چرا خانم ها خرید دوست دارن ولی آقایون نه؟ | دلیل علاقه خانم ها به خرید و تنفر آقایون از خرید چیه؟
طبق تحقیقات انجام شده مردان بعد از 26 دقیقه در خرید کلافه و خسته می شوند اما زنان بعد از دوساعت. بنابراین علت علاقه زنان به خرید و تنفر آقایان از خرید چیست؟
به گزارش ستاره پارسی: خرید برای خانمها اغلب به عنوان یک فعالیت شاد و مسلی در نظر گرفته میشود، زیرا آنها از خریدن لذت میبرند و اغلب به عنوان یک روش برای خالی کردن ذهن و کاهش استرس استفاده میکنند. به علاوه، خرید برای بسیاری از خانمها به عنوان یک راه برای ابراز خود و تغییر استایل شخصی استفاده میشود.
از سوی دیگر، آقایون معمولاً خرید را به عنوان یک فعالیت عملی و ضروری میبینند و در نتیجه از آن لذت کمتری میبرند. همچنین، فشارهای اجتماعی برای خرید کردن و انتخابهای بیشتر در میان آقایون وجود ندارد، بنابراین آنها اغلب به سرعت تصمیم میگیرند و کمتر از گشتن و خرید لذت میبرند.
بنابراین، خرید برای خانمها و آقایون با توجه به تفاوتهای جنسیتی میتواند تجربهی متفاوتی باشد. اما این یک قاعدهی عمومی نیست و بسیاری از آقایون وجود دارند که از خرید لذت میبرند و برعکس، بسیاری از خانمها هم نمیپسندند خرید کنند.
دلیل علاقه خانم ها به خرید و تنفر آقایون از خرید
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خانم ها بیش از آقایان خرید می کنند. فقط حقیقت این است که زنان بیش از مردان از خرید لذت می برند. بر اساس یک مطالعه با جامعه آماری 2000 نفر، آقایان پس از گذشت 26 دقیقه از آغاز خرید، به حد کلافگی و خستگی می رسند در حالی که خانم ها پس از گذشت حدود 2 ساعت به حد کلافگی می رسند.
براساس همین پژوهش 80 درصد آقایان معمولا علاقه زیادی به همراهی همسر خود در زمان خرید نشان نمی دهند و 45 درصد آن ها حاضرند به هر قیمت ممکن از زیر بار همراهی همسر خود در موقع خرید فرار کنند. این مطالعه نشان داد که از هر دو زوج، یکی از آن ها خرید را با مشاجره پایان می دهند.
البته نمی توان این مورد را به کل افراد جامعه نسبت داد زیرا مسلما مردان و زنانی هستند که از این قاعده کلی پیروی نمی کنند. به همین منظور برخی از مراکز خرید مکان های رفاهی را طراحی کرده اند تا مردان با صرف یک نوشیدنی، خستگی و کلافگی خود را رفع کنند.
چرا مردان چنین واکنش هایی را نسبت به یک فعالیت اساسی زندگی روزمره دارند؟
بر اساس یک نظریه، صد ها هزار سال است که شرطی سازی ( روش شکار - جمع آوری غذا ) باعث شده است که زن و مرد این گونه رفتار کنند. بدین گونه که وقتی اجداد ما در غار ها زندگی می کردند، مرد ها برای شکار حیوانات بیرون می رفتند؛ درحالی که زنان از جنگل موادغذایی ( میوه، سبزیجات، توت و . . .) جمع می کردند.
مردان لازم می دانستند که شکار را انجام دهند و سریعا به امنیت محل سکونت خود برگردند. این گونه است که برخی از مردان به طولانی شدن خرید میلی ندارند اما برای زنان جمع آوری غذا یک رویداد اجتماعی بود که در آن با زنان قبایل دیگر ارتباط برقرار کنند، هر بوته و درختی را با دقت بررسی کنند و بهترین کیفیت مواد غذایی موجود را انتخاب نمایند.
با تکامل حس نیاز به جمع آوری مواد غذایی در خانم ها، و تغییر یکباره در سبک زندگی، زنان دوره پیشین که بیشتر زمان خود را برای جستجوی موادغذایی در میان بوته ها و درختان می گذراندند، این بار غریزه خود را به شکلی دیگر در بازار و مراکز خرید ادامه می دهند.
به همین ترتیب مردان با توجه به تاریخ هزاران ساله؛ علاقه ای به یکجا ماندن و دقت زیاد ریز بینانه از خود نشان نمی دهند و آن ها را کلافه خواهد کرد پس دلیل علاقه خانم ها به خرید و تنفر آقایون از خرید ریشه در درون هر کدام از آنها دارند و جزو خصلت هایی است که به واسطه زن و مرد بودنشان دارند، یعنی نمیتوان گفت مردی که از خرید بدش می آید فرد خسیسی است و دوست ندارد برای همسرش هزینه کند بله او از قرار گرفتن در چنین شرایطی دچار کلافگی می شود.
با توجه به این توضیحات و به پشتوانه علم رفتارشناسی، یک خانم باید شوهر خود را درک کرده و بداند که او بیش از نیم ساعت کلافه می شود؛ همچنین یک آقا نیز باید بداند که خانم ها براساس طبیعت خود نیاز به دقت و جستجوی کافی در مراکز خرید دارند.