با وضعیت فعلی در ترانزیت به جایی نمیرسیم
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر نتوانیم خدمات ترانزیتی به کشورهایی که در مسیر ایران قرار دارند، ارائه دهیم مسیرهای ترانزیتی دیگری جایگزین ایران میشوند و بازگشت به این فرصت برای ما شدنی نیست.
رستم قاسمی در مراسم ورود ۳۱۹ ناوگان ریلی بازسازی و بهسازی شده با اشاره به جایگاه ژئوپلتیکی ایران گفت: اگر هوشمندانه برخورد کنیم، در این جایگاه فرصتهایی برای حملونقل وجود دارد. با استفاده از این فرصتها حملونقل میتواند در GDP و اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. باتوجه به جایگاه ایران و با همین کریدورهای موجود و کریدورهایی تکمیلنشده، میتوانیم مسیر ترانزیتی کشورها شویم.
وی ادامه داد: توسعه مسیرهای کریدوری علاوه بر ایجاد درآمد برای کشور، از لحاظ سیاسی نیز در منطقه حائز اهمیت است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر فرصتهای ترانزیتی را غنیمت نشماریم، بازگشت به آنها بسیار دشوار خواهد بود، ادامه داد: اگر نتوانیم خدمات ترانزیتی به کشورهایی که در مسیر ایران قرار دارند، ارائه دهیم مسیرهای ترانزیتی دیگری جایگزین ایران میشوند و بازگشت به این فرصت برای ما شدنی نیست.
قاسمی گفت: درآمد مسیر ترانزیتی کشورهایی که ایران میتوانست جای آنها را بگیرد، بسیار بالا است و ما برای قرار گرفتن در جایگاه مناسب ترانزیتی به تحول بزرگ و اساسی در حوزه حملونقل ریلی نیاز داریم. روش فعلی حملونقل، ما را به جایی نمیرساند؛ بنابراین به جهش تاریخی در حملونقل کشور نیاز داریم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با روش فعلی اگر بخواهیم عملکرد بهتری داشته باشیم در نهایت ساخت سالانه ۸۰ کیلومتر راهآهن و آزادراه را به ۱۰۰ کیلومتر میرسانیم، اما این اقدامات، جهش موردانتظار دولت نیست؛ بنابراین نیازمند تغییر و تحول جدی در حملونقل هستیم و با اعتبارات دولتی هم به این تحول دست پیدا نمیکنیم.
وی با اشاره حمل کانتینر از مبدأ هند به فنلاند از مسیر ایران اظهار کرد: کالای کانتینری از هند وارد بندر شهید رجایی میشود و ازطریق شبکه ریلی به رشت میرسد و از رشت با حملونقل زمینی به آذربایجان تحویل میشود. در ادامه کالا از این مسیر به فنلاند میرسد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کالا از این مسیر ۱۸ روزه از هند به فنلاند میرسد، اما حمل همین بار از مسیر دریای سیاه و سرخ که مسیر عادی این مبدأ و مقصد است تا ۴۵ روز تا ۲ ماه زمان نیاز دارد؛ بنابراین این برای ایران یک فرصت محسوب میشود.
قاسمی با تاکید بر ضرورت ساخت راهآهن رشت-آستارا اظهار کرد: بارها گفتهام که اگر لازم باشد ساختمان وزارت راه و شهرسازی را میفروشیم تا هزینه ساخت راهآهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر تامین شود. در حال حاضر بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی هم کفاف ساخت این پروژه ریلی را نمیدهد.
وی ادامه داد: ساخت راهآهن چابهار و اتصال آن به سرخس و تکمیل راهآهن گرمسار-اینچهبرون که ایران را به کشورهای قفقاز متصل میکند از اولویتهای کشور است. امروز کشورهای همسایه جنوب ایران پیشنهادهای قابل تاملی برای اتصال به شبکه ریلی کشورمان دادهاند.
هفته گذشته قراردادی با کشورهای حوزه قفقاز برای سفارش حمل ۱۰ میلیون تن کالا منعقد کردیم و ترکمنها هم پیشنهاداتی دادهاند و درباره مسائل ترانزیتی بهزودی سفری به ترکیه خواهیم داشت.