-

نباید آسیب‌های سوءمدیریت تولیدکننده به مصرف‌کننده تحمیل شود

وزیر صمت گفت: باتوجه به ممنوعیت چهارساله واردات خودرو، تنظیم آیین‌نامه واردات باید دقیق انجام می‌شد. در این آیین‌نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش صمت، رضا فاطمی ‌ امین در نشست خبری با بیان اینکه در سال جاری در بیشتر محصولات رشد تولید قابل ‌ توجهی داشته ‌ ایم که نشان ‌ دهنده فعالیت بخش صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: در محصولاتی همچون فولاد خام ۵ . ۲ درصد، محصولات فولادی ۴ . ۹ درصد، آلومینیوم ۸ . ۴ درصد، کنسانتره ۲۰ درصد، شیشه جام ۷ درصد، ظروف ۱۷ درصد، خودروی سواری (کامل) ۲۵۰ درصد، پتروشیمی ۹ درصد، پلی استر ۵ درصد، کفش ۳۱ درصد و تلویزیون ۶ درصد رشد تولید داشته ‌ ایم.

وزیر صمت افزود: البته در محصولاتی مانند کمباین کاهش تولید داشتیم. در تولید روغن خوراکی و پودر شوینده هم به ترتیب ۲۶ و ۷ درصد افت تولید را تجربه کردیم. البته این کاهش تولید به ‌ معنای کمبود در بازار نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو با بیان اینکه ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص اندک است، گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به ۳ دلیل بلامانع است، زیرا فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بی ‌ حدوحصر از صنعت خودرو را دارد؛ پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته می ‌ شود.

فاطمی ‌ امین گفت: از سویی دیگر به ‌ دلیل تراز نبودن بازار خودرو، این بازار دونرخی شده که نرخ بازار متناسب با دلار تعیین می ‌ شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود خودرو می ‌ خرند.

وی افزود: دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودرو اقتصادی باکیفیت نداریم؛ پس باید از مسیر واردات فقدان محصولات اقتصادی را جبران و بعد به سمت داخلی ‌ سازی برویم و این نقیصه را برطرف کنیم.

وی درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: ما به تقویت بورس کالا در ۶ ماه گذشته کمک زیادی کردیم. شیشه، فولاد و... در بورس کالا عرضه می ‌ شوند. ما مخالف شفافیت نیستیم.

فاطمی ‌ امین درباره قیمت ‌ گذاری دستوری خودرو گفت: قیمت ‌ گذاری باید منافع تولیدکننده و مصرف ‌ کننده را در نظر بگیرد. قرار نیست آسیب ‌ های ناکارآمدی تولیدکننده را به مصرف ‌ کننده تحمیل کنیم.

وی افزود: به دلیل سوءمدیریت، تولید گران درمی ‌ آید؛ پس ما به ‌ عنوان وزرات صمت که حامی تولیدکننده و مصرف ‌ کننده هستیم، نرخ را کنترل می ‌ کنیم.

وزیر صمت درباره احتمال ممنوعیت دوباره واردات در سال ۱۴۰۶ تصریح کرد: ۵ سال بعد واردات ممنوع نمی ‌ شود، بلکه طبق آیین ‌ نامه سرمایه ‌ گذاری باید تا ۵ سال بماند.

اجازه واردات لوازم خانگی را نمی دهیم

وی درباره صنعت لوازم خانگی گفت: در ۵ ماه امسال در تولید لوازم خانگی ۱۷ درصد رشد
داشته ‌ ایم.

وزیر صمت ادامه داد: صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و برنامه ‌ ای برای واردات نداریم، بلکه برنامه برای صادرات داریم و با چند کشور خارجی مثل روسیه و عمان به توافق رسیده ‌ ایم که در قالب سرمایه ‌ گذاری مشترک در آن کشور تولید داشته باشیم؛ یعنی قطعه و فناوری می ‌ فرستیم و در آن کشور تولید انجام می ‌ شود. قبلا ما مونتاژکار بودیم و الان فرآیند برعکس شده است.

فعال سازی ۴۷۰ واحد صنعتی تعطیل

وی درباره احیای واحدهای صنعتی هم گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۷۰ واحد صنعتی تعطیل فعال شد.

وی همچنین درباره سرمایه ‌ گذاری خارجی انجام ‌ شده در کشور، اظهار کرد: در 5 ماه نخست امسال در ۶۱ پروژه در بخش ‌ های صنعت، معدن و تجارت به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه ‌ گذاری اتفاق افتاد که استان ‌ های فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان و تهران در این زمینه پیشرو بودند.

فاطمی ‌ امین درباره امضاهای طلایی گفت: در گام نخست جاهایی که امضاهای طلایی و فساد وجود دارد را شناسایی کردیم که یکی از این محل ‌ ها مربوط به بخش واردات بود. یکی از این حوزه ‌ ها صدور کارت بازرگانی بود که روند آن سال گذشته اصلاح شد و رویه رتبه ‌ بندی را برای واردات اعمال کردیم و همین رویه را برای صادرات نیز اعمال خواهیم کرد.

وزیر صمت افزود: در محاسبه و دریافت حقوق معدنی هم احتمال فساد وجود دارد؛ بنابراین اطلاعات مربوط به تولید و خرید و فروش مواد معدنی باید در سامانه جامع تجارت اعلام شود. اگر یک واحد معدنی فرآورده ‌ های معدنی بخرد و فاکتور و صورت ‌ حساب الکترونیکی نداشته باشد، باید مالیات بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*