تقی ابوطالبی احمدی؛ روانشناس و مشاور خانواده در گفت ‌ وگو با گسترش نیوز گفت: اصل مشاوره یک فرآیند رو در رو است. معمولا از طریق مصاحبه ‌ های تشخیصی یا آزمون ‌ های روانشناختی در مورد مشکل یا مسئله ‌ ای که منجر به ارجاع فرد به روانشناس شده، اطلاعاتی جمع آوری شده و براساس آن رهنمودهای لازم برای ایجاد رفتار یا تغییر رفتار به مددجو داده می ‌ شود.

ابوطالبی ‌ احمدی با تاکید براینکه ترجیح در اجرای مصاحبه تشخیصی است گفت: در این فرآیند گفت ‌ وگو حضوری بوده و شاخص ‌ ترین مولفه انتقال اطلاعات در این گفت ‌ وگو زبان بدن است. فرآیند مشاوره گرفتن در مجموع، کمک به مراجع ‌ کننده برای تشخیص مشکل مورد نظر است تا براساس این تشخیص مشکل را برطرف کند. اما در نهایت تصمیم ‌ گیری برای اجرای راهنمایی ‌ های ارائه شده با مراجهه ‌ کننده است.

وی افزود: به واسطه مشکلات خاصی که در دوران کرونا وجود داشت و کماکان نیز وجود دارد و همچنین به دلیل گران ‌ تر شدن خدمات مشاوره ‌ ای شاید ترجیح و تمایل متقاضیان بر این شد که خدمات مشاوره ‌ ای تلفنی که دسترسی آسان ‌ تری دارد را انتخاب کنند. به علاوه اینکه در برخی شرایط مانند نبود دسترسی مددجویان شهرستان یا شهری دور افتاده، ‌ استفاده از مشاوره تلفنی کارساز است.

هزینه مشاوره های حضوری

این روانشناس درباره هزینه خدمات مشاوره ‌ ای گفت: گران شدن خدمات مشاوره ‌ ای جای بحث دارد. یک نیروی متخصص برای هر مراجعه ‌ کننده حداقل یک ساعت زمان صرف می ‌ کند. مقایسه کنید این زمان را با پزشکان دیگر در تخصص ‌ های متفاوت مثل چشم، قلب و… که در این یک ساعت چند بیمار را می ‌ توانند ویزیت کنند. بنابراین حق الزحمه مشاورین که سازمان نظام پزشکی برای یک جلسه مشاوره مشخص کرده است، کاملا منطقی است.

چاره ساز در حالت اضطرار

ابوطالبی احمدی اظهارکرد: در مشاوره ‌ های تلفنی حداقل دستاورد مورد انتظار، ساماندهی مشکلات است. چنانچه در دوران کرونا بسیاری از مشکلات فردی با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی کنترل و ساماندهی شد. در مجموع این فرآیند بر اساس راهنمایی تلفنی صورت می ‌ گیرد اما با نتایج فرآیند مشاوره ‌ ای حضوری که مد نظر مشاوران است، فاصله دارد و شاید اهداف مورد نظر مشاور با تماس تلفنی محقق نشود اما اجمالا به کاهش آسیب ‌ ها مخصوصا در دوران کرونا کمک شایانی خواهد کرد.

موارد دگر ارجاع در مشاوره های حضوری

این مشاور خانواده در ادامه اضافه کرد: در مواردی هم احتمال دارد موضوع چالش ‌ ساز برای فردی پیش آمده باشد که خود فرد تمایلی به صحبت با مشاور را نداشته باشد. این موارد با روش دگر ارجاع بررسی می ‌ شود. به این ترتیب که نزدیک ‌ ترین فرد به او برای بازگو کردن مسئله و مشکل شخص به مشاور مراجعه می ‌ کند.

این روش طول درمان را طولانی می ‌ کند و به عوامل زیادی بستگی دارد تا به نتیجه برسد اما چون کیس خاص است، در شرایط بحرانی توصیه می ‌ شود. فرد دگر ارجاع باید رهنمودهای دریافت کرده را بدون کم و کاست به فرد آسیب خورده انتقال دهد. این فرآیند ممکن است با توجه به میزان تفاوت بین آدم ‌ ها، نتیجه گیری را سخت ‌ تر کند.

ابوطالبی احمدی با تاکید بر رفع مشکل بیمه خدمات مشاوره ‌ ای گفت: یکی از مهم ‌ ترین مشکلات مددجویان برای دریافت خدمات مشاوره ‌ ای تحت پوشش بینه نبودن این خدمات است.

سازمان نظام روانشناسی و سازمان بیمه باید راهکاری برای رفع مشکل نظام بیمه مشاوره ‌ های درمانی ارائه دهند. اگر مراجعان مشاوره تحت پوشش بیمه باشند، هم فرد مشاوره دهنده از نظر وجدان کاری وضعیت بهتری خواهد داشت و هم تمایل افراد برای مراجعه و دریافت راهنمایی با هدف زندگی بهتر بیشتر خواهد شد.

وی افزود: اگر خدمات مشاوره ‌ ای تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، از نظر هزینه ‌ ای افراد هزینه کمتری را متقبل خواهند شد. در صورت اجرای این خدمت سلامت ‌ محور، بزرگ ‌ ترین و موثرترین گام در راستای پیشگیری از آسیب ‌ های فردی-خانوادگی و اجتماعی برداشته خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*