-
رئیس‌جمهوری با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی تاکید کرد

 اجرای عدالت بر مبنای آمایش سرزمین

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی دارند، گفت: افرادی که وارد شوراهای شهر و روستا می‌شوند باید در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کنند.

رئیس ‌ جمهوری با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا جایگاه ویژه ‌ ای در قانون اساسی دارند، گفت: افرادی که وارد شوراهای شهر و روستا می ‌ شوند باید در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کنند. ابراهیم رئیسی در یازدهمین اجلاس شورای ‌ عالی استان ‌ ها با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا جایگاه ویژه ‌ ای در قانون اساسی دارند، گفت: قانون اساسی، بنا بر تقویت جمهوریت نظام و اصل توجه به اراده، خواست و مشارکت مردم در تصمیم ‌ سازی ‌ ها و تصمیم ‌ گیری ‌ ها، یکی از ارکان مهم تصمیم ‌ گیری را شوراهای اسلامی شهر و روستا معرفی کرده است.

رئیس ‌ جمهوری با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا از ارکان قانون اساسی هستند و تعبیر رکن در قانون اساسی معنای مهمی دارد، افزود: همچنین نقش شوراها در اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی در همه سطوح و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از شئونات شوراهاست و سازکار شوراها باید به نحوی باشد که بتواند از هرگونه تبعیض و فسادی پیشگیری
کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه نظرات شوراها باید در نحوه بودجه ‌ ریزی روستا یا شهر یا استان موردتوجه قرار بگیرد، اظهار کرد: شورا مقام تصویب ‌ کننده بودجه نیست ولی مقام اعلام ‌ نظر برای بودجه هست و می ‌ تواند در رابطه با بودجه نسبت به استان یا شهرستان اعلام نظر کند و اگرچه اساس اظهارنظرش با نگاه ‌ های منطقه ‌ ای و محلی است، اما باید نگاه کلان ملی هم داشته باشد.

رئیس ‌ جمهوری اجرای عدالت بر مبنای توجه به سند آمایش سرزمینی را از دیگر اهداف مهم فعالیت شوراها در کشور عنوان و تصریح کرد: یکی از اهداف مهم در شوراها و برای کشور، اجرای عدالت است. در وهله اول این دولت است که مکلف به اجرای عدالت است و در دولت مردمی خودمان را موظف به اجرای عدالت می ‌ دانیم، اما شوراها نیز باید اجرای عدالت را دنبال کنند.

رئیسی ادامه داد: شوراها در اجرای عدالت فقط به محله و شهر خودشان توجه نداشته باشند، بلکه نگاه آنها از یک سو به محل خودشان و از سوی دیگر به محل خودشان نسبت به منطقه و کشور باشد؛ این همان نگاه مبتنی بر سند آمایش سرزمینی در راستای تحقق عدالت است که کمک می ‌ کند نگاه ما در مسیر اجرای عدالت، عادلانه باشد.

رئیس ‌ جمهوری نظر شوراها در مورد بودجه و اعتبارات را با لحاظ سند آمایش سرزمینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: نظر شوراها از این منظر می ‌ تواند کمک بسزایی باشد برای دولت در تنظیم و برای مجلس در تصویب لایحه بودجه باشد.

رئیسی با اشاره به تکرار تعبیر آرمانشهر در کلام فلاسفه خاطرنشان کرد: منظور از آرمانشهر لزوماً شهر نیست، بلکه منظور هر جای آبادی است که مردم در آن زندگی می ‌ کنند. این آرمانشهر دارای چه مشخصاتی باید باشد، اینجا سنگ زیربنای آنچه می ‌ تواند شهر و روستای ما را در تراز قرار دهد، عبارت است از عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت که باید بر هر منطقه ما حکمفرما باشد.

رئیس ‌ جمهوری با تاکید بر اینکه اعضای شوراها باید حاکمیت اخلاق و عدالت را در منطقه ‌ ای که آن را نمایندگی می ‌ کنند، دنبال نمایند، گفت: اینها آرمان ‌ ها و اهداف مهمی هستند که در قانون اساسی به نحوی ذکر شده ‌ اند و اعضای شوراها باید همواره به دنبال مقابله با تبعیض، روابط ناسالم و فساد و اجرای عدالت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*